Gå til innhold

Dette er ikke noe vanlig trafikklys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at man må ha denne funksjonaliteten på enten ingen eller alle lyskryss. I København så vet jeg bare om det ene som jeg har gått forbi mange ganger. Det hadde ikke kostet alt for mye å få satt inn noe tilsvarende f.eks i Majorstu-krysset.

 

Det kan jo tenkes at det er et pilot prosjekt for å teste ut effektivitet og sikkerhet.

Lenke til kommentar

Helt ubrukelig for fargeblinde. Det er faktisk ganske mange som er det. Og for å gjøre det bedre, grønn/ rød er faktisk den mest utbredte...

 

I de landene hvor dette allerede eksisterer så har hver farge fremdeles sin posisjon (tre "etasjer" med rødt, gult og grønt), og nedtellingen står i samme rute som det tradisjonelt er et fast lys i rødt eller grønt. (Jeg har også sett at nedtellingen står der hvor det gule lyset er)

 

Ser derfor ikke problemet for fargeblinde.

 

Derimot vet man nå nøyaktig hvor lang tid man har til rådighet til å sjekke mail og liknende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Satser på at bildet over kun er en tidlig prototype, og at normale 3-lampers trafikklys ned denne fiffige funksjonen er det som blir plantet i bakken?

 

Problemet med løsningen på bildet over, altså kun én lampe med lange dioder og forskjellige farger, er att fargeblinde ikke kan forholde seg til det. Uansett hvor fargeblind du er, vet du at det nederste lyset betyr kjør og det øverste betyr stopp.

 

Er i tillegg svært tvilsom til å bruke disse lysene til å formidle annen informasjon. I en travel trafikksituasjon som ett lysregulert kryss ofte er, så er det overhodet ikke ønskelig å få bilister til å stirre på noe så uinteressant som en informasjonsskjerm på størrelse med en liten tallerken, uansett hvor informative ikoner de klarer å produsere.

 

Når bilene etterhvert blir istand til å ta seg av trafikknavigeringen på egenhånd på en fornuftig måte, må de gjerne gjøre masse fancy med skiltingen. Frem til det så burde de heller fokusere på å begrense mulighetene for missforståelser og påfølgende hendelser.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...