Gå til innhold

[Løst] Installere Windows 7 på ny SSD. Nøtt: Ingen CD!


Anbefalte innlegg

Go dag.

Så, det har seg slik at jeg har anskaffet meg en SSD! Og etter å ha lest om installasjons prosessen fant jeg ut at det beste ville være å gå for en helt ren og frisk og ny installasjon av Windows 7 på SSDen. Og heller overføre gamle filer over fra HDDen til SSDen i ettertid.

Men, for å gjøre det! Trenger jeg jo Windows 7 installasjons CDen! Ai ai ai! Den er forsvunnet... Men! Jeg har jo Windows 7 på HDD på PC! Der står jo produktnøkkel og alt!

Så! Da er spørsmålet: Kan jeg installere Windows 7 på SSDen uten CDen? Jeg har noen brennbare DVD-R plater, kan du gjøre noe nytte for seg? Kan jeg bare kopi paste fra HDDen til SSDen? Vis jeg for tak i enn annen sin Windows 7 CD, kan jeg bruke den?

 

Er en liten nøtt dette. Har googlet litt, men uten å finne et relevant svar.

(Er også mad irritert over å ikke finne den CDen!)

Endret av simidude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få en rask og fin maskin kan du gjøre følgende:

 

Last ned Win 7 herfra: http://heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-windows-7-direct-download-links

 

Windows 7 Professional N x86 SP1 U (media refresh) X17-59380.iso

Windows 7 Professional N x64 SP1 U (media refresh) X17-59383.iso

 

Last ned og installer: http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000-18513_4-10972600.html

 

Finn frem en minne penn på 4 Gb el mer. Bruk Windows usb/dvd tool og lag minnepennen oppstartbar med win 7.

Etter det så vil du se at det på minnepennen er ei mappe som heter "sources". I den mappen igjen ligger det masse filer, og en av de heter "ei.cfg". Slett den!

 

"ei.cfg" er en konfig-fil som bestemmer hvilken versjon av Win 7 som skal installeres. Ved å slette den så vil du under installasjonen kunne velge selv hvilken versjon du vil installere.

Start opp maskinen med minnepennen og velg "Home Premium", eller den versjonen som hører til nøkkelen din Tast etterhvert inn aktiveringsnøkkelen som står på klistremerket under på maskinen.

Det kan hende at du etter endt installasjon må aktivere win 7 manuelt. Tast da bare inn nøkkelen på nytt og prøv igjen.

 

Går alt etter planen har du en ren Win 7 installasjon aktivert med egen nøkkel, fri for alt unødvendig skrammel fra maskinprodusenten.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Et lite tips:

Mens du har en fungerende Win 7 OEM installasjon, med SLIC aktivering, ta en backup av nøkkel og sertifikat.

Det gjør du med ABR.

Deretter innstallerer du samme Windows versjon på ny disk, uten å legge inn nøkkel/auto aktivering.

Når alt er oppe og går, bruker du ABR til "recovery", og du har en re-aktivert frisk ny-innstallasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Et lite tips:

Mens du har en fungerende Win 7 OEM installasjon, med SLIC aktivering, ta en backup av nøkkel og sertifikat.

Det gjør du med ABR.

Deretter innstallerer du samme Windows versjon på ny disk, uten å legge inn nøkkel/auto aktivering.

Når alt er oppe og går, bruker du ABR til "recovery", og du har en re-aktivert frisk ny-innstallasjon.

 

"ABR only works with Windows installs that were done by the OEM, which means direct from the factory from Dell, HP, Lenovo, etc... If you installed Windows yourself, or you purchased from a small company who installed it for you, ABR will not work."

 

Så hvis du har kjøpt deg en ferdigbygd PC i fra f.eks. Komplett.no (selv valgt alle komponentene) så vil ikke dette fungere!?

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...