Gå til innhold

Denne harddisken er spesiallaget for NAS-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De har også inkludert en spesiell feilsøkningsfunksjon for å forhindre harddisken å hoppe ut av RAID-oppsettet mens den leter etter korrupt data. I stedet for at videoen stopper opp i et par sekunder mens harddisken driver med dette, vil du bare se et par kjipe artifakter på skjermen."

 

Jeg kan ikke tolke dette på noen annen måte enn at disken gladelig gir fra seg korrupte data og later som ingenting. Høres ikke ut som en disk jeg vil lagre noe som helst på..

Lenke til kommentar

"De har også inkludert en spesiell feilsøkningsfunksjon for å forhindre harddisken å hoppe ut av RAID-oppsettet mens den leter etter korrupt data. I stedet for at videoen stopper opp i et par sekunder mens harddisken driver med dette, vil du bare se et par kjipe artifakter på skjermen."Jeg kan ikke tolke dette på noen annen måte enn at disken gladelig gir fra seg korrupte data og later som ingenting. Høres ikke ut som en disk jeg vil lagre noe som helst på..

 

Er ikke så dumt det om en har det i raid, dvs om den virker som raid edition diskene og slutter å søke i det uendelige og heller bare sier fort at den ikke kan finne det. Men da om du har den i raid som checksummer data on the fly (les zfs for eks)

Lenke til kommentar

Får se på prisingen, WDs disker i det siste har ikke vært særlige gode venner med RAID.AtW

Jeg har nå et salig sammensurium av disker i raid, seagate, wd green, wd av-gp og samsung green (eller hva det nå het). Har bestemt meg for å gå videre med wd, mest sannsynlig wd av-gp siden re utgaven er "dyr". Kunne kanskje være et alternativ denne, men skeptisk til den "gir fra seg artifacts" greia. Blir vel å bygge raid med 3tb disker neste uansett. Kjører med server og ikke NAS da, selv om det betyr lite.

 

@Krei: ang korrupte data. Slik tolker egentlig jeg det og?! Det høres jo helt på trynet ut! Hva om det er en stor zipfil f.eks

Lenke til kommentar

"De har også inkludert en spesiell feilsøkningsfunksjon for å forhindre harddisken å hoppe ut av RAID-oppsettet mens den leter etter korrupt data. I stedet for at videoen stopper opp i et par sekunder mens harddisken driver med dette, vil du bare se et par kjipe artifakter på skjermen."

 

Jeg kan ikke tolke dette på noen annen måte enn at disken gladelig gir fra seg korrupte data og later som ingenting. Høres ikke ut som en disk jeg vil lagre noe som helst på..

 

Det var min første tolkning også, og tenkte å kommentere det, men jeg tenkte igjennom en gang til, og jeg tror de mener at den feilsøker i bare kort tid, før den gir tilbake en error. Jeg håper ihvertfall det er det de mener.

 

AtW

Lenke til kommentar

"I stedet for at videoen stopper opp i et par sekunder mens harddisken driver med dette, vil du bare se et par kjipe artifakter på skjermen."

Hvis det er snakk om TLER så stemmer vel ikke dette. Ved TLER vil raidkontrolleren vil hente dataene fra en annen disk i raidet og alt er bra og man vil ikke få artifakter. Hvor i alle dager har du fått dette fra?!?

Lenke til kommentar

"I stedet for at videoen stopper opp i et par sekunder mens harddisken driver med dette, vil du bare se et par kjipe artifakter på skjermen."

Hvis det er snakk om TLER så stemmer vel ikke dette. Ved TLER vil raidkontrolleren vil hente dataene fra en annen disk i raidet og alt er bra og man vil ikke få artifakter. Hvor i alle dager har du fått dette fra?!?

 

Kanskje han blander med rene AV-disker? Disse er optimaliserte for hastighet og har liten feilkontroll. Kommer disse diskene over korrupt data, hopper den bare over dette. Stort sett forsvinner bare noen få frames fra den aktuelle videoen.

 

Selv bruker jeg ikke andre disker enn de som er beregnet på drift 24/7. Mener at WD-disker, også Green, har mulighet til å koble ut nedspinning ved hjelp av en jumper bak på disken.

Endret av enl
Lenke til kommentar

"I stedet for at videoen stopper opp i et par sekunder mens harddisken driver med dette, vil du bare se et par kjipe artifakter på skjermen."

Hvis det er snakk om TLER så stemmer vel ikke dette. Ved TLER vil raidkontrolleren vil hente dataene fra en annen disk i raidet og alt er bra og man vil ikke få artifakter. Hvor i alle dager har du fått dette fra?!?

 

Antakelig fra kilden, der det står det samme, men jeg antar det faktisk kan skje sånn om forholdene er de rette.

 

AtW

Lenke til kommentar

"I stedet for at videoen stopper opp i et par sekunder mens harddisken driver med dette, vil du bare se et par kjipe artifakter på skjermen."

Hvis det er snakk om TLER så stemmer vel ikke dette. Ved TLER vil raidkontrolleren vil hente dataene fra en annen disk i raidet og alt er bra og man vil ikke få artifakter. Hvor i alle dager har du fått dette fra?!?

 

Kanskje han blander med rene AV-disker? Disse er optimaliserte for hastighet og har liten feilkontroll. Kommer disse diskene over korrupt data, hopper den bare over dette. Stort sett forsvinner bare noen få frames fra den aktuelle videoen.

 

Selv bruker jeg ikke andre disker enn de som er beregnet på drift 24/7. Mener at WD-disker, også Green, har mulighet til å koble ut nedspinning ved hjelp av en jumper bak på disken.

