Gå til innhold

SSB: Etniske nordmenn kan være en minoritet innen 2055


IQ84

Anbefalte innlegg

I år 2100 viser SSBs høyalternativ 13,3 millioner innbyggere i landet. Etniske nordmenn vil utgjøre bare 4,3 millioner av disse.

 

SSB forventer at innvandrere fra ikke-vestlige land vil utgjøre ca. 63 prosent av innvandrerbefolkningen i 2100.

 

Samtidig som Oslo står foran enorme kostnader for infrastruktur- og skoleutbygging, reduseres byens skatteinntekter, sammenlignet med andre fylker. Innvandrere har ca. 20 prosentpoeng lavere sysselsettingsgrad i aldersgruppen 15-74 år sammenlignet med øvrig befolkning. I 1970 hadde Oslo landets laveste arbeidsledighet, mens ledigheten i år 2010 var den høyeste i landet.

 

Lavere skatteinntekter og arbeidsdeltagelse vil gi lavere velferdsnivå. Det må bygges boliger i dagens skogsområder og dyrket mark, Norge må importere mer mat og produsere mer kraft. Det må bygges og vedlikeholdes infrastruktur, skoler, barnehager, pleiehjem og sykehus for å håndtere en dobling av befolkningen innen 50 år. Men bærekraftig er det ikke. På Norges landområder så kan vi knapt brødfø tre millioner mennesker dersom internasjonal handel skulle stoppe opp.

 

Norsk kultur vil kunne bli en minoritetskultur

 

http://www.aftenpost...lo-7002804.html

Endret av 1Q84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norsk kultur vil kunne bli en minoritetskultur

Det i seg selv bekymrer meg heller ikke. Norsk kultur er ikke så fantastisk den heller, selv om den er langt å foretrekke fremfor en del mer forhistoriske. Jeg er opptatt av den kulturen som etterhvert erstatter dem alle, i håp om at det er nettopp det som skjer, og ikke at en av dem - for eksempel islam - overtar.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et av tre scenarioer, og antageligvis det minst trolige. Middels-scenarioet er mest sannsynlig, etterfulgt av minimums-scenariet.

Klippet fra artikkelen jeg linket til i første post:

Vi tar med innvandrerbefolkningens etterkommere og holder norsk befolkning konstant, vil innvandrere kunne være i flertall i 2055. Dette såkalte høyalternativet til SSB er basert på en lavere innvandring enn det har vært i de fem siste årene til Norge, og er dermed ikke urealistisk.

 

 

Jeg blåser helt ærlig i hvilken etnisitet den jevne nordmann er av om 50 eller 100 år. Det bekymrer meg langt mer hvordan samfunnet fungerer, og hvilken kultur som dominerer.

Geir

At folk har forskjellig hudfarge spiller i seg selv ikke noen rolle, men så finnes det noe som heter etnisk solidaritet som jeg har mast en god del om. Det er frøet til rasisme.

 

Norsk kultur vil kunne bli en minoritetskultur

Det i seg selv bekymrer meg heller ikke. Norsk kultur er ikke så fantastisk den heller, selv om den er langt å foretrekke fremfor en del mer forhistoriske. Jeg er opptatt av den kulturen som etterhvert erstatter dem alle, i håp om at det er nettopp det som skjer, og ikke at en av dem - for eksempel islam - overtar.

Geir

Vestlig kultur er, etter min mening, overlegen all annen. Så godt som alle av verdenshistoriens største filosofer, forskere og kunstnere har vært vestlige. Jeg har store problemer med å se for meg at vår alles kjære Zahid gidder å pleie graven til Ibsen.

Endret av 1Q84
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er et av tre scenarioer, og antageligvis det minst trolige. Middels-scenarioet er mest sannsynlig, etterfulgt av minimums-scenariet.

Ja. Som det står i rapporten (link til SSB):

 

I høyalternativet (H) antar vi at dagens inntektsforskjeller mellom Norge og resten av verden videreføres til 2100.

Hvor sannsynlig er det? Ikke minst siden kronikkforfatteren hevder at innvandringen vil knekke velferdsstaten? Hvis det skjer, vil selvsagt innvandringen bli mindre. Forutsetningen for høtalternativet er at Norge fortsatt er like attraktivt å flytte til som idag.

 

Og i så fall: Hva er da problemet?

 

Husk at alle spekulasjonene rundt skatteinntekter og bærekraft står for forfatterens regning.(Asle Rein Henriksen, hvem nå han er.) SSB leverer bare tallene og begrunnelsen for de ulike alternativene.

 

Geir :)

 

Edit: La til linken til rapporten.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Klippet fra artikkelen jeg linket til i første post:

Vi tar med innvandrerbefolkningens etterkommere og holder norsk befolkning konstant, vil innvandrere kunne være i flertall i 2055. Dette såkalte høyalternativet til SSB er basert på en lavere innvandring enn det har vært i de fem siste årene til Norge, og er dermed ikke urealistisk.

