Gå til innhold

Selvbygg: Black Refinery og tilbehør (Work in Progress)


Anbefalte innlegg

Work in progress

Tråden vil forbedres over tid.

 

NB! Les dette

Komponentinnkjøp og montering skjer på eget ansvar. Oppsettene er kun for private forumbrukere som skal bygge sin egen PC. Salg av ferdigmonterte PC-oppsett og annen bruk av oppsettene i forretningsøyemed er ikke tillatt.

 

En takk til Agentspoon, som står bak det opprinnelige Black Refinery-konseptet, og øvrige forumbrukere som har bistått med tips og kompetanse.

 

 

 

Black Refinery

+/- 8.000,- i budsjett

En PC som passer godt for de fleste brukere enten det gjelder spill eller hverdagslig bruk.

 

Handleliste

Kabinett: Fractal Design Define R4

Hovedkort: Asus P8Z77-M PRO

Prosessor: Intel Core i5 3570K

Minne: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7850 2GB

Strømforsyning: Fractal Design Newton R3 600W

SSD: Samsung SSD 840 Pro Series 128GB

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.14 2TB

Prosessorkjøler: Noctua NH-U12P SE2

Optisk drev: Sony AD-7280S (DVD-brenner)

Handleliste

 

Tilleggsinformasjon:

Hvis man har behov for å kunne lese/brenne/spille av Blu-ray-plater må det optiske drevet byttes til et Blu-ray-drev. Dersom man trenger hovedkort i fullstørrelse ATX er det et utvalg under alternative komponenter. Grafikkortet som er valgt fungerer greit til spilling i 1920x1080.

 

Alternative komponenter

Hovedkort:

Asus P8Z77-V PRO

Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt

Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Gigabyte GA-Z77X-UD3H WiFi

 

Blu-ray-brenner:

Asus BW-12B1ST

 

 

 

Black Refinery - Gamer Edition

+/- 12.000,- i budsjett

PC-en for deg som vil spille.

 

Handleliste

Kabinett: Fractal Design Define R4

Hovedkort: Asus Maximus V GENE

Prosessor: Intel Core i5 3570K

Minne: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB

Grafikkort: Asus GeForce GTX 670 2GB DirectCU II

Strømforsyning: Fractal Design Newton R3 600W

SSD: Samsung SSD 840 Pro Series 512GB

Prosessorkjøler: Noctua NH-U12P SE2

Optisk drev: Sony AD-7280S (DVD-brenner)

Handleliste

Endret av BadCat
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håndholdte enheter

 

iPod Touch 5. generasjon, 32 eller 64 GB

 

Minitest av iPod Touch 5. generasjon 64 GB:

 

Håndholdt mediaspiller med 4" skjerm, WiFi og iOS. Genial til avspilling av musikk, video, spill, lett nettbruk, Skype osv. God tilgang på nyttige applikasjoner gjennom App Store. Fantastisk for de som lytter mye til musikk/nettradio eller ønsker å koble enheten til en dockingstasjon og sende musikksignalet digitalt til HiFi-anleggets DAC. Man kan streame musikk trådløst til anlegg som støtter AirPlay.

 

I tillegg til apper for en rekke video- og musikkstreamingstjenester eller nettradio kan man laste ned kostnadsfrie apper for musikk- eller videoavspilling der man feks kan streame musikk eller video i en rekke formater direkte fra FTP-server. Sistnevnte kan også lagre video- og musikkfiler på iPod-en slik at man kan nyte dette når man er på farten.

 

Andre aspekter ved iPod Touch som er verd å nevne er morsome spill som feks Giana Sisters og tilgang på en mengde blader slik at man slippe kostbare papirutgaver som tar stor plass å samle på. Man kan for eksempel for 280 kr kjøpe 11 utgaver av et musikkproduksjons-blad hvor det hos fysisk utsalgssted koster 150 kr per blad for papirutgaven.

 

Det er noe begrenset størrelse på skjermen, men det er langt bedre enn tidligere utgaver med 3,5" skjerm. Enheten kan igrunnen ikke være noe større uten at det går utover mobilitet og vekt. Nettbrett på 7-10" er bedre å se på, men de er vanskeligere å holde, veier for mye , tar for stor plass og faller derfor mellom to stoler med iPod Touch på den ene siden og ultraportable datamaskiner på den ene siden. Unntaket er til dedikert lesing av digitale blader og bøker hvor feks iPad er i en klasse for seg selv.

