Gå til innhold

De fleste studenter synes piratkopiering er greit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sannsynligvis på grunn av pengenød ja :p.

 

Man får som oftest en annen holdning til piratekopiering når man selv begynner å lage ting som folk stjeler. Er ikke noe artig å se at software du har laget prøver å logge seg på oppdateringsløsning for så å bli tilbakevist grunnet flagget nøkkel :).

 

Når man kjører litt statistikk på det finner man ut at basert på unike brukere som har prøvd å logge seg på så det tilsvarer over en million kroner i stjålne varer. Spesielt svir det hvis man da driver alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er klart at folk som bruker programvaren ofte og mye skal kjøpe, og ikke piratkopiere. Være det privatperson eller på jobben. Noe som kunne lettet dette for programvareleverandørene er å levere en begrenset gratisutgave av fullversjonen, som du kan åpne f. eks. 5 ganger pr måned. Da vil du ha kunden registrert hos deg, lastet ned programmet fra deg, og sjansen er større for at han kjøper programmet når han ser at han bruker det ganske mye.

 

Mesteparten av det jeg har brukt som har vært piratkopiert har vært installert for å løse et problem jeg har hatt der og da. Det som blir brukt over tid, og alle programmer jeg har på jobben er betalt for, og med gyldig lisens.

 

Jeg tror mye av grunnen til at tallet har gått ned, er fordi at det har blitt mye større tilgjengelighet på meget gode gratisalternativer. Blant annet Antivirus selskaper opplevde nok en stor forskjell da MSE kom, og den gjengse hjemmebruker fikk et godt gratisalternativ.

 

Spill og film er nok på et slags bristepunkt nå, for de må innse at de kan ikke ta seg like godt betalt for digital distribusjon som en vare i en butikk. Et spill kan ikke koste ?49,99 på Steam. En streaming tjeneste som Netflix bør kunne levere høyere kvalitet på filmene (og lyd!) for kr 79,- enn de gjør nå.

 

Når det gjelder musikk, har vel Spotify, Grooveshark og Pandora stort sett "drept" piratkopiering. Jeg laster fortsatt ned en del musikk, men musikk som jeg eier i form av CD'er eller LP'er, som jeg ønsker en god digital kopi av, som jeg kan lage kopier av til å ha i bilen. Her har artistene mulighet til å ta det siste steget for å kvitte seg med piratkopieringen. Onlinebutikk der du kjøper filer i enten lossless eller 128kbit vbr mp3. De kunne gjerne ha tilbydt digitale filer av konserter, deler av konserter, musikkvideoer og for fans hadde også dokumentarer om produksjon av plater vært meget interessant.

Endret av Celeb0rn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at mange skoler, men også produsentene ikke har gode nok avtaler for studenter.

 

Joda Adobe Master Collection til 5000kr er en good deal det, men ikke når man er student og 5000kr er en mndleie..

 

Drev selv en stund med 3DS MAX. De hadde ikke før en studentlisens, bare 2 uker prøvetid. Softwaren i seg selv kosta 40000kr så da var valget, betal, opprett fake epost for registrering og last ned hele pakka hver 14 dag eller pirat. Valget var ganske klart...

 

I løpet av studietiden min hadde ale studiepengene forsvunnet om jeg skulle betalt for de..

 

Windows: 1000kr

Adobe Master: 5000kr

3DS Max: 40000kr

Office: 1000kr

Andre små og store programmer: ca 5000kr

 

I tilegg kommer jo pensumbøker til 5000kr i året og det tekniske utstyret...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åååå? Har de ikke fortalt deg om https://www.dreamspark.com/

Sjekk om skolen din er innrullert så får du lastet ned Office og alt annet du trenger gratis.

 

På NTNU er det Fakultetet for informatikk, matematikk og elektronikk (IME) og Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT) som har avtale med Dreamspark, så da er det langt fra alle som har muligheten til å utnytte Dreamspark. Dessuten har Dreamspark ikke Office, men har resten av Microsoft porteføljen.

Endret av Visi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver sørger for at nødvendig og relevant programvare er på plass for at jobben skal bli jobb. Hvis ikke får han ta til takke med at jobben tar 3x så lang tid grunnet problematiske alternative måter, evt. at det ikke blir gjort i hele tatt da jeg ikke er villig til å bruke piratkopiert programvare på jobb.

 

Heldigvis for meg har jeg ikke dette problemet, sjefen betaler. Men jeg kan tenke meg det er noe annet i offentlig sektor, og i kommunene rundt omkring med innkjøpsstopp fra 01. februar. Livet mitt ender før jeg tar jobb i offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Jeg må piratkopierer Microsoft Office, pga skolen. Trenger jeg å si mer?

 

Så gratis programvare som Kingsoft office, Open Office, Libre Office har du ikke kjennskap til? Det kommer ned til preferanse og at du velger å stjele det.

 

I tillegg har veldig mange skoler tilbud på gratisk MS Office til brukere, kontakt IT-avdeling og spør hvordan det er på din skole.

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...