Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S III Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dere virkelig overasket over at telefonen ikke er like bra som s3? Siden når begynnte mini utgaver å være like gode som originalene? Ipad mini er ikke like bra som Ipad, Ipod nano(tidligere mini) er ikke like bra som ipod touch, nexus 7 er ikke like bra som Nexus 10 osv.

 

Hvilke andre telefoner i samme størrelse er bedre enn denne? Ja iphone 5, men alle vil ikke ha iphone og den koster nesten det dobbelte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dere virkelig overasket over at telefonen ikke er like bra som s3? Siden når begynnte mini utgaver å være like gode som originalene? Ipad mini er ikke like bra som Ipad, Ipod nano(tidligere mini) er ikke like bra som ipod touch, nexus 7 er ikke like bra som Nexus 10 osv.

"Mini" kan få folk til å tro at det er samme telefon, bare i en mindre versjon. Men i stedet kjører den gammel CPU & GPU. Bra kommentar på dette: http://allaboutwindo..._Smartphone.php

 

Ellers er jeg overrasket over kritikken av kameraet. Synes ikke at S 2 har mye bedre bildekvalitet utfra testbildene til gsmarena, og S3 mini sitt 5mpx kamera ser betydelig bedre ut enn HTC One S som har fått skryt for kameraet.

http://www.gsmarena....1&idPhone3=4574

 

Tafset forøvrig på denne telefonen i butikken i går, og merket også forsinkelser i menyene. Så også at en del av plasten på toppen hadde skallet av, i den luka hvor man tar av dekslet. Enten har noen vært altfor hardhendte eller så er plasten porøs.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen kan sikkert tro det, men poenget mitt var at realiteten har vel aldri vært slik? Stort sett er en "mini" version også dårligere, men det betyr ikke at den ikke kan treffe ett marked likevel. Og ja det hadde vært mulig å lage s3 mini med bedre specs enn dette, men segmentet den er ment til er kanskje mer opptatt av pris/design enn processorytelse osv?, så lenge den fungerer, har en god skjerm osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dere virkelig overasket over at telefonen ikke er like bra som s3? Siden når begynnte mini utgaver å være like gode som originalene? Ipad mini er ikke like bra som Ipad, Ipod nano(tidligere mini) er ikke like bra som ipod touch, nexus 7 er ikke like bra som Nexus 10 osv. Hvilke andre telefoner i samme størrelse er bedre enn denne? Ja iphone 5, men alle vil ikke ha iphone og den koster nesten det dobbelte.

 

Bare ikke sammenlign iPod nano og touch. Den ene brukes til spill. Den andre skal brukes til musikk (mye greiere å frakte rundt!).

Lenke til kommentar

magb: Bare for å klargjøre litt - vi forventet, og visste, at GS3 Mini ville bli svakere spesifisert enn "originalen". Vi trodde likevel at Samsung skulle klare å få en god brukeropplevelse ut av maskinvaren. Går vi bare ett år tilbake i tid, er det en relativt kraftig plattform Samsung har brukt her, og ting hakket ikke så mye den gang - ikke hakker det så grusomt mye i 1000-1500-kronerssegmentet heller i dag.

 

Foruten navnet har vi først og fremst to problemer med denne telefonen. Hastigheten og prisen. Vi har sett samme brikkesett i andre, og billigere, telefoner - uten at den opplevde ytelsen har vært i nærheten av like dårlig. Da er det i grunnen helt greit. Her virker det som om Samsung ikke har kjent maskinvarens begrensninger.

 

Skulle jeg tippe så er denne mobilen helt super om den rootes og kjører ren Android. Det burde den være kraftig nok i massevis til. Det er likevel ikke noe vi kan sette karakteren etter. Vi må sette den etter hvordan S3 Mini føles rett ut av eska, og det er desverre dårlig/middelmådig.

 

Når det gjelder iPad Mini så har Apple gjort én viktig ting rett - de har beholdt brukeropplevelsen. For det meste oppleves iPad Mini som like rask som de store slektningene, eller iPhone-modellene. Brukeropplevelsen er alfa og omega. At innmaten er svakere spiller ikke noen voldsom rolle så lenge vi ikke merker noe særlig til det. Det gjør vi i aller høyeste grad med Galaxy S III Mini.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

magb: Bare for å klargjøre litt - vi forventet, og visste, at GS3 Mini ville bli svakere spesifisert enn "originalen". Vi trodde likevel at Samsung skulle klare å få en god brukeropplevelse ut av maskinvaren. Går vi bare ett år tilbake i tid, er det en relativt kraftig plattform Samsung har brukt her, og ting hakket ikke så mye den gang - ikke hakker det så grusomt mye i 1000-1500-kronerssegmentet heller i dag.

 

Foruten navnet har vi først og fremst to problemer med denne telefonen. Hastigheten og prisen. Vi har sett samme brikkesett i andre, og billigere, telefoner - uten at den opplevde ytelsen har vært i nærheten av like dårlig. Da er det i grunnen helt greit. Her virker det som om Samsung ikke har kjent maskinvarens begrensninger.

