Gå til innhold

[Løst] Kreatin, Proteinpulver og andre ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kommer jo helt ann på. Proteinpulver fungerer jo så klart på de fleste, men om behovet faktisk er der for alle er en annen sak. Kreatin derimot er veldig varierende, der må man finne en som fungerer på seg selv da dette varierer fra person til person. Noen kan faktisk ende opp med å ikke merke noe i det hele tatt da man har kreatin i kroppen fra før og noen har så klart mer enn andre :) Anbefaler deg å sjekke ut iForm og Treningsforum og Fitnettbloggen - De har mange gode artikler når det kommer til kosttilskudd.

Lenke til kommentar

Når du har stort behov for proteiner (f.eks etter hard trening som har brutt ned musklene), og du ikke rekker å spise vanlig proteinrik mat de første timene etter treningen, da er det absolutt nyttig og virksomt å ta en proteinshake. Men det er viktig at du spiser vanlig mat i tillegg, for proteinshaken mangler alt av mineraler og vitaminer som du også trenger for efffektivt treningsutbytte. Dersom du ikke gidder å spise ordentlig etter trening er en måltidserstatter mye smartere.

 

Kreatin kan være greitt å ta de siste måntene frem mot en konkurranse bare som en forsikring mot at du skulle ha for lave nivåer naturlig. Kroppen er avhengig av kreatin for å få utbytte av trening samt å yte sitt beste, og dersom ikke kroppen har tilstrekkelige nivåer naturlig, er tilskudd absolutt virksomt. Selv bruker jeg ikke kreatin, men det året jeg tok merke i Birken hadde jeg blandet inn 1/4 kreatin i sportsdrikkpulveret mitt som jeg brukte til treningen den sesongen. Så jeg har absolutt troen på at det virker ja.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å lese iForm, Treningsforum og Fitnessbloggen. Hør på akademikere (ikke rørleggeren fra treningsstudioet):

Dette dokumentet fra olympiatoppen dekker det du spør om. Der kan du for eksempel lese at "det er relativt små mengder [essensielle aminosyrer] som skal til for å få en optimal respons (~10g) [etter trening.]" Dvs at ingen vits i å proppe i seg en halvliter med proteinpulver etter trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å lese iForm, Treningsforum og Fitnessbloggen. Hør på akademikere (ikke rørleggeren fra treningsstudioet):

Dette dokumentet fra olympiatoppen dekker det du spør om. Der kan du for eksempel lese at "det er relativt små mengder [essensielle aminosyrer] som skal til for å få en optimal respons (~10g) [etter trening.]" Dvs at ingen vits i å proppe i seg en halvliter med proteinpulver etter trening.

 

Står nok mye fornuftig på de sidene når det kommer til kosthold og trening. Står helt sikkert mye rart der som på alle andre sider, men definitivt mye fornuftig også :) Så bortkasta er det nok ikke å lese et par artikler på de 3 nettsidene.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare lese begge deler? Spesielt når det kommer til kostholt er det veldig forskjellige meninger om hva som burde brukes og ikke og da kan det være fint å lese litt forskjellig å få andre tips og ikke bare følge et. Aldri lest noe fagstoff fra olympiatoppen, noe jeg definitivt skal gjøre i løpet av kvelden da det helt sikkert er mye nyttig å lære!

 

Jeg skal si meg enig i at det blir skrevet mye rart på forskjellige treningstider til tider, men og anbefale å ikke lese på de synes jeg blir litt feil :)

Endret av ChristofferRudi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det menes kanskje mye forskjellig om kosthold, men spør du de som virkelig har peiling (bla forskere og doktorer), så er de aller fleste veldig enige. Om man er interessert i faglig begrunnet stoff så leser man deres artikler. (nhi.no og olympiatoppen.no)

 

Å lese artiklene på de fitness-/treningssidene er å sløse med din egen tid. Man vet ikke om innholdet er korrekt. Det finnes tonnevis av kostholdsartikler som ikke er skrevet av elektrikere eller kvakksalvere.

Endret av O:M:A
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke spørre legen din + Helsesøstra på skolen :p

 

Denne tråden er fårsåvidt løst :p

 

I den norske kosten er det ikke nødvendigvis slik at du får i deg så mye protein som du skal. Ho sa at proteinpulver hadde ingen ulemper . Men vist eg selv skulle begynne med det måtte eg ha komt i gode treningsvaner først. Proteinpulveret er ikke bare for å få protein men og få proteinene, litt karbohydrater rett etter trening. Også får du Aminosyre som er positivt.

