Gå til innhold

Sniktitt: Tomb Raider (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, og før denne "gritty rebooten" så var Tomb Raider-spela faktisk heilt annleis enn Uncharted-spela. Etter at Uncharted oppnåde høge sal har brått både Crystal Dynamics og kven det no er som utvikler Star Wars 1313 plutseleg fått det føre seg at å kopiere Uncharted er tingen.

 

Fordi pseudo-interaktive nesten-spel er kongen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som et av de absoludt bedre Tomb Raider spillene på lenge. Ja, det har likhetstrekk med Uncharted, men jeg klager ikke. Rene plattformspilling og døve puzzles er litt utdatert. Så lenge ikke hele spillet er bare en lang quicktime event så blir dette bra:D

Lenke til kommentar

Litt trist at exploitation og skamlaus kopiering av Uncharted tydelegvis er oppskriften på suksess.

 

Det er et velkjent faktum at spill inspirerer spillutviklere. Det ville vært idiotisk dersom spillutviklere ikke tok utgangspunkt i store suksesser for å skape gode spill selv. Men det er alt for tidlig for å komme med så ville påstander som det du gjør. De første minuttene kan relateres til uncharted men betyr dette at resten av spillet er slik? Er du helt sikker på at uncharted er helt originalt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt trist at exploitation og skamlaus kopiering av Uncharted tydelegvis er oppskriften på suksess.

 

Uncharted utviklerne har sagt de har vært inspirert av Tomb Raider men at de ville lage en mannlig helt.

Tomb Raider startet det hele og dem går nå i en mer realistisk retning enn Uncharted som har overnaturlige krefter + du run and gunner deg gjennom 500 fiender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et velkjent faktum at spill inspirerer spillutviklere. Det ville vært idiotisk dersom spillutviklere ikke tok utgangspunkt i store suksesser for å skape gode spill selv. Men det er alt for tidlig for å komme med så ville påstander som det du gjør. De første minuttene kan relateres til uncharted men betyr dette at resten av spillet er slik? Er du helt sikker på at uncharted er helt originalt?

 

 

Er "kan relateres til" din måte å seie "ser ut som" på? For min del er alt som er vist av gameplay og alle intervjuane frå utviklarane klare indikasjoner på at Tomb Raider-rebooten er ein mekanisk blåkopi av Uncharted-spela, og då alt anna enn ville påstander. Dette er trist, fordi eg er glad i å faktisk delta når eg skal spele noko.

 

Uncharted-spela er vel ikkje spesielt originale med tanke på inspirasjonar og kva du faktisk gjer i spelet (hoppe og skyte folk), men det ser likevel ut til å ha blitt modellen for CoD-aktig, "cinematisk" nesten-gameplay overførd til tredjepersons plattform-actionspel, der plattformingen i all hovudsak er automatisert. Knekkande likegyldig både for meg og argumentet om nokon andre gjorde det før Naughty Dog.

 

Å følgje flavour of the month-skulen av design er desidert ikkje oppskriften på suksess, sjølv om det nok fortoner seg sånn for gutta i styreromma - kan du til dømes kome på nokre Call of Duty-klonar som jamnleg sel rundt ti millionar kopiar, sjølv om dei har same formel? Per din logikk burde Homefront og alle andre sterkt derivative verk ha gjort det omtrent like bra som seriene dei etteraper. Det gjer dei konsekvent ikkje. Om ein ser vekk i frå salsargumentet, så er eg (overrasking!) ingen fan av gameplay-tilnærminga i Uncharted-spela, og kan ikkje forstå kvifor det no er så forlokkande for utviklarar å kopiere akkurat det.

 

Lågaste fellesnemner og alt det der.

 

Laohn:

At Tomb Raider skal ha "startet det hele" i høve til Uncharted får meg til å lure på om du faktisk nokonsinne har spelt Tomb Raider. Uncharted er ein "cinematisk" vannsklie med whack-a-mole coverskyting og autoplattforming, Tomb Raider var (før) ein blanding av utforsking i semi-opne område, kamp, og akrobatikk som forlangte ein viss manuell presisjon. Mekanisk var dei milevis frå kvarannan, om enn tematisk like.

