Gå til innhold

Kinafjøl med bra skjerm


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha et nytt leketøy:

  • Knallgod skjerm, minimum 1920x1080 IPS, helst mer.
  • Android nå, helst mulighet for Ubuntu touch senere.
  • Lav pris (den blir et leketøy, ikke noe jeg vil bruke mye penger på)

Jeg har sett på disse fjølene:

Alle disse er temmelig like, med 9,7" 2048x1536 IPS skjerm, 2 GB ram, firekjerners Allwinner A31 CPU (Cortex-A7) på 1,0 GHz, åttekjerners PowerVR SGX544MP2 GPU, 10 Wh batteri (8-10 timer), kameraer på 2 og 5 Mp, HDMI-utgang og 16 GB intern lagring + støtte for 64 GB MicroSD.

 

Er det flere lignende fjøler jeg bør vurdere?

Er det noen ting disse mangler som dere synes er viktige?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gått å ventet på et androidbrett med oppløsningen til ipad. Falt ikke helt for nexusen. Dyr er den også. Tenkte på nye Sony Z som kommer til våren.

Men disse her har jo egentlig alt jeg trenger og er også intressert i erfaringer fra folk som faktisk har kjøpt disse fjølene. Og ikke minst kjøpt fra disse butikkene. Skummelt å handle fra slike kinasider. I praksis er det vel 2000+ penger i dass om noe går galt.

Lenke til kommentar
Man får jo det man betaler for, hvis man vil ha kraftig hardware og beste oppløsning på nettbrett må man jo betale for det, dessverre :)

"Man får jo det man betaler for". Hadde det vært så enkelt kunne man jo bare drite i å lese tester og prisguider og avskaffe begrepet mye for pengene.

 

De nevnte brettene gir overraskende mye for pengene så vidt jeg vet og har lest meg til. Men jeg vil forsikre meg ennå bedre om at det stemmer før jeg bestiller. Se for eksempel på Nexus 10, som etter ditt resonnement ville gitt 3 ganger så mye glede som en av disse fjølene. Likevel mangler den støtte for minnekort.

 

Har gått å ventet på et androidbrett med oppløsningen til ipad. Falt ikke helt for nexusen. Dyr er den også. Tenkte på nye Sony Z som kommer til våren.

 

Men disse her har jo egentlig alt jeg trenger og er også intressert i erfaringer fra folk som faktisk har kjøpt disse fjølene. Og ikke minst kjøpt fra disse butikkene. Skummelt å handle fra slike kinasider. I praksis er det vel 2000+ penger i dass om noe går galt.

Jeg har handlet mye for under 200 kr per ordre fra kinasider og de fungerer helt greit, så lenge man ikke må reklamere på noe. Så kan man jo spørre seg: Hvor mye er norske forbrukerrettigheter verd i ekstra kostnad? 10% ekstra? 30%, 50%, 70%, 100%, ennå mer? Og når disse ikke er å få tak i fra norske seriøse nettsteder? Er det da greit å betale 200% mer for å få en konkurrerende fjøl med lignende spesifikasjoner? Er det en indikasjon på at de ikke holder mål? Jeg vet ikke svaret på siste spørsmål. Jeg personlig synes norske forbrukerrettigheter er verd å betale 30% ekstra for, for disse produkttypene.

 

Klikk på linken "8-10 timer" så finner du en personlig erfaring med Ainol-fjøla fra en norsk kunde.

 

Disse fjølene har en ytelse/watt-optimalisert CPU (altså ikke topp ytelse med dårlig batteritid) og en temmelig god GPU. Produsentene skryter av at den skal kunne spille av 4K video med 30 bps og full HD med 60 bps. Progressivt selvsagt. Det er etter mine mål godt nok i massevis. Les omtale fra Anandtech på linken i prosessornavnet i første innlegg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"Man får jo det man betaler for". Hadde det vært så enkelt kunne man jo bare drite i å lese tester og prisguider og avskaffe begrepet mye for pengene.

Man får jo mer skjerm/ytelse enn kinapaddene :)

. Se for eksempel på Nexus 10, som etter ditt resonnement ville gitt 3 ganger så mye glede som en av disse fjølene. Likevel mangler den støtte for minnekort.

Når har jeg fortalt deg at man får dobbelt så mye glede hvis man betaler dobbelt så mye?

Lenke til kommentar
Man får jo mer skjerm/ytelse enn kinapaddene :)

Hvilke konkrete fjøler er det du sammenligner nå?

 

Når har jeg fortalt deg at man får dobbelt så mye glede hvis man betaler dobbelt så mye?

Beklager, jeg tar det på min kappe at jeg tolket "man får jo det man betaler for" det som en lineær sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke konkrete fjøler er det du sammenligner nå?

Man får jo bedre skjerm og ytelse enn alle disse på Nexus 10, men dårligere ytelse/skjerm pr. krone. Så at dette kunne misforstås nå ;)

Beklager, jeg tar det på min kappe at jeg tolket "man får jo det man betaler for" det som en lineær sammenheng.

Ikke noe å beklage seg for :)

Endret av iFire
Lenke til kommentar

Har sjekka litt på Youtube med diverse reviews. Deriblant Ainol og Freelander. Det jeg la best merke til mellom de to var skjermene. Begge hadde bl.a. blitt testet med Antutu. Og så sant fargepaletten ikke har gått igjennom en stor fargeforandring er fargene på Ainolen på bærtur. Fikk en krafig knallblå farge istedet for mer grå som Freelander og jeg har på mobilen. Noe å være obs på.

Freelander'n har også en del kraftigere gpu, og litt dårligere cpu (i praktisk test).

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tiden flyr. Nå vurderer jeg Freelander PD800 vs PD800HD. Forskjellene er pris (197 vs 258 $) og prosessor:

 

Rockchip RK3188 (4* Arm Cortex-A9 28nm kjerner på 1,8 GHz + Mali-400 MP4 GPU)

 

Samsung Exynos 5 Dual (5250) (2* Arm Cortex-A15 32nm kjerner på 1,7 GHz + Mali T604 GPU)

 

Hvilken av disse vil gi meg best sjanser for å kjøre Ubuntu touch når det kommer?

 

Burde jeg smøre meg med tolmodighet og vente på Arm Cortex-A53/A57 og Mali T624//628?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...