Gå til innhold

Hjelp en nybegynner med Linux og Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

fikk min idag :D funker flott ;)

 

installerte openelec med xbmc.

 

MEN ser ut som jeg har tatt meg vann over hode, for å koble opp et trådløst tastatur er ingen enkel sak, er jo umulig å få tak i ferdig version med bluetooth add on, heller ingen scrips er tilgengelig.

 

skal sies da at dette er første gangen jeg bruker linux.

 

noen som har tips? har lyst til å få alt opp å gå :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd både Raspbmc og Openelec, og jeg synes Openelec foreløpig fungerer best. Sam har vel Raspbmc RC 4 på vei, og han er veldig åpen med å dele hvordan fremgangen er, mens det er relativt stille fra Openelec.

 

Jeg har gjort noen "tweaks" for å optimalisere RPi så godt det lar seg gjøre, og tenkte å dele det her.

 

1. Overklokking - Både Raspbmc og Openelec sliter med å spille av DTS-lydspor. En løsning på dette er å gjøre en liten overklokking. Selve klokkingen gjøres ved å endre/legge til en konfiguasjonsfil i /flash/config.txt. Min config.txt ser slik ut:

arm_freq=833 # frequency of the ARM processor
sdram_freq=400 # frequency of the SDRAM memory
gpu_freq=333 # sets all the following values related to the GPU (graphics proce$
#core_freq = 250 # frequency of the GPU core
#h264_freq = 250 # frequency of the hardware video block
#isp_freq = 250 # frequency of image sensor pipeline block
#v3d_freq = 250 # frequency of 3D block
hdmi_force_hotplug=1 #Use HDMI mode even if no HDMI monitor is detected

 

Merk at du ikke kan endre config.txt gjennom ssh uten å montere /flash med skriverettigheter.

 

2. Skru av RSS-feed for bedre respons i brukergrensesnitt: Settings -> Appearance i XBMC

 

3. Bruk et skin som er lettdrevet: Confluence, Quartz

 

4. Bruk NFS istedet for SMB ved å legge til nfs-mount i /storage/.config/autostart.sh. Slik ser min ut:

#!/bin/sh
sleep 25;
mount -t nfs 192.168.0.184:/volume1/Intern/TV /storage/tvshows -o nolock;
mount -t nfs 192.168.0.184:/volume1/Intern/Film /storage/videos -o nolock;

Lenke til kommentar

takker :)

 

har nå kommet meg inn i terminal på raspbmc

 

og har funnet wifi drivern jeg trenger men nå er det tastaturet og termianln som ikke er på god fot, skal ha / men får & istede,

 

har prøvd sudo dpkg-reconfigure console-setup og kommer inn på en meny med mange forskjellige encodinger men hvilken skal jeg bruker eller foresten er det ret kommando?

Lenke til kommentar

ohhh, gikk kanskje noe fort der ja,

 

skal prøve den :)

 

hvis det da fungere skal jeg nok kanskje klare å få tak i wifi driverne til raspbmc,

 

installerte network manager men den klarer ikke å finne noen nettverk så regner med det er driverne som mangler.

 

wifi chipen er en realtek rtl8191s

Lenke til kommentar

4. Bruk NFS istedet for SMB ved å legge til nfs-mount i /storage/.config/autostart.sh. Slik ser min ut: <snip>

Dette kan vel legges i /etc/fstab (om ikke denne distribusjonen gjør noe anderledes, har ingen erfaring med den). Ett eksempel fra min Xbmcbuntu

192.168.2.102:/raid   /home/crowly/Raid nfs4 _netdev,proto=tcp,user,users,defaults  0  0

Hvis ikke dette fungerer så har jeg lært noe til min Rasberry Pie dukker opp i begynnelsen av september :)

Lenke til kommentar

Før du kjører med den guiden (som potensielt kan gjøre ting verre), sjekk hva du har. Har du tilgang til lshw? Isåfall bruk denne for å se hva du har for nett:

sudo lshw -C network

Hvis lshw ikke er tilgjengelig, så får du rope ut, da får vi sjekke hvordan ståa er med andre verktøy.

Lenke til kommentar

update: legger hele raspberr pi prosjekte på hylla :)

 

har fått til ssh med putty

 

og skulle prøve denne http://pastebin.com/fXWUa003

 

men får ikke denne sudo lsusb til å fungere pga at command not found.

 

raspberry å raspbmc er sikkert fint for de som kan linux men er man ny til det, la det ligge..

 

prøvde også denne: sudo lshw -C network

 

Command not found.. :/

 

hadde jeg nå fått til wifi så hadde jo alt vært i boks med en app på mobilen men men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...