Gå til innhold

Papers, Please - Ute 08/08/13


Anbefalte innlegg

Har du ikke alltid drømt å få lov til å spille som en passkontrollør i en oppdiktet kommuniststat? En jobb hvor du må jobbe under høyt tidspress for å finne ut hvem som har gyldig grunn til å komme inn i landet ditt, og hvor du får pengestraff hver gang du gjør feil, noe som kommer til å gå ut over familien din, som du prøver å brødfø for pengene du tjener. Hver dag gir deg nye utfordringer å holde styr på mens du stempler for harde livet.

 

I tillegg følger spillet en historie, og mange små historier inne i historien som setter en ekstra spiss på opplevelsen.

 

Nei, dette er ikke den siste tittelen til EA, Activision eller Ubisoft, men et spill laget av Lucas Pope, og er overraskende morsomt. Nydelig pixelgrafikk gjør at tankene automatisk går tilbake til de glade DOS-dager på 90-tallet.

 

Jeg vil anbefale dette spillet på det varmeste. Deilig å se et så originalt spill, og moro at det er så bra også.

 

Spillet har akkurat gått inn i beta, og kan lastes ned gratis herfra:

 

http://dukope.com/#ppl

 

Du kan også stemme på spillet på Steam Greenlight her:

http://steamcommunit...s/?id=138290904

 

http://www.youtube.com/watch?v=_QP5X6fcukM

 

Til slutt gjenstår det bare å si:

 

Glory to Arstotzka!

 

Papers, Please

A Dystopian Document Thriller.

 

The communist state of Arstotzka has ended a 6-year war with neighboring Kolechia and reclaimed its rightful half of the border town, Grestin.

 

Your job as immigration inspector is to control the flow of people entering the Arstotzkan side of Grestin from Kolechia. Among the throngs of immigrants and visitors looking for work are hidden smugglers, spies, and terrorists. Using only the documents provided by travelers and the Ministry of Admission's primitive inspect, search, and fingerprint systems you must decide who can enter Arstotzka and who will be turned away or arrested.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke såååååå stressende altså. Det er mer tenking enn stress, men hadde det ikke vært en tidslimit så hadde jo spillet vært altfor lett.

 

Min personlige mening er at tidspress er den desidert kjedeligste måten å øke vanskelighetsgraden på et tenkespill. Oppgavene kan aldri bli så deilig intrikate som i f.eks spill som SpaceChem dersom du har tid på deg. De må enten dummes ned fordi du ikke får tenke lenge på løsningen, eller man legger inn et tidsaspekt fordi oppgavene i utgangspunktet er for enkle. Høna eller egget, men med samme resultat; et dummere spill. Viktig å presisere at jeg snakker helt generelt, jeg har jo aldri forsøkt "Papers, Please" (og har ingen planer om å gjøre det heller).

 

Det handler egentlig bare om personlige preferanser. Jeg elsker den typen erke-strategisk turbasert kamp man får i BG-spillene for eksempel mens jeg kjeder meg gjennom enhver kamp i et Elder Scrolls-spill. Jeg spiller heller "aldri" FPS-er eller RTS-er. Vil jeg trene på reflekser eller å handle/tenke raskt er det mye morsommere å drive idrett eller spille musikkinstrumenter. Når jeg spiller PC-spill er det rendyrket stimulering av de små grå som tilfredsstiller meg.

 

Sånn helt off topic liksom. :)

Lenke til kommentar

Å sammenligne Papers Please med SpaceChem er litt søkt. Det er ikke gåteløsning vi snakker om her, men din evne til å observere. Om du har ubegrenset tid til å observere så ser du feilen til slutt. Hvis du er ute etter et spill hvor du løser gåter, så er nok Papers Please feil sjanger.

 

Jeg synes Papers Please forøvrig er mye bedre og "smartere" enn SpaceChem, selv om jeg liker det sistnevnte også. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

TB er mannen som jeg hører på. Han har noen lunde samme syn som jeg har, så han er en god kilde for å finne "skjulte skatter" som dette. Dog, har ikke spilt dette enda, og vet ikke om jeg vil. Joda, konseptet er interesant, men jeg er ikke særlig god på å legge merke til detaljer så kjapt, så jeg hadde slitt kraftig med å takle det, spesielt siden man er under tidspress. En ting er tidspress hvor man uansett har fritt valg, ett annet er når det er tidspress og det MÅ gjøres på en spesiell måte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...