 

Femte generasjon iPod Touch er betydelig raskere enn fjerde generasjon og er en fryd å bruke sammenlignet med forgjengeren enten det gjelder apps eller surfing på nettsider. Det meste er mye raskere og glattere på femte generasjon på grunn av A5-prosessoren. Femte generasjon har Lightning Connector som er et fremskritt i forhold til den gamle og brede tilkoblingsporten.

 

Medfølgende EarPods har en god lydgjengivelse av akseptabel kvalitet og middels god komfort. Man kan faktisk greie seg uten å kjøpe nye øreplugger, noe man "ikke" kunne på ørepluggene som fulgte med forrige generasjon. Man får det lille ekstra både lydmessig og komfortmessig ved å kjøpe til øreplugger av beste kvalitet, men de medfølgende holder langt på vei.

 

Råder de som kjøper iPod 5. generasjon til å samtidig kjøpe et silikon-deksel. Enheten blir enklere og mer behagelig å holde i tillegg til at chassiet er beskyttet mot riper og volumknapper og lignende er dekket slik at det hjelper mot smuss. Det kan være en tanke å montere en skjermbeskytter mot riper og smuss.

 

iPod Touch er et proprieært produkt som ikke bestandig lar deg gjøre som du vil, men det er nye som lar seg ordne, feks støtte for øvrige videoformat, ved hjelp av kostnadsfrie eller rimelige apps. Man får desverre ikke installere hva som helst, men alt i alt har iPod Touch fler muligheter enn begrensninger.

 

Det som er negativt er at iPod Touch 5. generasjon koster en del selv om dendefinitivt er verd prisen og at det ikke er muligheter for nettilgang over 3G. Det siste kan løses ved å kjøpe en portabel router for mobilt bredbånd og da har man i tillegg mulighet til å dele internettilgang med andre enheter.

 

Konklusjon:

iPod 5. generasjon duger til det meste bortsett fra produktivitetsapplikasjoner og dedikert gaming. Anbefales.

 

Finn pris på:

iPod Touch 5. generasjon hos Prisguide.no

iPod Touch 5. generasjon hos Prisjakt.no

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har opprettet to oppsett med Z77 chipset og "Ivy Bridge"-prosessor.

 

Gamer-oppsettet er for den som hovedsaklig bruker PCen til spill. Hovedortet har et lydkort som passer til spilling, grafikkortet er kraftig og prosessoren lar seg overklokke.

 

Allround-oppsettet er for hvermansen og duger til det meste inkludert spilling i 1920x1080.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør bytte ut hovedkortet til P8Z77 V eller V Pro. GENE er mATX. PSU ville jeg også byttet ut.

 

Edit:

Billigste GTX 670 er heller ikke å forakte. Jeg har testet med 2 x GTX 670, og støynivået er mer en akseptabelt. Referansekjøleren er overraskende bra i forhold til tidligere fra nVidia. CDON har/hadde dette til 2750,-

 

Jeg ville heller ikke brukt 400,- på 8 GB "ekstra" RAM til et gamingoppsett.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Ser i utgangspunktet ikke så mye feil med mATX. Det har lavere produksjonskostnader, som gjør at man havner tidligere i den spennende kretsen av produkter. Gene V har f. eks. SupremeFX III som er isolerte lydinnganger for minimal støy, og GameFirst som hjelper under LAN. I tillegg har kortet Digi+ II som altså gir solide muligheter for overklokking.. At det er mindre gjør det bare mer fleksibelt til bruk av MikroATX-kabinetter, og senker i tillegg strømforbruket en del.. Ekstra PCIe-spor trenger vi egentlig ikke til dette bygget. P8Z77-V er altså litt billigere, men om man kun skulle gått etter basisfunksjonalitet (som ikke hadde vært utelukket for min del), så hadde jeg valgt et billig P67 / Z68 kort til cirka halve prisen. Men slik har BobCat og jeg alltid vært noe forskjellige, i og med at han har en litt høyere minstestandard enn det jeg har. Hver part har sine fordeler. :)

 

OCZ ModXStream 600W er den rimeligste PSUen du får som er modulær, har fine kabler og tilbyr kurant (og viktigst av alt) stabil ytelse. Ser ikke noen umiddelbar grunn til å bytte den, selv om jeg ikke har fulgt med på om det har kommet bedre produkter på markedet.

Lenke til kommentar

Hadde i utgangspunktet satt opp ASUS P8Z77-V men byttet til GENE V da det har lyd og andre egenskaper egnet for gaming. m-ATX er ingen hindring da det i utgangspunktet kun skal monteres étt grafikkort i ekspansjonssporene. Grafikkortet som er satt opp tar 2 spor, derfor er det nederste PCI-E sporet tilgjengelig.