Som sagt i forrige post, den kommentaren står for forfatterens regning, ikke SSBs. Hva han måtte mene om realismen i dette er ikke så interessant, jeg har argumentert for hvorfor det er usannsynlig.

 

At folk har forskjellig hudfarge spiller i seg selv ikke noen rolle, men så finnes det noe som heter etnisk solidaritet som jeg har mast en god del om. Det er frøet til rasisme.

Og av det slutter du hva?

 

Vestlig kultur er, etter min mening, overlegen all annen. Så godt som alle av verdenshistoriens største filosofer, forskere og kunstnere har vært vestlige.

Det er med all respekt en tilsnikelse. De største filosofene var greske, de tilhørte ikke den kristne kultur som oss. Tvert om, kristendommen tok nesten livet av filosofien. Vestlige forskere er et overskuddsfenomen, finansiert opp gjennom de siste århundrene av verdiene vi ranet til oss fra andre verdensdeler. Og ironisk nok var det ikke kulturen som førte til nyvinningene, det var alle krigene de europeiske landene imellom som skapte konkurranse om fremskrittet.

 

Jeg har også store problemer med å se for meg at vår alles kjære Zahid gidder å vanne graven til Ibsen.

Jeg har store problemer med å se at Ibsen bryr seg...

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og av det slutter du hva?

Hat mellom raser, splittelse og evigvarende klasseskille. Kanskje sier det til og med pang, som det har en tendens til i muslimske land :fun: Islam og moderne teknologi har vist seg å være en dårlig kombo.

 

Det er med all respekt en tilsnikelse. De største filosofene var greske, de tilhørte ikke den kristne kultur som oss. Tvert om, kristendommen tok nesten livet av filosofien. Vestlige forskere er et overskuddsfenomen, finansiert opp gjennom de siste århundrene av verdiene vi ranet til oss fra andre verdensdeler. Og ironisk nok var det ikke kulturen som førte til nyvinningene, det var alle krigene de europeiske landene imellom som skapte konkurranse om fremskrittet.

Alle europeiske land er en del av den samme sivilisasjonen. Nordmenn leser Tolstoj og russere leser Shakespeare. Italienerne ser på amerikanske filmer, franskmenn spiser sveitsisk sjokolade og engelskmenn adopterte deler av norsk marine teknologi. Du tar poenget. Sammen har vi splittet atomer og tuslet rundt på månen. At kristendommen har hatt sine dårlige dager kan jeg selvsagt ikke nekte for, men det har også vært den viktigste delen av europeisk kultur de siste 1500 årene.

 

Du vet godt at det ikke bare var i Hellas det var store filosofer, selv om ideene hovedsaklig var inspirert av greske. Om det så er kriger som har produsert våre filosofer, er det filosofer som har formet dagens Europa. Vesten begynte å dra fra resten i renessansen, før kolonitiden , det er først nå vi begynner å se noen renessanse i resten av verden. Og det er kun i land som har innsett at de har mye å lære av vesten.

Og hvilke ikke-europeisk kultur mener du er et bra alternativ?

 

Jeg har store problemer med å se at Ibsen bryr seg...

 

Geir :)

 

Det er mange andre nordmenn som bryr seg. Poenget var at innvandrere ikke har samme solidaritet til det norske, Norge og nordmenn.

Endret av 1Q84
Lenke til kommentar

Andre generasjons innvandrere har selvsagt like mye solidaritet til Norge som alle andre Nordmenn.

 

 

Over halvparten av alle ungdommer med innvandrerbakgrunn i Oslo føler seg mer utenlandske enn norske, ifølge ny rapport. Det gjelder også de som er født i Norge.

http://www.aftenpost...ke-6939447.html

 

Har de muligheten til å bli ekte norsk med et annet hudfarge uavhengig av deres verdier, vaner og oppførsel eller blir de alltid utenlandske ifølge de fleste nordmenn? Hvis ikke, hvordan kan de føle seg helt norsk?

 

Det er gåten som må løses, en kan ikke invitere andre til å bo i Norge uten å gi dem sjansen til å bli akseptert som dine egne. Å bli helt norsk må bli noe annet må blil bredere enn å ha bodd i Norge i 10 generasjoner og har hvitt hår og norsk navn.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Dette er på ingen måte negativt. Norsk kultur er langt fra så bra vi skal ha den til, bare se på forbruket vårt, hvor innesluttet vi er, rasismen, seksualkulturen, drikkinga vår. Nei, det er nok andre kulturer vi har mye å hente av, og dette er naturligvis mye lettere gjort dersom vi faktisk får innslag av andre kulturer i vår egen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle europeiske land er en del av den samme sivilisasjonen.

Vi er det i stor grad idag. Men det er en "høna og egget"-problematikk: Er vi moderne fordi vi er samme siviliasjon eller er vi samme sivilisasjon fordi vi er moderne? Jeg holder på det sistnevnte. Det var relativt stor forskjell på europeiske land tidligere, men det moderne samfunnet har gjort de forskjellene avlegse.

