Gå til innhold

Raspberry Pi får mer minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testet bringebæret mitt en del nå og det er nok minne som fort blir begrensningen. Det hindrer nok utviklerene fra å gjøre ARM Linuxen som brukes mere lik en "vanlig" Linux.

Likevel må jeg si det er imponerende hvor bra XBMC gjører på så liten hardware.

 

Siden R.Pi først dukket opp har det kommet nye ARm CPU'er og jeg tenker vel at neste step er 2 eller 4 kjerner ? Og de "ultra low power" ARM som kommer nå kan gi mere fart også, fortsatt uten kjøler :)

Lenke til kommentar

Til min bruk har faktisk ikke RAM vært en begrensning, men heller ytelsen til prosessoren. Den lille saken gjør jobben sin helt fint, men krysser fingre for en CPU med høyere ytelse og samme TDP en gang i fremtiden.

 

Håper også at de får på plass en RTC på et tidspunkt.

 

På en annen side ser jeg at RAM trolig er en mye mer relevant oppdatering for de fleste, gleder meg til å se hva folk får til med den nye versjonen.

Lenke til kommentar

Tror nesten jeg må unne meg en slik til kjellerstuen :) Noen som vet om en typisk USB i fjernsyn har nok power til å drive denne? følge det jeg har lest, så trekker den 0,7A, mens det ikke ville overrasket meg om TV utganger gir 0,5. Får man ev. tak i 2xUSB --> MicroUSB, tilsvarende slik man av og til får til eksterne hdd'er? Og hvordan går det med TV 2 Sumo (Silverlight) på linux?

Lenke til kommentar

Da har du gjort noe galt... De som forhåndsbestilte har fått dem for lenge siden, og bestiller du en ny i dag shipper den i løpet av neste uke... Ja, har prøvd.

Det er mulig ...

 

Men i august fikk jeg en mail som antydet at leveranse ville være i september eller oktober. Jeg bestillte via RS Online.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til å få min, jeg ... (Har ventet siden i sommer når jeg bestilte)

Da har du gjort noe galt... De som forhåndsbestilte har fått dem for lenge siden, og bestiller du en ny i dag shipper den i løpet av neste uke... Ja, har prøvd.

 

Må bare spørre her, jeg bestilte fra farnell i forrige uke, fikk bare en mail om at jeg skulle få en ny mail med ordrebekreftelse og oppdatert pris etc. Har enda ikke fått ny mail, har jeg gjort noe galt?

 

Et lite utdrag fra mailen jeg fikk:

When stock is allocated to your order, we will send you a full order confirmation including prices, availability and expected delivery date.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Noen som vet om en typisk USB i fjernsyn har nok power til å drive denne? følge det jeg har lest, så trekker den 0,7A, mens det ikke ville overrasket meg om TV utganger gir 0,5. Får man ev. tak i 2xUSB --> MicroUSB, tilsvarende slik man av og til får til eksterne hdd'er?

Ville ikke overrasket meg om du fikk mindre enn 500 mA fra TV-en. Spenningen er sikkert også hakket for lavt, noe som ikke er bra for RPi. Du må være spesielt forsiktig med hvilken spenning du mater den med.

 

Det er også viktig at du kobler til en kvalitets-USB-hub hvis du trenger hub. Offisiell USB-logo, og CE-merking er greit å se etter. Samt at det er en aktiv hub (med strømforsyning).

 

Du får tak i slike kabler rundt om kring ja (må muligens til med adaptere), DX.com, ebay.com eller svindyre innenlandsbutikker hvis du trenger det raskt. Men kvaliteten er som så. Det er altså mulig (men lønner seg ikke særlig), men du kunne ha endt opp med en ødelagt RPi om du ikke får tilstrekkelig spenning fra USB-porten på TV-en. Det er en sjanse du ikke bør ta. :)

 

 

 

Er derfor bedre med en skikkelig løsning (koster omtrent det samme):

 

ModMyPi HQ-PSU:

Jeg fant denne 30.05.2013 og det virker meget bra. Spesifikasjonene er ihvertfall meget gode. 5,25 V og 2 A.

