Gå til innhold

Erfaringstråd for Sigma 50-150mm


Anbefalte innlegg

Gardermoen Raceway - The fastest Racetrack in Scandinavia :):new_woot:

 

Sikkerhet. sikkerhet og sikkerhet - pressesjef Tore Ravneberg(90 24 84 15)([email protected]) har det travelt denne dagen, og det er fordi han også stiller med egen bil på banen.

 

- Jeg er vel den eneste som KJØRER både til og fra DragRace med konkurransebilen..., men bli med her så tar vi en rask gjennomgang av reglene for fotografering før jeg mekker videre på bilen...

- Ikke ha løse ting liggende langs gjerdet

- Ikke len deg over rekkverket med kamera eller stativ

- Ikke stå inntil gjerdet/gjerdestolpene med kroppen

- Ikke gå lenger ut langs banen enn 30 meter, der er det en tydelig RØD STREK merket FOTO...

 

- Det skal ikke være enkelt det her, men av sikkerhetsmessige årsaker er hele sonen fra rekkverket langs banen og over til publikumstribunene, på begge sider, forbeholdt mannskap og fotografer, så du får greit med plass...

 

- Det er motorbrøl, røyk, svidd gummi, vibrasjoner og en voldsom akselerasjon. Bråket og trykket og vibrasjonene fra de største klassene går rett i ryggmargen. Banen er snorrett og har bare 2 cm høydeforskjell på 402 meter. Etter målpassering er det et bremsefelt på 700 meter. Underlaget er armert betong. Oppå er det lagt asfalt som er påsprøytet "trackbite". Det er et spesialmiddel som kjennes ut som klister når du går på det. Det gir maksimal friksjon slik at dekkene får skikkelig tak!

 

- Noe du lurer på ? Så er det bare å spørre, smiler Tore, men du MÅ ha på denne pressevesten og akkrediteringskortet - HELE tiden! Kaffe og kake/frukt serveres i presseteltet, så det er bare å forsyne seg når det passer.

 

- Ehhhhh.....en liten ting. Hva med hørselen? Hva anbefaler du? spør jeg.

 

Det blir full pakke --> BÅDE plugger rett inn og beskyttelsesklokker på utsiden.

Dette begynner virkelig å bli trivelig, tenker jeg...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagen starter med en steikende sol fra skyfri himmel, så da blir det å finne en plassering på 30-meters merket på høyre side av banen slik at jeg får lyset inn litt skrått, over venstre skulder...og litt avstand til motivet. Så blir det å prøve plasseringer innenfor de rammene, rundt startpunktet, som er strengt regulert i sikkerhetsforskriftene... ;)

 

Planen er å prøve Nikon D90 med Sigma 50-150mm, Ch, Senterfokus låst og panorere når starten går...

"Juletreet" lyser først dobbelhvitt i to høyder øverst, når forhjulene er i posisjon, deretter gult i 3 stadier før 1 grønt lys - hvis starten er gjort feil - lyser det RØDT.

 

En liten snutt(Nikon P300) som viser utgangspunktet

http://youtu.be/3IX-wU0WLGM

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg blir fortalt at de raskeste bilene gjør unna 0-160 km/t på ufattelige 0,8 sekunder...

Hvor rask er Nikon D90 med sine 4,5 bilder per sekund - i Ch-modus, låst senterfokus og JPG-fine - med Sigma 50-150mm på brennvidde 55mm?

 

På toppen av kommentatorboksen er det også mulig å fotografere, og her er et forsøk på å følge starten på en av DragRacerne i løpet av et drøyt sekund - 5 bilder...

 

Bilde #1 - Her er det grønt lys, men det ser ikke ut som føreren har reagert like raskt som Nikon D90...

DSC_3869_1024.jpg

 

 

Bilde #2 - eksosen spytter ut av rørene like bak forhjulet...

DSC_3870_1024.jpg

 

 

Bilde #3 - nå begynner kraften å flytte seg fra monstermotoren til bakhjulene, og det ser ut som gummien ikke henger helt med...

DSC_3871_1024.jpg

 

 

Bilde #3 - med en liten close-up på 235% viser litt mer detaljer fra bakhjulet...