Hadde My book og det var samme dritten. spant ned diskene i tide og utide til og med når de var i bruk. Hvis det å være grønn skal være så problematisk så lar jeg være.

Lenke til kommentar

WD red er enkelt sagt green disks (variable spin rate / intellipower) med TLER , som WD RE diskene.

De har utviklet og testet firmware isammen med qnap ,synology og andre nas produsenter.

 

De som ikke vet bakdelene med ulike raid og manglende TLER - anbefaler jeg å google litt.

Eksempel quote fra inet (pcperspective)::

Here's the failure scenario for what might happen to me if I didn't:

Array starts off operating as normal, but drive 3 has a bad sector that cropped up a few months back. This has gone unnoticed because the bad sector was part of a rarely accessed file.

During operation, drive 1 encounters a new bad sector.

Since drive 1 is a consumer drive it goes into a retry loop, repeatedly attempting to read and correct the bad sector.

The RAID controller exceeds its timeout threshold waiting on drive 1 and marks it offline.

Array is now in degraded status with drive 1 marked as failed.

User replaces drive 1. RAID controller initiates rebuild using parity data from the other drives.

During rebuild, RAID controller encounters the bad sector on drive 3.

Since drive 3 is a consumer drive it goes into a retry loop, repeatedly attempting to read and correct the bad sector.

The RAID controller exceeds its timeout threshold waiting on drive 3 and marks it offline.

Rebuild fails.

At this point the way forward varies from controller to controller, but the long and short of it is that the data is at extreme risk of loss. There are ways to get it all back (most likely without that one bad sector on drive 3), but none of them are particularly easy. Now you may be asking yourself how enterprises run huge RAIDs and don't see this sort of problem? The answer is Time Limited Error Recovery - where the hard drive assumes it is part of an array, assumes there is redundancy, and is not afraid to quickly tell the host controller that it just can't complete the current I/O request. Here's how that scenario would have played out if the drives implemented some form of TLER:

Array starts off operating as normal, but drive 3 has developed a bad sector several weeks ago. This went unnoticed because the bad sector was part of a rarely accessed file.

During operation, drive 1 encounters a new bad sector.

Drive 1 makes a few read attempts and then reports a CRC error to the RAID controller.

The RAID controller maps out the bad sector, locating it elsewhere on the drive. The missing sector is rebuilt using parity data from the other drives in the array.

Array continues normal operation, with the error added to its event log.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjører med 2 stk 1.5TB green i en Netgear NAS (den originale Duo) og den er ikke god venn med diskene. Hastigheten er som forventet. Men diskenen spinner opp og ned etter eget forgodtbefinnende...

 

Dersom det er WD disker kan du stoppe nedspinningen.

Finn wdidle3 på nett og kjør wdidle3 /D (boot fra freedos el.l.)

Stopper diskene fra å spinne ned.

Lenke til kommentar

Det er vel på tide at HDD leverandørene frir litt til det som snart er deres eneste gjenværende marked, stor lagringsplass i NAS og miniserver.

 

Og til alle som har problemer med NAS disker som spinner opp/ned: Sett timout på nedspinning opp til en fornuftig verdi, eks. 30 minutter eller mere. Hust at PCer som har oppe en mappe på NAS oppdaterer denne med jevne mellomrom.

 

Lenke til kommentar

Jeg kjører med 2 stk 1.5TB green i en Netgear NAS (den originale Duo) og den er ikke god venn med diskene. Hastigheten er som forventet. Men diskenen spinner opp og ned etter eget forgodtbefinnende...

 

Dersom det er WD disker kan du stoppe nedspinningen.

Finn wdidle3 på nett og kjør wdidle3 /D (boot fra freedos el.l.)

Stopper diskene fra å spinne ned.

Pass på å bare ha de WD-diskene du ønsker å endre nedspinningstiden på koblet til maskinen når du kjører wdidle3, for den endrer på alle diskene (mulig det bare er de WD-disker) du har koblet til. Har brukt det selv på mine green-disker som er i en Readynas (Ultra 4) og er fornøyd med diskene etter å ha gjennomført dette.

Lenke til kommentar

Jeg kjører med 2 stk 1.5TB green i en Netgear NAS (den originale Duo) og den er ikke god venn med diskene. Hastigheten er som forventet. Men diskenen spinner opp og ned etter eget forgodtbefinnende...

 

Dersom det er WD disker kan du stoppe nedspinningen.

Finn wdidle3 på nett og kjør wdidle3 /D (boot fra freedos el.l.)

Stopper diskene fra å spinne ned.

Pass på å bare ha de WD-diskene du ønsker å endre nedspinningstiden på koblet til maskinen når du kjører wdidle3, for den endrer på alle diskene (mulig det bare er de WD-disker) du har koblet til. Har brukt det selv på mine green-disker som er i en Readynas (Ultra 4) og er fornøyd med diskene etter å ha gjennomført dette.

Høres ut som om det kan være verdt et forsøk. Takk for tipset..

Lenke til kommentar

Tenker på å sette opp interne disker i et Fractal Design R3 kabinett (plass til 8 interne 3,5" disker). Dette skal streames ut via Plex til:

 

iMac, 2 MacBook'er, 1 Mac Mini.. Noen som har peiling på om hva jeg bør gå for? Disse eller Green diskene på 3TB?

 

(Minimum er 3TB, tenkte å kjøpe 6 stykker av samme sort)

Lenke til kommentar

Gitt at diskene deres fungerte fint før de prøvde å gjøre billigdiskene dårligere for RAID ved å tvinge av TLER, virker dette litt spekulativt ... jeg savner Samsung, som jeg har vært mye mer fornøyd med enn WD (og seagate). Nåvel, kanskje disse er verdt pengene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...