Gå til innhold

Guide: Android-skolen del 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opplåsing av bootloader og installasjon av egen ROM bryter ikke garantien i EU eller USA, men er fortsatt ikke helt sikker på hvilket regelverk som gjelder i Norge.

 

Ellers en grei artikkel men som igjen mangler vesentlige momenter og som også inneholder en del feil og uklarheter.

 

S-ON er en sikkerhetsmekanisme HTC har implementert på sine telefoner som låser ned NAND-delen av telefonen og for å håndtere firmware-signering. Det er likevel ikke nødvendigvis slik at du må sette S-OFF for å gjøre de tingene artikkelen nevner. Jeg har S-ON på min One S, og jeg har ingen tilgangsrestriksjoner, så artikkelforfatter får gjerne påpeke hva jeg visstnok ikke få gjøre med S-ON. Men viktigere er det å påpeke at S-ON/OFF ikke finnes på telefoner HTC ikke har laget, så de som sitter med en Samsung-telefon og klør seg i hodet nå fordi de ikke klarer å sette S-OFF kan jo bli litt forvirret..

 

ROM-partisjonen er den delen av minnet som det er meningen at du kun skal lese, men som du nå kommer til å skrive til når du skal installere et nytt operativsystem på telefonen. ROM står for Read Only Memory. Det er her systemfilene i telefonen din ligger.
.

 

Sikter du til /system her? :S Merkelig avsnitt...

 

 

Ellers en fin artikkel som gir en god gjennomgang av de ulike prosessene..

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er når os'et må ha en egen skole, man begynner å lure på om et åpent system som Androide er så fantasisk. Kanskje bør mange av de "normale" brukerne, skifte til et mer brukervennelig system som f.eks iPhone (for de som vil ha noe traust og enkelt), eller Windows Phone (for de som vil ha flere telefoner å velge mellom og et system som er super stabilt).

 

 

Lenke til kommentar

Det er når os'et må ha en egen skole, man begynner å lure på om et åpent system som Androide er så fantasisk. Kanskje bør mange av de "normale" brukerne, skifte til et mer brukervennelig system som f.eks iPhone (for de som vil ha noe traust og enkelt), eller Windows Phone (for de som vil ha flere telefoner å velge mellom og et system som er super stabilt).

 

Det er da akkurat samme greia for de som ønsker å Jailbreake en iPhone?

 

"Normale" brukere har heller ingen interesse eller behov for å fikle med tingene nevnt i disse artiklene. Kjøper man en Android-telefon og tar den med seg hjem sitter man med all den funksjonalitet man trenger sammenliknet med alternativene. Det som derimot er så flott er at for de som ønsker seg noe mer, har full mulighet til det!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er når os'et må ha en egen skole, man begynner å lure på om et åpent system som Androide er så fantasisk. Kanskje bør mange av de "normale" brukerne, skifte til et mer brukervennelig system som f.eks iPhone (for de som vil ha noe traust og enkelt), eller Windows Phone (for de som vil ha flere telefoner å velge mellom og et system som er super stabilt).

 

Dette er jo som å jailbreake iOS, man trenger guide til det også? Dette er jo bare for "avanserte" brukere, Android er enklere (for å gjøre enklere ting) enn iOS, kan man slå av/på data/wifi fra "rullegardina" i iOS?

 

(Vil ikke starte en fight, men bare har så pirke-lyst ;p )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

S-OFF er ikke det samme som Root! S-OFF er HTCs egen systemlås som skal bidra til enda mer sikkerhet! Det er først når man er S-OFF man kan installere et Custom-Recovery og deretter flashe Superuser for å så få Root-tilgang! Jeg må også si at på en aldrene telefon (HTC Sensation i dette tilfellet) med en nyere HBOOT, er d noe herk å S-OFFe den! Man må nemlig gjøre det berømte "Wire-trick" for å få S-OFFa den, og det er ikke lett ... Men når det er gjort, går det meste knirkefritt! Takket være HTCs utrolige bootloadere er det fantastisk hva folk klarer å porte til telefonene!!