 

Fett blir jo muskler. Vist ikke du har noe fett kan man vel heller ikke få muskler. Liksom bygge muskler. Så proteinpulveret vil også gi deg litt ekstra kcal.

Lenke til kommentar

Selv de mest renommerte og velutdannede kostholds- og treningseksperter kan ha ideer og oppfatninger som ikke samstemmer med virkeligheten. Men de er som regel vitenskaplig holdbare da, det er det ikke alle de andre som klarer å være. Men for å være vitenskaplig holdbare så går de ofte rundt grøten i konsepter som faktisk er falsifisert gang på gang. Ett eksempel er karbohydratenes virkning i kroppen og funksjonen til insulin og leptin, her er mange av de beste ekspertene helt på bærtur. Jeg foretrekker å lese alle instansers meninger om en sak, og når forskjellige miljøer har vidt forskjellige meninger om en gitt sak, så går jeg ofte til det skritt å teste det ut på meg selv. Mange ting er dessuten forskjellig fra person til person, og dermed er det enda viktigere å finne ut hvordan nettopp du selv fungerer. Proteinenes virkning er uhyre kompleks, og det samme gjelder kreatin. Det er alltid feil å operere med fastsatte doser i antall gram av det ene eller andre, det vil i beste fall gjelde for gjennomsinttsmennesket, og de finnes det ikke så mange av.

Lenke til kommentar

Hvorfor lese tvilsomme artikler, når man kan lese fagstoff fra olympiatoppen og deres eksperter/doktorer? For å finne artikler som støtter egne hypoteser?

Haha, den var god. Olympiatoppens "eksperter/doktorer" baserer seg på urgammel kunnskap som at børd og melk holder i bøtter og spann for å utvikle en toppidrettsutøver, så om det er noen jeg virkelig ikke gidder å høre på så er det dem.

 

Flere artikler på fitnessbloggen og flere av de andre sidene det er snakk om her baserer seg på forskning. Flere av skribentene jobber med trening/kosthold på en daglig basis rettet mot å gjøre mennesker i alle former og størrelser sterkere, større og bedre trente. De jobber med det dag ut og dag inn, så det er absolutt folk det er verdt å høre på. Olympiatoppen har fått en del genetiske vidunderbarn slengt i fanget og oppfostrer dem videre på brød og melk. Jeg har bedre kosthold enn Northug, trenger ikke Olympiatoppen til å hjelpe meg med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternative behandlere driver også behandling på en daglig basis. Det betyr ikke at de er eksperter på behandling av lidelser. Mange alternative behandlere påstår også at deres behandling er støttet av studier/forskning. Jeg tviler sterkt på at mange av disse skribentene har den akademiske kompetansen som trengs for å gå gjennom og vurdere studier på studier.

 

Noen tror på mirakelkurer, et nøye designet kosthold og/eller energihealing. Olympiatoppen og helsemyndighetene tror på melk, brød, tallerkenmodellen og fem om dagen.

 

EDIT:

Folk går rundt med milliarder av transistorer i lommen, som akademikere har utviklet. En helt umenneskelig prestasjon, som nesten ingen forstår seg på. Men når det gjelder kosthold og helse, da mener store deler av befolkningen de vet bedre enn det akademiske miljø.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Personlig *føler* jeg meg mye bedre dagen etter trening hvis jeg tar proteindrikk dagen før. Det er så merkbart at det nesten er ufattelig at noen gidder å spør. Nå har du sannsynligvis ikke gjort det siden du spør, men kjøp en proteinboks, forsøk det selv og du vil skjønne hva jeg snakker om.

 

Kreatin hjelper egentlig kun umiddelbart før trening. *tror jeg da*

 

For jeg har ikke brukt kreatin i og i seg selv, kun energidrikker som har det som en ingrediens... Blant flere andre gunstige ting som er viktig å få i seg rett før trening. Jack3d er selvfølgelig hva jeg da snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig *føler* jeg meg mye bedre dagen etter trening hvis jeg tar proteindrikk dagen før. Det er så merkbart at det nesten er ufattelig at noen gidder å spør. Nå har du sannsynligvis ikke gjort det siden du spør, men kjøp en proteinboks, forsøk det selv og du vil skjønne hva jeg snakker om.

