Gå til innhold

Bli med inn i et topp-moderne norsk datasenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I din egen PC er en liten vifte og noen kjøleribber nok til å gjøre jobben". Det hadde tatt seg ut! 2 Vifter på en radiator og 3 120MM vifter kan vel ikke telle som en liten vifte og noen kjøleribber.

 

Fin artikkel! Veldig interresant, og ikke minst fin kabel-fiksing fra datasenterets side!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Novec 1230 og senker temperaturen i rommet så mye av brannen slukkes, fremfor å tømme rommet for oksygen eller slukke med vann." Det er nok en missforståelse vil jeg tro !! Ingen gass kan kjøle ned brann så mye at den slukker.. Men den kan fortrenge oksygenet slik at den slukker.. Forskjellen fra denne gassen til den som før i tia ble brukt (Halon) er at den ikke er så skadelig for miljøet som Halon.. Ellers et meget imponerende anlegg :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En stabil og god nettlinje er essensielt for et moderne datasenter. Avalios senter har tre uavhengige fiberlinjer inn i bygget, som alle kommer til denne sentralen.

Her fordeles fiberen ut til hele senteret, via de tynne gule kablene. Det er disse, og ikke noe annet, som knytter hver enkelt servergruppe til omverdenen."

 

Jeg håper at jeg rett og slett bare misforstår denne biten.

 

Her har man altså samlet tre uavhengige fiberlinjer på en og samme plass? Så hvis noe skulle skje mister man muligens alle tre samtidig. Jeg liker å tro at det må være en misforståelse en plass.

Lenke til kommentar

Kun en generator synes jeg virket ganske skralt.

Riktignok ikke så ille som hos IBM hvor diesel aggregatene stod uten diesel (Diesel går ut på "dato" over tid) og når strømmen gikk så måtte disse tankes...

Problemet var, at disse generatorene stod bak ett heftig gjerde og en tung port som kun kunne åpnes elektrisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kun en generator synes jeg virket ganske skralt.Riktignok ikke så ille som hos IBM hvor diesel aggregatene stod uten diesel (Diesel går ut på "dato" over tid) og når strømmen gikk så måtte disse tankes...Problemet var, at disse generatorene stod bak ett heftig gjerde og en tung port som kun kunne åpnes elektrisk.

 

Det jo i artikkelen at det skal huses hele tre generatorer.

 

 

Jeg synes nesten dere kunne nevnt at Inergenen kveler brannen, men mennesker som oppholder seg der inne kan fortsatt puste fint. Har Inergen i maskinrommet på jobb, og det er flotte greier.

 

Flott artikkel :)

Endret av jihn
Lenke til kommentar

Syndt at de bruker plastikk-strips til å feste kablene. Dersom det skulle komme kortslutning mellom den eller en 3p kortslutning, så vil kablene hoppe rett opp.

 

Har selv sett tilfeller der det har vært 3p kortslutning og kablene visstnok hadde kommet halvveis opp til et tak ( hoppet ca 2m fra kabelgate).

Lenke til kommentar

"I din egen PC er en liten vifte og noen kjøleribber nok til å gjøre jobben". Det hadde tatt seg ut! 2 Vifter på en radiator og 3 120MM vifter kan vel ikke telle som en liten vifte og noen kjøleribber.Fin artikkel! Veldig interresant, og ikke minst fin kabel-fiksing fra datasenterets side!

 

Jeg tror PC'en din hadde overlevd helt fint uten 3 120mm radiator kjøling.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

" Novec 1230 og senker temperaturen i rommet så mye av brannen slukkes, fremfor å tømme rommet for oksygen eller slukke med vann." Det er nok en missforståelse vil jeg tro !! Ingen gass kan kjøle ned brann så mye at den slukker.. Men den kan fortrenge oksygenet slik at den slukker.. Forskjellen fra denne gassen til den som før i tia ble brukt (Halon) er at den ikke er så skadelig for miljøet som Halon.. Ellers et meget imponerende anlegg :)

 

Tja... 3M som produserer Novec 1230 mener da det er den jølende egenskapen som gir brannhemmende effekt.

 

Edit: Står ganske tidlig på side to i produkt-arket.

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

"En stabil og god nettlinje er essensielt for et moderne datasenter. Avalios senter har tre uavhengige fiberlinjer inn i bygget, som alle kommer til denne sentralen.Her fordeles fiberen ut til hele senteret, via de tynne gule kablene. Det er disse, og ikke noe annet, som knytter hver enkelt servergruppe til omverdenen."Jeg håper at jeg rett og slett bare misforstår denne biten.Her har man altså samlet tre uavhengige fiberlinjer på en og samme plass? Så hvis noe skulle skje mister man muligens alle tre samtidig. Jeg liker å tro at det må være en misforståelse en plass.

 

Jeg tror du har misforstått, og at "uavhengige linjer" er litt essensielt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...