DSC_3871_1024_II.jpg

 

 

Bilde #4 - litt løft på forhjulene og vi ser støttehjulene presser seg ned i asfalten...

DSC_3872_1024.jpg

 

 

Bilde #5 - ca. ett sekund etter første bilde...og monsteret har begynt å få opp farten...

DSC_3873_1024.jpg

 

 

 

Oppgraderingsspøkelset har truet D90n en liten stund..., men det virker som det henger rimelig bra med ennå? Selv om D3200 er lansert og vi antageligvis får en Nikon D600/D400 om ikke så lenge... ;)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det ser ut som det er mange "unge" engasjerte mennesker i denne sporten også...? På Speedwaybanen har jeg opplevd mange "Pocket-Bikere", og her er det mange "Pocket-DragRacere" - eller Junior-Dragster som det står i programmet. Utrolig trivelig å se at det ikke bare er de "gamle" kara som holder på og "mekker" :)

 

Rekrutteringen ser også ut til å være stor blant damer/jenter?!

 

Her er Linn i depoet - en siste sjekk før racet begynner...

DSC_3680_1024.jpg

 

 

DSC_3688_1024.jpg

 

 

Linn varmer opp gummien før start...

(Klikk her for å lese mer om Dragster Linn)

DSC_3624_1024.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Dette har jo utvikla seg til å bli flageborgs sjølvdiggingstråd :)

 

Takk for den :)

(Det ble ca. 2000 bilder denne dagen, så jeg skal være veldig kort - med mine små erfaringer...)

 

"Det kommer sjeldent noe i ei lukka hand", sa bestemor ;) "Gi - og du skal få!"

Erfaring med et objektiv kan både tas imot fra andre og deles etterhvert som man lærer mer...

 

Det ser for meg ut som 50-150mm i mange tilfeller blir for "trang" på denne DragRace-banen. Jeg ønsket i flere tilfeller å krype over alle gjerder og andre hindinger på banen - for skikkelig close-ups...

 

Helt tilfeldig lå Nikon D7000 med Sigma 17-70mm klar i veska...for å illustrere den nytten jeg opplever med å ha 2 kamerahus for hånden - klar til bruk.

 

Taxi...

DSC_5590_1024.jpg

 

 

Milf...

DSC_6330_1024.jpg

 

 

Når starteren gir signalet...

DSC_5594_1024.jpg

 

 

er det klampen i bånn!

DSC_5598_1024.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Takk for alle positive tilbakemeldinger - som gir inspirasjon til videreutvikling smile.png

Når jeg ser på alle bildeseriene fra "foto-turene", enten det er til Rudskogen eller Gardermoen, er det ingen tvil om at øvelse, øvelse og atter øvelse resulterer i en progresjon i løpet av turen. Bedre kjent med kameraet blir jeg også... wink.png

Mange inspirasjoner og forventninger i tiden framover henter jeg her:
http://www.nuerburgring.de/en/

og her...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten tur til Speedway NM individuelt søndag 16. sept. med start klokka 13:00 i Sørlandsparken utenfor Kristiansand by. Utgangspunktet for dagens test av Sigma 50-150mm f/2.8 II EX DC HSM var forrige runde på denne banen da jeg ble stående med Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS, og "strevde" med for mye brennvidde...

Spørsmålet er om jeg kanskje heller burde satse på ett objektiv: Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO OS HSM ?

Utendørsaktiviteter på denne årstiden er som regel utsatt for "værguder" som truer med vann i bøtter og spann, og da blir det ikke mye action på en Speedwaybane og heller ingen mulighet for å trene på action-fotografering. Det regnet "litt" like før start, men ikke mer enn at det var gunstig for å unngå støvet fra banen. Det er ikke bare skøytebaner som blir vannet mellom hvert 3. heat wink.png I dag ville jeg også prøve ut andre posisjoner langs banen enn forrige runde, både med hensyn til lysforholdene og samtidig få fullt overblikk der "det" som regel skjer...

1. post ved gjerdet.
post-226353-0-89071200-1347815731_thumb.jpg


2. post på containertaket
http://www.youtube.com/watch?v=jk6NQ9wrhSk&feature=share&list=UUgxDG9gXLmKCMPVqZJbsTEg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...