Gå til innhold

Islandsk app skal forhindre incest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har samme besteforeldre er man ikke tremenninger, men fetter og kusine - et søskenbarn. "First cousin" betyr da også søskenbarn. :)

 

 

(Og hvorfor er "søskenbarn" fetter/kusine, mens "tantunge" (dialekt) er nevø/niese? Det er for pokker omvendt - det er barna til søsknene mine som er mine nevøer/nieser, mens ungene til tanten min er fettere/kusiner - det skulle vært omvendt!)

 

 

Men - ærlig talt - "Incest"? Nei. Incest er intimt samkvem med søsken eller slektninger i rett oppad- eller nedadstigende linje. Man har peil på hvem som er ens søsken, foreldre, besteforeldre, barn og barnebarn.

"Innavl", heter det. Ikke "Incest".

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kva tid vart friviljug seksuell omgang rekna som incest?

Incest har i utgangspunktet ingenting med voldtekt å gjøre, f.eks er sex mellom søsken er incest selv om begge samtykker.

... Incest er intimt samkvem med søsken eller slektninger i rett oppad- eller nedadstigende linje. Man har peil på hvem som er ens søsken, foreldre, besteforeldre, barn og barnebarn. "Innavl", heter det. Ikke "Incest".

Sant. Noen ord er nok såpass klikkskapende at korrekt bruk blir mindre viktig.

Lenke til kommentar

*Snipp*

Men - ærlig talt - "Incest"? Nei. Incest er intimt samkvem med søsken eller slektninger i rett oppad- eller nedadstigende linje. Man har peil på hvem som er ens søsken, foreldre, besteforeldre, barn og barnebarn."Innavl", heter det. Ikke "Incest".

 

Jeg har oppfattet det som at incest er sexen, mens innavl er når det blir barn av det.

Lenke til kommentar

Jeg har oppfattet det som at incest er sexen, mens innavl er når det blir barn av det.

Innavl er når det er "dobbelt opp" av enkelte gener - høy risiko hvis det er en "lukket" slekt med mange gjentatte kusine/fetter-forhold, eller barn med søsken eller (beste-)foreldre.

 

Incest er seksuelt samkvem med den aller nærmeste familien. Kusine/fetter regnes av de fleste ikke som å kategoriseres som "incest".

 

Men jo - kommer det barn av incest vil det være innavl - men denne appen er ikke laget for å forhindre incest - den er laget for å forhindre innavl.

Eller - rettere sagt - appen er nok mer en "en gimmick", eller "et scoretriks".

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dette, er det så stor sjanse at man støter på en slektning der pga innbyggertall på 300 000?Hva med kristiansand som er under 100 000. Er det 3x større sjanse for at jeg kommer til å pounde en slektning da?Dette gav ingen mening.

 

de har sikkert 10x mer sex der enn i kristiansand å da blir det fort et problem

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med kristiansand som er under 100 000. Er det 3x større sjanse for at jeg kommer til å pounde en slektning da?

Det har gjennom mange år vært mer "gjennomstrømning" i en by som Kristiansand - tilflyttere og fraflyttere - folk utenfra som har kommet til byen.

Island har i mange, mange år vært mer isolert, og følgelig er det sannsynligvis en relativt mindre genmasse der, og dermed høyere risiko for problemer med fetter/kusine-barn.

 

Men - denne appen er mer en gimmick enn noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo nærmere relasjon, jo fler felles gener.

Jo fjernere relasjon, jo færre felles gener.

 

Hvertfall i snitt. I absolutte genetiske uttrykk så kan du fort finne en afrikaner eller asiat du som etnisk nordmann har flere gener til felles med enn naboen. Men på det store og hele er det bedre å formere seg med folk som er så annerledes som mulig.

 

I Norge er det enkelte dalstrøk og bygder som er kjent for visse genetiske kjennetegn... haker, panner, neser osv. ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...