ModMyPi HQ PSU inkl. kabel er en pakke som gir mye for pengene (93 kr inklusiv frakt til Norge). Jeg har spurt dem etter datablad via e-post.

 

ModMyPi HQ uten kabel koster 78 kr inklusiv frakt til Norge.

 

Strømforsyningen virker god, men må undersøke den nærmere. Det er imidlertid kanskje det smarteste kjøpet du gjør til din Pi.

 

 

Apple-PSU:

Kjøp en ekte Apple-strømforsyning på DX.com. Finnes veldig detaljerte tester av denne. Lav rippel, stabil spenning, god kvalitet, lite støy og gode spesifikasjoner (5,1 V, 2,1 A)!

 

Apple-strømforsyningen er meget god. Minuset er at det kan ta 2 - 4 uker til du får leveringen fra DX. Tar som regel 2 - 3 uker for min del. ModMyPi HQ er fortsatt bedre. Ikke nødvendigvis kvaliteten, men kretsdesignen til den strømforsyningen er mer optimal for RPi. 5,25 V og 2 A får du fra den. Du kan kjøpe kabel derfra også. Så lenge strømforsyningen er god så klarer du deg med en mindre god kabel så sant du ikke bruker mye strøm.

 

Fungerer OK med billigere kabler, men det vil koste deg det samme å kjøpe kabel fra Arctic Cooling.

 

 

Adafruit-PSU:

Tidligere skrev jeg at Adafruit.com hadde en ganske god strømforsyning (5,25 V). Prisen har derimot gått opp, frakten koster nå 103 kr mot 70 kr før. Totalen blir derfor ~161 kr, da kan du like godt investere i en kvalitetsstrømforsyning fra ModMyPi, og en supergod kabel fra Arctic Cooling. (Se regnestykke lenger ned.)

 

 

Arctic Cooling-PSU:

Det samme gjelder for Arctic Cooling-PSU-en. Prisen har gått opp, igjen, kjøp fra ModMyPi og denne gode kabelen fra Arctic Cooling (har maks tykkelse på lederene (20 AWG), garanterer minst mulig spenningsfall). Fås kjøpt fra nettsiden til AC. Eventuelt kjøper du kabel fra ModMyPi, den fungerer greit, spesielt for dem som skal bruke Pi-en normalt (ikke overklokking osv.).

 

 

Priser (totalt, inklusiv frakt):

Adafruit-strømforsyning (ca. 87,-) + Adafruit-kabel (ca. 75,-) = ca. 161 NOK

Adafruit-strømforsyning (ca. 87,-) + Arctic Cooling-kabel (ca. 75,-) = ca. 161 NOK

Apple-strømforsyning (ca 85,-) + Arctic Cooling-kabel (75,-) = ca. 158 NOK

ModMyPi HQ PSU u/ kabel (ca 52,-) = ca. 78 NOK

ModMyPi HQ PSU u/ kabel (ca 78,-) + Arctic Cooling-kabel (75,-) = ca. 153 NOK

ModMyPi HQ PSU + valgfri kabel fraModMyPi (ca 67,-) = ca. 93 NOK

 

De beste alternativene i kursiv!

 

 

Har delt frakten på Adafruit på begge varene. Prisen på Arctic Cooling-PSU-en har økt (samt Adafruit), men kabelen til Arctic Cooling koster omtrent 75 inklusiv frakt, som før. Oppdatert 30.05.2013

 

EDIT 2:

Alternativ: OEM Apple-PSU fra eBay (53 kr inkl. frakt). Kan ikke garantere at det er ekte vare. Kjøp på DX.com hvis du vil være 100 % sikker.

