Gå til innhold

Klart flertall blant nordmenn mot oljeutvinning i Lofoten.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Dette opplyses det om på dagens dagsry.

 

33 % for oljeboring

44 % mot oljeboring

 

i følge den undersøkelsen det vises til på dagsrevyen.

 

Men det er flertall for konsekvensutredning.

 

44 prosent vil ha konsekvensutredning

39 prosent vik ikke ha konsekvensutredning

 

Samme tema diskuteres i dag på debatten NrK 1 21.30

 

Debatten

Debatten 07.02.2013

Emner: Nyheter, Dokumentar og fakta

Tillatt for alle aldersgrupper

 

 

Oljeboring splitter regjeringen. Og de borgerlige. Hva er det som står på spill. Og hvem får siste ord i kampen om Lofoten og Vesterålen? Direktesendt debattprogram fra Litteraturhuset i Oslo. Programleder er Erik Wold.

 

 

Tilføyd etter første svar: Der er flere kvinner enn menn som er mot.

 

Lenke til sendingen: http://tv.nrk.no/serie/debatten1/nnfa51020713/07-02-2013

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Mener det ble nevnt i innslaget, men er ikke 100 % sikker på hva som ble sagt. Drev med så mange ting samtidig, men mener jeg hørte at det også var lokal motstand mot utbygging.

 

Fikk ikke med meg om det er lokal motstand mot konsekvensutredning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Feltene som ligger i inngangen til Lofoten er allerede i produksjon. I all praksis er det tøvete å "verne" noen felter i tilfelle utslipp.

 

Hvor langt ligger de fra land? Avstanden fra land er svært viktig om det skjer en utblåsing.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg antar at mesteparten vil ligge igjen, da man neppe har lett mange nok steder. Vet du hvor enorme potensielle havområder er?

 

Stadig finner man jo etter over 40 års leting nye endog store felter i Nordsjøen.

 

Nå begynner debatten om tre minutter.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ny...orge/1.10902889

 

Kan se ut som alle de rødgrønne partiene tjener på at diskusjonen er i media igjen. En debatt som virker å være konstruert av AP og SV kun for debattens og oppslutningens skyld.

 

Jeg mener, selvsagt blir det ikke noen konsekvensutredning med rødgrønt flertall når SV truer med regjeringskrise. Irriterende at ikke media konfronterer dem mer med dette :wallbash: Uredelig måte å fiske (eller skal vi si pumpe opp?) velgere. Lokke med en sak man vet er gitt på forhånd.

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tipper Krf, Senterpartiet (kompromisspartiet), Sv og Venstre vil få mange stemmer på dette. Om det er et rent taktisk utspill fra de rødgrønne, er vel ikke de noe dårligere enn de borgerlige. Savnet stortingspolitikere Fra Krf og Høyre i debatten.

Lenke til kommentar

Oljefondet har såpass mye penger at de knapt finner frem fornuftige tingen å investere i, så hvorfor pumpe opp enda mer "penger" nå?

 

feks. "Oljefondet bruker 6,1 mrd på kontorbygg i Sveits"

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2518146.ece

 

De kjøper av Credit Suisse Bank som har hovedkvarter der, for så å leie ut til selvsamme bank...

 

Håper de betaler god månedsleie, for skal vel noe til å gi avkasting på 6,1 milliarder

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da burde man høre på flertallet av den norske befolkningen!

 

Gjør man det når det gjelder ulike partiers holdning til EU?

 

Dersom denne saken og EU saken (begge meget viktige saker) skulle få gjennomslag ved valget, burde vi vente et politisk jordskjelv turbonello. :hmm:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja til EU, nei til oljeboring/konsekvensutredning i Lofoten og Vesterålen!

 

Har du eller Venstre endret standpunkt? Venstre ble jo splittet på EF saken i 1972.

 

Ja til Nato, nei til norsk medlemsskap i EU så lenge de roter som nå og er et liberalistisk frihandelsområde bak en tollmur.

 

Det kan godt være at vi trenger et forent Europa som motvekt mot USA, Kina, India, Asia, etc. Jeg mener også at det er naturlig at Tyrkia og Russland er naturlige medlemmer i et forent Europa i et lengre perspektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...