 

Nordmenn leser Tolstoj og russere leser Shakespeare. Italienerne ser på amerikanske filmer, franskmenn spiser sveitsisk sjokolade og engelskmenn adopterte deler av norsk marine teknologi. Du tar poenget.

Etter snart 70 år med fredstid i Europa er det slik, ja. Og det er en modell jeg håper kan utvides til resten av verden. Men så lenge EU bygger tollmurer mot omverdenen og USA kriger i Asia er det begrenset håp for det.

 

Sammen har vi splittet atomer og tuslet rundt på månen. At kristendommen har hatt sine dårlige dager kan jeg selvsagt ikke nekte for, men det har også vært den viktigste delen av europeisk kultur de siste 1500 årene.

Vi splitter vel strengt tatt atomer fordi vi er blitt mer sekulære, og har plassert religionen nærmere den private sfære. Se hva som skjer i USA nå, hvor delstater vil ha kreasjonismen inn i undervisningen.

 

Du vet godt at det ikke bare var i Hellas det var store filosofer, selv om ideene hovedsaklig var inspirert av greske. Om det så er kriger som har produsert våre filosofer, er det filosofer som har formet dagens Europa.

Poenget er at vår kultur ikke kan ta æren for filosofien. Vi har fått den med på kjøpet. jeg sier ikke at det er krigene som har produsert filosofene, jeg sier at det er krigene som har vært drivkraft for forskningen og utviklingen.

 

Vesten begynte å dra fra resten i renessansen, før kolonitiden , det er først nå vi begynner å se noen renessanse i resten av verden. Og det er kun i land som har innsett at de har mye å lære av vesten.

Ja, og det har sin logiske forklaring. Renessansen oppstod i det velstående og "industrielle" Firenze. Det var et overskuddsfenomen. Men den hadde ikke påvirket Europa som den gjorde uten reformasjonen på 1500-tallet. Da hadde vi heller ikke fått demokratiseringen av samfunnet.

 

Andre land i verden har vært stammesamfunn eller enevelder opp til moderne tid. De rikeste blant dem, som oljelandene, har en herskerklasse som bruker religion til å holde folk i middelalderen, kulturelt sett. Du får ingen renessanse i et afrikansk land, fordi de ikke har noe å lage en renessanse av. De er nødt til å hoppe over et par historisk viktige skritt for å ta oss igjen. For å få til det trenger de fred og sekulære samfunn, og begge deler synes langt unna i øyeblikket.

 

Og hvilke ikke-europeisk kultur mener du er et bra alternativ?

Jeg sa vitterlig at "Jeg er opptatt av den kulturen som etterhvert erstatter dem alle, i håp om at det er nettopp det som skjer, og ikke at en av dem - for eksempel islam - overtar." Men når du spør, så er det gode ting å hente fra flere kulturer. At de er fremmede for oss, og kan synes gammeldagse, gjør dem kanskje irrellevante, men ikke dårlige.

 

Det er mange andre nordmenn som bryr seg. Poenget var at innvandrere ikke har samme solidaritet til det norske, Norge og nordmenn.

Jeg forventer ikke at innvandrere skal ha solidaritet til det norske. Solidaritet er ikke medføtt, det er noe man erverver gjennom livserfaring. Jeg håper at innvandrernes etterkommere skal ha solidaritet til det "nye" Norge. Det betyr ikke at jeg forventer at de skal være like glad i Ibsens litteratur som jeg er (de fleste nordmenn er vel strengt tatt heller ikke det), men at jeg håper de skal være glad for at det skapes slik - og annen slags - litteratur.

 

Det er viktig for meg. Ikke at vi setter Ibsen på noen pidestall.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke har trua i det hele tatt lenger. Jeg mener de negative konsekvensene i dag allerede er mye større enn det positive vi får igjen og jeg tror denne politikken kommer til å føre til at vi må ofre mer og mer, for å fortsette ett prosjekt mange av oss ikke ønsker i det hele tatt. Da har jeg ikke en gang beveget meg inn på de potensielt enorme konsekvensene når etnisk norske blir i mindretall.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så hva er alternativet, etter ditt syn? Om noe...

 

Geir :)

 

Å begrense innvandringen i mye større grad og fjerne mange av ordningene som gjør det atraktivt å komme hit uten å jobbe. Jeg tror vi i stor grad taper i kampen om de "gode" innvandrerne mot land som fks. USA. Mens den amerikanske drømmen dreier seg om å jobbe seg opp og skape vil den som får oppholdstilatelse kunne sette seg ned og motta penger og leve godt uten å gjøre noe, eller jobbe svart ved siden av. Jeg tror dette påvirker hvem som kommer hit og hvem som drar til USA ol.

 

Men først og fremst altså begrense innvandringen, ikke midlertidig arbeidsinnvandring, veldig. Så kan noen si at dette vil få internasjonale reaksjoner, men det får så være, og ingenting tyder på at disse vil være spessielt voldsomme. Vi ville langt fra vært de eneste som så dette behovet, og ærlig talt, hva er det folk tror skal skje?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...