 

 

Det billigeste vil være å kjøpe strømforsyning og kabel fra ModMyPi.com. Dette vil være bra nok for de fleste

 

Apple-PSU-en og Arctic Cooling-kabelen fungerer også bra. Legger du til kabel på Adafruit i tillegg til strømforsyning, så blir frakten dyrere. Derfor lønner det seg å kjøpe kabel fra Arctic Cooling eller ModMyPi. Kabelen fra AC er bedre, den har mye tykkere tråder inni, noe som hindrer spenningsfall.

 

 

Et dårlig råd: Alternativt kan du kjøpe en kabel på din lokale elbutikk der du bor, og betale enda mer! Men vær klar over at disse kablene er dårlige. Dette er det perfekte alternativet for deg som bare elsker å gjøre en dårlig handel!

 

 

 

Hvis du har deler fra før:

Har du micro USB-kabel fra før, bruker du denne hvis du vil spare penger. Den fungerer OK hvis du har god strømforsyning og ikke trekker altfor mye strøm.

 

Ellers fungerer Adafruit-PSU-en godt. ModMyPi HQ-PSU-en skal ifølge spesifikasjonene være bedre. Det er en 5,25 V strømforsyning og er god for 2 A (Adafruit sin takler bare 1 A).

 

 

Har du andre strømforsyninger liggende (USB-ladere osv.), så er det en mulighet for at disse fungerer. Men det er viktig at det er brukbar kvalitet på den, helst fra et kjent merke og at den er merket med minst 5 V og helst 1 A. Bruker du en enhet du har liggende, er det en fordel at du måler spenningen om mulig (forklart nedenfor), og passer på at spenningen er ok.

 

 

 

 

Jeg har prøvd meg med en SONY PSP-strømforsyning. Spenningen ble "litt" høy (5,41 V), men så snart jeg fikk koblet til noen enheter og fikk litt aktivitet i bringebæret, så sank spenningen til en sikker verdi. Denne løsningen er ikke anbefalt dog!

 

Du bør ikke mishandle det lille bringebæret slik jeg gjør, anbefaler deg derfor for å gå for forslaget over (ModMyPi HQ).

 

 

 

Måling:

400px-RPI_Test_Points.JPG

Det er også lurt å måle spenningen mens RPi-en er i bruk. Har du multimeter setter du den svarte målepinnen på TP2 og den røde målepinnen på TP1, du vil da kunne måle hvilken spenning RPi blir matet med.

 

Verdien du leter etter er 5 V (eller mer) under bruk og under aktivitet (test RPi under load, med USB-enheter koblet til). 4,9 V er OK, men når spenningen begynner å gå lavere enn dette kan du oppleve stabilitetsproblemer eller ødelagt RPi om spenningen går enda lavere. 4,8 V fungerer, men da er du på kanten. Du ønsker aldri å se en verdi over 5,25 V. Merk deg at dette er ca-verdier.

 

Med strømforsyningen fra ModMyPi eller Adafruit ser jeg for meg at du får en spenning på rundt 5,05 V (idle) og 4,95 V (load). Dette er perfekt. Med strømforsyningen fra Apple vil resultatene være sammenlignbare.

 

Grunnen til at du vil ha en 5,25 V strømforsyning er at det er et visst spenningsfall i bruk. Har du en 5 V strømforsyning er det fare for at spenningen synker så lavt som 4,75 V, noe som ikke er særlig bra for RPi-en. Årsaken til lav spenning kan være flere. Dårlige komponenter i PSU, eller for tynn tråd i USB-kabelen (det er veldig vanlig med tynn kabel, f.eks. 26 - 28 AWG) er vanlige årsaker.

 

En 5,25 V eller 5,1 V strømforsyning vil derfor normalt synke ned til rundt 5 V, noe som er sunn kost for RPi. Det samme gjelder mobiltelefoner, nettbrett osv. Det er nemlig ikke bare Raspberry Pi som har godt av fin og stabil spenning på 5 v!

 

 

 

 

EDIT: Oppdatert 30.05.2013. Utdatert info er fjernet. Nye strømforsyninger lagt til.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...