 

Kreatin hjelper egentlig kun umiddelbart før trening. *tror jeg da*

 

For jeg har ikke brukt kreatin i og i seg selv, kun energidrikker som har det som en ingrediens... Blant flere andre gunstige ting som er viktig å få i seg rett før trening. Jack3d er selvfølgelig hva jeg da snakker om.

 

Takk for svar, første svaret eg faktisk har vært fornøyd med ^^ :p

Grunnen for at eg spurde var fordi eg ikke ha prøvd ja.

Hørt om Whey-80? Er det noe tess:D? Gymgrossist "kvalitets produkt"

Lenke til kommentar

Personlig *føler* jeg meg mye bedre dagen etter trening hvis jeg tar proteindrikk dagen før. Det er så merkbart at det nesten er ufattelig at noen gidder å spør. Nå har du sannsynligvis ikke gjort det siden du spør, men kjøp en proteinboks, forsøk det selv og du vil skjønne hva jeg snakker om.

 

Kreatin hjelper egentlig kun umiddelbart før trening. *tror jeg da*

 

For jeg har ikke brukt kreatin i og i seg selv, kun energidrikker som har det som en ingrediens... Blant flere andre gunstige ting som er viktig å få i seg rett før trening. Jack3d er selvfølgelig hva jeg da snakker om.

Spørsmålet er om du tror du hadde følt deg bedre om du hadde fått samme næringsinnhold i form av mat dagen før istedet? :)

Lenke til kommentar

Haha, den var god. Olympiatoppens "eksperter/doktorer" baserer seg på urgammel kunnskap som at børd og melk holder i bøtter og spann for å utvikle en toppidrettsutøver, så om det er noen jeg virkelig ikke gidder å høre på så er det dem.

Det er sikkert derfor Norge har så få med i verdenstoppen når det kommer til idrett... Fordi Olympiatoppen ikke har peiling og annbefaler melk og brød til utøverene sine...

JOTAKK, høres riktig ut. På tide å våkne opp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne tråden gir meg sakte men sikkert KREFT!!!!!!!!!!!

 

Virker proteinpulver? Er dere retarderte tilbake til steinalderen?

Proteinpulver er det samme som Toro tomatsuppe. Det er myse behandlet til pulver og smakssatt, og er hendig som et TILSKUDD om man ikke får i seg nok proteiner om dagen. Hvilket forsåvidt er den letteste saken i verden...

 

Kreatin? Oh lord... Det mest/best dokumenterte kosttilskuddet nest etter proteinpulver. Kreatin sikrer man seg gjennom kosten, og da fortrinnsvis kjøtt fisk og fugl. Her er individuelle forskjeller på opptaket, og de som ikke tar det opp kan ha nytte av tilskuddet.Bruker det før konkurranser for å sikre HVA?

 

Kroppen er avhengig av kreatin for å få utbytte av trening samt å yte sitt beste, og dersom ikke kroppen har tilstrekkelige nivåer naturlig, er tilskudd absolutt virksomt. Selv bruker jeg ikke kreatin, men det året jeg tok merke i Birken hadde jeg blandet inn 1/4 kreatin i sportsdrikkpulveret mitt som jeg brukte til treningen den sesongen. Så jeg har absolutt troen på at det virker ja.

Kreatin hjelper IKKE på utholdenhetsidrett, google ATP så skjønner du hva det er snakk om...

 

Det TS spør etter er om tilskudd er nødvendig, han bare vet ikke å stille spørsmål.

Nei tilskudd er ikke nødvendig men kan være ok om man har dager der man av forskjellige grunner ikke får spist nok, eller god nok mat...

 

Anbefaler ikke å lese iForm, Treningsforum og Fitnessbloggen. Hør på akademikere (ikke rørleggeren fra treningsstudioet):

Dette dokumentet fra olympiatoppen dekker det du spør om. Der kan du for eksempel lese at "det er relativt små mengder [essensielle aminosyrer] som skal til for å få en optimal respons (~10g) [etter trening.]" Dvs at ingen vits i å proppe i seg en halvliter med proteinpulver etter trening.

THIS! Jeg TROR Olympiatoppen har tilgang til bedre og nyere forskning enn Jon Gunnar som er jacked og ripped på treningsforum har.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først og fremst Doof, tror det er du som er retarda her. Proteinpulver har dokumentert effekt og all the ppl at the gym is using it and it works for them.

Spørsmålet eg stilte var om det funket,kansje eg burde ha omformulært meg,men pulveret gir deg eit overskudd av protein, lit karbohydrat og noen vitaminer noe som er positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...