 

Det er uaktuelt å anbefale referanse-grafikkort.

 

Jeg kommer til å liste opp tilbehør og alternative komponenter og da skal jeg blant annet liste opp alternative hovedkort og strømforsyninger i tillegg til en rekke andre komponenter og periferiutstyr.

 

Agentspoon:

De rimeligste hovedkortene har enklere spenningsregulering. Det funker, men ikke noe jeg hadde valgt sammen med en K-prosessor. Jeg har et rimeligere hovedkort i Allround-oppsettet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg valgte også GTX 670 fremfor et 660Ti med 3. parts kjøler for samme pris. Om jeg hadde blitt skremt av lydnivået, så ville jeg satt på en Accelero Twin Turbo til rundt 350,-.

 

Vi har alle forskjellige preferanser i forhold til hva som er "perfekt gaming PC", men jeg hadde foretrukket en PSU som gir mulighet til å kjøre SLI om man føler for å skaffe seg et ekstra skjermkort. En PSU som takler SLI koster rundt 800 - mellomlegget mellom 8 og 16 GB ram.

Lenke til kommentar

Begge listene har 2x PSU

OCZ ZT har en 12V-rail på 45A (kontra 2x 25A på ModXStream,) koster bare 25 kr mer, og gjør det noe bedre i tester enn ModXstream 600W gjør, bedre valg kanskje?

 

Er det en idé å gjøre Allround-oppsettet til mATX? Mange som ønsker å ha mindre maskin tror jeg, og mATX-hovedkortene er på ingen måte et dårligere valg enn ATX-kortene i dag.

 

Selv ikke Civ V klarer å pushe 8GB RAM i Task Manager hos meg, da tviler jeg på at noen andre spill har nytte av mer enn 8GB så lenge de er 32-bit. Om målet skal være å gi nok RAM så Superfetch kan cache alt av programmer du bruker tror jeg du kan holde på veldig lenge.

Lenke til kommentar

Takk. Aner ikke hvordan det hadde sneket seg inn 2x PSU. :blush:

 

Skal vurdere OCZ ZT.

 

Det er mulig å sette opp mATX hovedkort i Allround-oppsettet. ASUS P8Z77-M koster omtrent det samme som P8Z77-V LX og er antagelig et bedre kort så lenge man ikke trenger de ekstra ekspansjonssporene. Nesten som man skulle koste på 200 kr til for P8Z77-M PRO slik at man slipper så og si utfasede PCI-spor.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Denne tråden er i oppstartsfasen, og forslag om forbedringer burde derfor være temmelig åpne. Jeg brukte også lang tid på å finne den rette kombinasjonen, og var gjennom de to årene tråden var aktiv, alltid åpen for at jeg kunne ha valgt feil - og byttet deretter. :)

 

Det er som Sovehest poengterer, umulig å lage et oppsett som er perfekt skreddersydd til enhver bruker. Man kan derimot ta et gjennomsnitt og jobbe ut ifra det. Hvilke faktorer man da velger å prioritere over andre, er selve kunsten. For min del hadde 16GB vært uaktuelt, da marginsforskjellen ikke er verdt 400 kr om man ser på forbedringen i ytelse med 400 kroner mer i andre kjernekomponenter. Jeg ville likevel heller ikke brukt de på PSU, fordi denne skal kun fungere stabilt og helst ha modulære kabler. At en modell i teorien er hakket bedre enn den andre er ikke så utslagsgivende. Da sparer man heller 400 kroner enn å forbedre den delen.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Så lenge det er stabilt, nok effekt, lavt støynivå og ikke forårsaker coil whine er det samme hvilken PSU man velger. Jeg er skeptisk til PSU i budsjettklasse etter at den ekstreme coil whine jeg opplevde med Gainward GTX 680 "Phantom" sammen med 3 andre strømforsyninger i prisklasse 700-1000 kr ikke var tilstede med Seasonic M12D 850W. Likevel kan jeg ikke anbefale mannen i gaten å kjøpe Seasonic Platinum 850W selv om det vil lønne seg over tid. Han vil steile over den høye innkjøpsprisen og skjønner ikke mekanikken bak totalkostnadene over 7-10 år. 1850 kr delt på 7 år er 265 (rundet opp) kr per år. Andre komponenter som varer 2-3 år har et langt høyere kostnadsnivå per år.

 

Jeg er oppmerksom på at jeg er langt mer kresen enn de fleste PC-brukere og unngår kompromiss. Ser derfor muligheten for å sette opp 8 GiB som standard og 16 GiB som et alternativ.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...