Lenke til kommentar

S-OFF er ikke det samme som Root! S-OFF er HTCs egen systemlås som skal bidra til enda mer sikkerhet! Det er først når man er S-OFF man kan installere et Custom-Recovery og deretter flashe Superuser for å så få Root-tilgang! Jeg må også si at på en aldrene telefon (HTC Sensation i dette tilfellet) med en nyere HBOOT, er d noe herk å S-OFFe den! Man må nemlig gjøre det berømte "Wire-trick" for å få S-OFFa den, og det er ikke lett ... Men når det er gjort, går det meste knirkefritt! Takket være HTCs utrolige bootloadere er det fantastisk hva folk klarer å porte til telefonene!!

 

Bare delvis sant.. Ihvertfall på alle nyere modeller som støtter unlocking av bootloader via htcdev.com er det fullt mulig å installere custom Recovery med S-ON. ;)

Lenke til kommentar
Det er når os'et må ha en egen skole, man begynner å lure på om et åpent system som Androide er så fantasisk. Kanskje bør mange av de "normale" brukerne, skifte til et mer brukervennelig system som f.eks iPhone (for de som vil ha noe traust og enkelt), eller Windows Phone (for de som vil ha flere telefoner å velge mellom og et system som er super stabilt).
Det er da akkurat samme greia for de som ønsker å Jailbreake en iPhone? "Normale" brukere har heller ingen interesse eller behov for å fikle med tingene nevnt i disse artiklene. Kjøper man en Android-telefon og tar den med seg hjem sitter man med all den funksjonalitet man trenger sammenliknet med alternativene. Det som derimot er så flott er at for de som ønsker seg noe mer, har full mulighet til det!

 

På min WP finnes absolutt all funksjonalitet jeg trenger, og et tegn på det er vel at man ikke sitter med "skulle ønske jeg kunne skru" tanken. Har du Androde må du sikkert "skru" litt for å få det f.eks spille smertefritt mellom Windows 8 og Telefonen også. Jeg mener derfor at WP er undervurdert av menigmann i gata, fordi de ikke ser på samspillet mellom sin PC og mobil.

Lenke til kommentar

 

 

På min WP finnes absolutt all funksjonalitet jeg trenger, og et tegn på det er vel at man ikke sitter med "skulle ønske jeg kunne skru" tanken. Har du Androde må du sikkert "skru" litt for å få det f.eks spille smertefritt mellom Windows 8 og Telefonen også. Jeg mener derfor at WP er undervurdert av menigmann i gata, fordi de ikke ser på samspillet mellom sin PC og mobil.

 

Det er fint at WP tilbyr all funksjonalitet du trenger, men det tilbyr nok ikke all funksjonalitet alle trenger.

 

Android fungerer fint opp mot Windows 8.. hvordan funker WP opp mot Linux?

 

Kunne jo vært en tanke å prate litt om sikkerhet i disse artiklene også. Ved å skaffe deg root-tilgang så har også alle apper du har installert root-rettigheter, og det er jo ikke nødvendigvis positivt.

 

Veldig godt poeng... de fleste tenker ikke på det et sekund, og de aller færreste forstår konsekvensene av de valgene man her tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er når os'et må ha en egen skole, man begynner å lure på om et åpent system som Androide er så fantasisk. Kanskje bør mange av de "normale" brukerne, skifte til et mer brukervennelig system som f.eks iPhone (for de som vil ha noe traust og enkelt), eller Windows Phone (for de som vil ha flere telefoner å velge mellom og et system som er super stabilt).

 

Android er ett mye mere åpent OS enn iOS og WM, poenget er at om man rooter en Android, så åpner man for enda mere muligheter!

Det er ingen som må ha en egen skole for å roote en tlf selv om amobil valgte å kalle det for det. Det er heller en guide for dem som ønsker å gjøre dette!!

Men som du sier, iOS og WM for dem som ikke forlanger så mye, mens Android er for dem som ønsker å tyne det aller meste av mobilen. Kjekt med frihet med andre ord!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne jo vært en tanke å prate litt om sikkerhet i disse artiklene også. Ved å skaffe deg root-tilgang så har også alle apper du har installert root-rettigheter, og det er jo ikke nødvendigvis positivt.

 

Da jeg installerte "Insecure" kernel, la det seg en app på telefonen som heter SuperSU. Alle programmer som ønsker root må bekreftes i en popup fra SuperSU.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...