Gå til innhold

Lurer på om det er noe feil med skjermkortet mitt


Anbefalte innlegg

Hadde noen problemer med Battlefield Bad Company 2 der bildet begynte å flimre og skjermen gikk svart etter at jeg prøver å gå ut av spillet samt frysing av bildet.

 

Hittil var det bare dette spillet som var problemet, men nå fikk jeg svart skjerm i et annet spill også da jeg prøvde å trykke alt+tab for å få frem Spotify.

 

Er det noe i veien med skjermkortet eller? Jeg har prøvd å bytte mellom DVI og HDMI uten noen særlig forskjell.

 

Er det noe program jeg kan laste ned som feilsøker skjermkortet?

 

Skjermkortet er et Sapphire 7870 GHz Edition. Ligger på 1020 Hz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være et problem med skjermkortet, men det kan også være andre problemer som for eksempel :

 

*En ustabil strømforsyning.

*Minneproblemer.

*Et softwareproblem som har dukket opp (driver) , dette kan være forårsaket av feks harddisken eller rett og slett er "buggete".

 

Det du bør gjøre er å sjekke loggen (administrative verktøy : Hendelseliste ) og finne ut om skjermkortdriveren sluttet å svare og har startet på nytt igjen.

Du kan også finne ut om det er andre feil som har dukket opp og da er man som regel et lite steg videre i feilsøkingen.

 

Det enkleste man kan gjøre er å kjøre noen tester , denne rekkefølgen bør være grei for deg :

 

*Occt perestroika : Kjør først 1 time gpu så en time Psu test , du bør ikke få problemer her.

*Memtest86 ved oppstart , her bør du kjøre minst 3 - 4 passes feilfritt.

*Gir skjermkortet deg fortsatt feil (eller maskinen har restartet på et av punktene) bør du teste skjermkortet i en annen pc. Funker det fint der kan du egentlig konkludere med at det er friskt og at feilen ligger i en av de andre komponentene i systemet ditt.

Lenke til kommentar

Var en haug med logger, men de eneste kritiske var at jeg hadde slått av PCen uventet, altså holdt nede av-knappen. Dette har blitt gjort hele 25 ganger siden februar. Jeg fant ingen feilmeldinger som skjedde rett før disse kritiske hendelsene.

 

Jeg kjørte Occt og tror ikke det hadde noen problemer.

 

Memtest86 er jeg ikke helt sikker på hvordan det fungerer så det har jeg ikke fått testet enda.

 

Jeg kjøpte PCen brukt i mars, men den virket helt fint da jeg så på den og de første dagene jeg hadde den hjemme. Ser nå at den har hatt samme problemene før jeg kjøpte den også...

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har du et skjermkort klokket før høyt. Dra ned 100 mhz på core og memory og så kjører du tester igjen. Har vært borti slike problemer ofte ved overklokking, skjermen kan bli full i striper men det er som regel bare å restarte så er det helt fint igjen.

Lenke til kommentar

Tidligere i dag kjørte jeg en FurMark test og da gikk den på 99% og 79c i en 15 min. test. Den ga seg etter 80%.

 

Men i de fleste spill ser jeg at maskinen sjelden bruker mer enn 45% av CPU og GPU og er relativt stillegående. Da har jeg innstillingene på fullt også.

 

Bruker SapphireTRIXX programmet for å klokke. Har aldri vært borti overklokking, så har ikke forandret noe på maskinen. På dette programmet står det nå (etter å ta gpu og memory ned 100)

 

*920 på GPU clock

*1190 på memory clock.

*På VDDC står det 1218. Jeg vet ikke hva det betyr.

 

Men hvis jeg restarter maskinen "glemmer" den forrige justering og er tilbake til den gamle clocken.

 

Jeg skriver også opp resten av specs på maskinen hvis det er til noen hjelp.

 

Kabinett: Er ikke sikker

Hovedkort: Asus M5A97 R2.0

PSU: Seasonic X-series 80 Plus Gold - 560 watt

Harddisk: Seagate 1 TB 7200RPM

CPU: AMD FX-8350 4 GHz

GPU: Sapphire 7870

Minne: 2 stk. 4 GB Kingston 1334 MHz

Har ingen DVD spiller.

 

Her er et bilde av innsiden

 

post-132197-0-76645900-1367521329_thumb.jpg

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Pass på at du ikke overklokker i en periode, fungerer alt fint da så er det sannsynligvis for høy klokk som førte til problemene.

 

Så lenge både Occt og Memtest86 ikke ga noen feil så bør maskinen være helt kurrant, husk dog at om feilen oppstår under visse situasjoner (som at du øker hastigheten på skjermkortet) så har du enten et problem med ustabil klokk ( blir for varmt , for lite volt til gpu , strømforsyning osv ) eller at den ekstra belastningen påvirker feks hovedkortet ditt (noen hovedkort har for dårlig fase regulering av strømmen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...