 

Skulle jeg tippe så er denne mobilen helt super om den rootes og kjører ren Android. Det burde den være kraftig nok i massevis til. Det er likevel ikke noe vi kan sette karakteren etter. Vi må sette den etter hvordan S3 Mini føles rett ut av eska, og det er desverre dårlig/middelmådig.

 

Når det gjelder iPad Mini så har Apple gjort én viktig ting rett - de har beholdt brukeropplevelsen. For det meste oppleves iPad Mini som like rask som de store slektningene, eller iPhone-modellene. Brukeropplevelsen er alfa og omega. At innmaten er svakere spiller ikke noen voldsom rolle så lenge vi ikke merker noe særlig til det. Det gjør vi i aller høyeste grad med Galaxy S III Mini.

 

Kan du si noe om hvordan den står seg mot en SII? SIIen koster i dag nesten nøyaktig det samme, har svært like spesifikasjoner og er omtrent like stor.

 

Jeg forstår virkelig ikke at samsung følte behovet for å lansere denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EirikLF: S2 har foreløpig ikke Android 4.1 - bare 4.0.4. Det betyr at den ikke har Project Butter og fra tid til annen gir et lite hakk i menyene. Likevel er den i ytelsestestene rundtom en 20% raskere enn Galaxy S III Mini, og den oppleves også som raskere totalt sett i menyene. Det er veldig sjelden vi må vente på S2. Når den får 4.1, som er lovet å komme i disse dager, vil den bli enda kjappere og bedre.

 

I tillegg har den bedre skjerm. Skjermen har samme oppløsning, men Super AMOLED Plus betyr at den har "ekte" piksler, der punktene ikke må dele på underpiksler. Denne delingen er det som kalles Pen Tile Matrix. Mange telefoner har det, også verstingen Galaxy S III, men når oppløsningen blir så høy som 720p er det ikke egentlig merkbart. Med 800 x 480 piksler er forskjellen mellom ekte RGB-skjerm og Pen Tile ikke bare merkbar, men bortimot dramatisk. Spesielt hvis du skal bruke skjermen til å lese på.Galaxy S III Mini har altså Pen Tile Matrix-skjerm, mens Galaxy S II har "ekte" 800 x 480 oppløsning.

 

Kamera og multimediastøtte på Galaxy S II er også bedre. Lydkvalitet på hodetelefonutgang er omtrent lik.

 

Skulle jeg velge ville jeg soleklart gått for Galaxy S II over denne. Den gir mye mer for pengene. Alternativene vi har skissert i testen, LG 4X HD og HTC One S, gir også langt bedre brukeropplevelse per krone :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æsj, jeg som hadde håpet at denne kunne ta over for min SII med sprukket glass/skjerm. Den har vært en utrolig bra telefon, men ikke engang den tåler 150 dropp mot bakken.

 

Jaja, får vel bare vente da, siden SIII blir for svær for meg.

Xperia V blir nesten det eneste alternativet for meg, siden jeg liker 4,3" best. :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, får vel bare vente da, siden SIII blir for svær for meg.

Xperia V blir nesten det eneste alternativet for meg, siden jeg liker 4,3" best. :/

HTC One S er betydelig bedre speced (bortsett fra manglende sd kort støtte og ikke enkelt byttbart batteri), er 4.3", og koster mindre enn S3 mini. Ser ut som et knallkjøp til den prisen den går for nå.

 

Personlig synes jeg at HTC One S er for stor og tynn, ubehagelig å holde i (har hatt den i noen måneder nå).

S3 mini lå perfekt i hånden derimot, med myke kurver, slik jeg liker det :green:

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Kjøpte den for ca en uke siden... er foreløpig meget fornøyd! den passer perfekt i hånden og den utfører de oppgaver jeg ønsker uten problemer. spotify, snapchat, chrome, flipboard swiftkey etc... Hender en sjelden gang at den henger (bruker noe tid på å laste) litt men sånn er det når man kjøper en telefon til 3000 kr... jeg er hvertfall fornøyd med telefonen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jaja, får vel bare vente da, siden SIII blir for svær for meg.Xperia V blir nesten det eneste alternativet for meg, siden jeg liker 4,3" best. :/
HTC One S er betydelig bedre speced (bortsett fra manglende sd kort støtte og ikke enkelt byttbart batteri), er 4.3", og koster mindre enn S3 mini. Ser ut som et knallkjøp til den prisen den går for nå.Personlig synes at HTC One S er for stor og tynn, ubehagelig å holde i (har hatt den i noen måneder nå), S3 mini lå perfekt i hånden derimot, med myke kurver, slik jeg liker det :green:

 

Har ikke likt HTC'er frem til nå egentlig, og jeg tenker da på design. Hadde en Desire da den kom ut, men jeg syns nesten alle HTC'er ser slik ut. Jeg kikker mer og mer på Xperia V, den ser veldig fin ut, liker designet, men igjen; Timescape er litt turno-off her. Må roote osv og legge inn Cyanogenmod osv, og dette har jeg ikke snøring på. :p

 

Sorry OT.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...