Gå til innhold

Test: Nikon D5200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ett D5100 i dag og leste testen mest ut av nysgjerrighet og ser det ser ut som to hovedforskjeller med denne modellen:

- Nyere og mer avansert fokussystem

- større oppløsning på bildebrikken.

Men er godt fornøyd med det kameraet jeg har, så hvis dette faller litt i pris blir det sikkert et flott kamera.

Lenke til kommentar

Etter to år med D5100 i tospann med D300 har jeg nå byttet det ut med D5200. Har gjort meg noen erfaringer D5100/D5200 etter beskjedne tre ukers bruk: Ny knapp for valg av utløserfunksjon(serieopptak, selvutløser osv) oppe på kamera, bra! Endret «joystick», den er nå mye «stivere» og problemet på D5100 med at man utilsiktet flyttet fokuspunkt er kraftig redusert, bra! Enkelte knapper er lavere(ligger lenger inne i huset) enn på D5100 noe som gjør de vanskeligere å bruke, spesielt gjelder dette avspillingsknappene(spill av, forstørr, forminsk), merkelig valg av Nikon, ikke bra! Oppgradert innstillingmeny krever færre klikk for å endre verdier, bra! På meg virker søker mørkere, nå har jeg ikke lenger D5100 for direkte sammenligning så et lite forbehold her. Autofokus virker raskere og ikke minst mer nøyaktig, har testet det på fotografering av småfugl og det fungerte veldig bra, ser frem til å prøve det på sport/racing, bra!!! Nå var jeg veldig imponert over bildekvaliteten fra D5100 og forventet ikke så mye mer her men er så langt positivt overrasket, den er noe bedre på høy iso, ikke mye men merkbart. Oppløsningen derimot er helt overlegen, det synes så godt ved fotografering av fugl, detaljene i fjærdrakten kommer mye bedre fram på D5200, man kan beskjære kraftig og allikevel beholde god bildekvalitet, imponerende! Har ikke prøvd video enda men rapportene fra utenlandske nettsteder sier at videokvaliteten er kraftig oppgradert og skal være meget god. Uansett bra at det nå er mulighet for manuell kontroll i video. Artig lite kamera med forrykende bildekvalitet, er man på budsjett(prisen vil falle) og ikke har noe imot små kamerahus kan dette vanskelig bli feil. Legg iso til fn-knappen, sett på et godt objektiv og ha det gøy :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...