Gå til innhold

Denne mobilnettleseren etterlater ikke spor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver orker vel å søke på grapsne sider på mobilen :)

 

:p

 

Det handler om ikke om hva man søker på, det handler om overvåkning av folk. Kanskje ikke så ille i Norge enda, men etter hvert som DLD kommer vil det bli mer og mer. Først skal IP til sender/mottaker logges med tidspunkt, så skal innholdet skannes for "triggerord" og til slutt vil man kunne kreve innsyn uten rettsordre. Dette er i ferd med å skje i USA nå.

Lenke til kommentar

Okay, forklar meg følgene:

Er det slik at Trace Erase faktisk blokkerer sporing fra f. eks Google, Facebook og andre trackere på sidene du besøker, slik som Ghostery gjør?

Eller bare sletter den netthistorikken og cookies?

 

For hvis den kun sletter historikk og cookies blir det vel ikke mer personvern enn det at folk ikke kan åpne surfehistorikken din? Eller er jeg helt på jordet nå? :S

 

Ghostery-browseren derimot ser jeg for meg at tilbyr faktisk personvern, siden den blokkerer sporing og kan blokkere skript.

 

(Har ikke prøvd noen av dem, så her tenker jeg bare høyt :p )

Lenke til kommentar

Okay, forklar meg følgene:

Er det slik at Trace Erase faktisk blokkerer sporing fra f. eks Google, Facebook og andre trackere på sidene du besøker, slik som Ghostery gjør?

Eller bare sletter den netthistorikken og cookies?

 

For hvis den kun sletter historikk og cookies blir det vel ikke mer personvern enn det at folk ikke kan åpne surfehistorikken din? Eller er jeg helt på jordet nå? :S

 

Ghostery-browseren derimot ser jeg for meg at tilbyr faktisk personvern, siden den blokkerer sporing og kan blokkere skript.

 

(Har ikke prøvd noen av dem, så her tenker jeg bare høyt :p )

 

Jeg har ikke sett på Trace Erase enda men jeg regner med den browseren blokkerer trackers som Google Analytics, Adsense m.m og FB trackers. Som nevnt fjerner den bare spor på mobilen og din IP blir fremdeles logget med eventuelle søk. Det samme av ISP og DLD når det kommer.

 

Ghostery blokkerer det meste av trackers men er ikke helt sikker hvis du bruker samme browser til FB/Google da FB cookiesniffer og begge lagrer alt om deg.(Å bruke iOS i seg selv tracker deg også though).

 

Bruk DuckDuckGo i steden for Google så slipper du tracking, reklame og søketreff tilpasset deg. Anbefaler å bruke Ghostery-Browseren til iOS og Ghostery addonen til FF/Chrome(ium). Hvis du enda ikke har slettet FB brukeren din kan du bruke en egen browser til kun FB, f.eks Chromium som er Chrome uten Googletracking.

 

Onion Browser for iOS kan også brukes til å surfe via TOR, kan til tider gå tregt så en legit VPN og Ghostery Browseren er bedre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...