Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Funnet en svulst i byrstet mitt, redd..

Krystal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Usikker på om denne passer inn her, men gir det et forsøk i håp om å fp noen svar fra dere..

Er ei jente på 23 år, i 2008 oppdaget jeg en kul i det venstre brystet mitt. Dro til en brystspesialist og fikk tatt mammografi og ultralyd. Kulen var ca 2 cm i diameter, i følge legen skulle den være helt ufarlig og kroppen min hadde visst bare produsert sitt eget "innlegg".

Nå i ettertid har jeg hatt mye vondt i denne kulen, spesielt når jeg er i fysisk aktivitet. Jeg fikk derfor time hos fastlegen min, da han sjekket brystet mitt lurte han på om jeg hadde fått lagt inn et implantat, (han kjente ikke til denne kulen fra tidligere da jeg hadde brukt en annen lege), det han trodde var et implantat, var denne kulen i brystet mitt som nå har vokst seg til og blitt over 6 cm i diameter. Legen ble svært stresset og henviste meg til sykehuset som er i nærheten av her jeg bor, fikk time kun få dager etterpå, (noe som er svært uvanlig, tar vanligvis flere uker) da de mente at dette kunne være svært alvorlig.

Jeg var inne der denne uken og det ble tatt en ny ultralyd og det ble også tatt hele tre biopsitester av denne kulen. Vil legge til at jeg bruker str 75b i bh str.

Det er nå to dager siden jeg tok biopsien og jeg har fortsatt veldig vondt i brystet mitt, tar sterke smertestillende da jeg har problemer med å sove osv. Vil få svar innen en uke ang kulen, fikk beskjed om at det ville bli operasjon uansett.

Det jeg lurer på nå er følgende:

Er det noen andre her inne som har tatt biopsi? Hvor lenge etterpå varte smertene?

Tar det lang tid før man får time til operasjon? Altså er det lang ventetid?

Fikk beskjed om at ettersom at kulen er såpass stor, vil den ødelegge store deler av brystet mitt, er det noen her inne som har fått noe tilbud om implantat/protese for å rette opp brystet?

Har aldri blitt operert, lagt i narkose før, så jeg gruer meg veldig, noen erfaringer fra andre rundt dette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kulen er veldig hard, så de måtte bruke en spesiel type kniv som "borret" seg inn i kulen da de skulle ta biopsien. Den rommer nesten hele brystet, når jeg ligger på ryggen kan man se at kulen stikker ut på siden av brystet mitt. Den er noe avlang og flat...... :hm:

Skrevet

Nå er det jo slik at dem fleste klumper som oppdages hos kvinner er godartede og ikke utgjør noen spesiell fare, da ting som brystkreft er veldig sjeldent å finne i din aldersgruppe.

Det er også veldig vanskelig å gi diagnose på dette, da det ofte krever røntgenbilder eller lignende, så kan nok bare anbefale deg å være tålmodig og vente til du får beskjed fra legen.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med biopsi, men jeg har blitt operert før og jeg kan trøste deg med det å ligge i narkose. Du vil ikke merke noe særlig ubehag. Det er nesten som å sovne om kvelden og når du våkner om morgenen så er operert. Det gjør heller ikke noe vondt å få narkose så slapp av ;)

Skrevet

Forskning viser at p-piller har en sammenheng med økningen av tilfeller av brystkreft siden menstruasjonssyklus blir utsatt og stoffer som ellers ville ha blitt utskilt i blodet da blir værende i kroppen.

Går du på p-piller krystal?

Jeg har studert hva den hormonelle effekten av hva p-piller gjør med kroppen, og det gir over 200 uheldige virkninger og burde vært tatt vekk fra markedet for lenge siden. Den komforten man oppnår med dette må mange betale en høy pris for, og det at 14-åringer får dette som sukkertøy (for å ha ubeskyttet sex) er mildt sagt svært betenkelig.

Skrevet

Jeg har studert hva den hormonelle effekten av hva p-piller gjør med kroppen, og det gir over 200 uheldige virkninger og burde vært tatt vekk fra markedet for lenge siden. Den komforten man oppnår med dette må mange betale en høy pris for, og det at 14-åringer får dette som sukkertøy (for å ha ubeskyttet sex) er mildt sagt svært betenkelig.

Uventet respons. Når jeg så at noen hadde svart så forventet jeg den vanlige fordømmelsen av at man i det hele tatt kan kan være av den oppfatning. Folk flest vil jo aller helst leve sine liv uten å i det hele tatt tenke konsekvenser i disse dager.

Godt å se at det i alle fall er noen oppegående på dette forumet.

Hugs å gjere litt research på nettet før du startar med hokus-pokus-kurar for kreft, som mange kjem til å anbefale om det viser seg om du har kreft. Alternativmarknaden lever av desperate menneske som vil prøve til dels farlege ikkje-vitskapelege metodar i håp om å verte frisk.

http://www.quackwatc...ics/cancer.html

Og dette er relevant fordi?

Skrevet

Mange gode svar her inne, takk dere!

Jeg startet på p-piller da jeg var 18 år, altså for fem år siden. Kulen i brystet hadde jeg fra før av, men den var da mye mindre...Jeg sluttet meg p-pillene for ca 8 mnd siden. Jeg er bare veldig skuffet over at den første spesialisten jeg var hos, ikke kunne ha fortalt meg at: denne kulen bør vi ta, for den kan vokse seg større og etterhvert bli farlig. Dette sa ihvertfall de to andre legene jeg har vært hos nå..

Takk for svar ang narkose, det er noe jeg gruer meg til, men må si at jeg ble litt beroliget.

Det jeg også lurer på er om noen her inne har noen erfaring med ventetid? Tar det lang tid før man får tatt operasjonen? Og ettersom at jeg har fått høre at brystet mitt vil bli ganske så ødelagt, med tanke på størrelsen på kulen, er det noen som vet om man har krav på å få lagt inn en protese? altså et implantat slik at den vil se noe ut som det den gjorde før? Jeg hater denne situasjonen jeg er i, hadde aldri i livet lyst til å gjøre noe som helst med brystene mine, men nå vil jo det ene bli totaltødelagt, da håper jeg at de ser situasjonen min og "ordner" brystet etter operasjonen.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...