Lenke til kommentar

-snip-

 

Når jeg konstaterer at spillutviklere burde ta utgangspunkt i suksessfulle spill - noe de gjør - så er ikke dette i seg selv en forutsetning for at spillet skal bli bra. Det holder ikke med å bare ta utgangspunkt i spillets overflate. I sammenheng med uncharted kan man stille spørsmålene - er det virkelig spillmekanikken som gjorde spillet til en suksess? Var det stemningen? Var det historien? Hva var det?

 

Med andre ord så er det hovedsakelig det som de fleste ikke merker altså det som ligger under overflaten jeg forsøker å henvise til. Med tanke på at for eksempel COD er en kjempesuksess til tross for dens tradisjonelle og kjedelige spillmekanikk - hva er det som gjør spillet til en suksess?

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Nøyaktig kvifor Uncharted er ein suksess vil for alltid vere ein gåte for meg - sjølv synest eg spela er omtrent like interessante som Minesveiper, og betydelig mindre utfordrande. Eg kan berre slå meg til ro med at det er ein suksess.

 

Kvifor spel som CoD og WoW kan halde fram med å dominere i ein marknad som er oversvømd av imitatører er ganske enkel: Dei perfeksjonerte formelen først. Ikkje berre mogleggjer det enkel merkevarebygging, men det fører og til det evinnelege spørsmålet som har sendt tallause MMO-ar i F2P-graven: Kvifor spele ein reskinna kopi av originalen, når originalen framleis er der? Dermed kan originalen enkelte stadfeste herredøme, og få det eg liker å kalle FIFA-status: Nye iterasjonar kjem på den årlege innkjøpslista til ein ukritisk masse som har eit smalt spelrepertoar, men er ekstremt lojale mot merkevarer.

 

CoD 4 var ikkje tradisjonelt eller keisamt i 2007, tvert om var det originalt (særleg multiplayersystema) og interessant (då var det WWII-shooters vi var metta på). Problemet der, som med alle mastodonter er tofold: Serien har stått kreativt i ro nettopp sidan dette magnum opuset (her CoD 4), til tross for årlege releases, og vert stadig vanskelegare å skjelne i ein marknad full av mer eller mindre kompetente imitatørar. No ser det heldigvis ut som om vi er over kneika med lassevis av uinspirerte, pseudorealistiske, moderne militær-FPS-ar (til og med spelpressa byrjar verte leie!) - men eg er ikkje akkurat overbegeistra om det er det same som at vi no skal få fem år med Uncharted-klonar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner at de vil fjerne puppestemplet, men det var det voldsomt så dystert alt må være. Henger opp ned fra taket; må jo selvfølgelig lande på den eneste spisse gjenstanden i rommet. Snillingen som egentlig er slem og forråder gruppen. Den har jeg ikke vært borti før. Også den infernalske stønningen for hver minste lille ting som ikke er porno i det hele tatt, liksom. Jøye meg som de tar i. Dette har lite med Tomb Raider å gjøre fra det vi har sett til nå og mer med "Robinson gone to hell".

Lenke til kommentar

La oss se hvordan det endelige resultatet blir først, det er enda 9 måneder med arbeid som gjenstår før release. Personlig synes jeg en dystrere og mer seriøs Lara er et kjærkomment friskt pust og jeg gleder meg skikkelig til spillet kommer. Happy-Go-Lucky-stilen kan Indiana Jones få beholde.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner at de vil fjerne puppestemplet, men det var det voldsomt så dystert alt må være. Henger opp ned fra taket; må jo selvfølgelig lande på den eneste spisse gjenstanden i rommet. Snillingen som egentlig er slem og forråder gruppen. Den har jeg ikke vært borti før. Også den infernalske stønningen for hver minste lille ting som ikke er porno i det hele tatt, liksom. Jøye meg som de tar i. Dette har lite med Tomb Raider å gjøre fra det vi har sett til nå og mer med "Robinson gone to hell".

 

At de går bort fra den tradisjonelle TR-formelen er jo trekkplasteret her for min del. Ett nytt TR i stil med de gamle hadde ikke vært så interessant.

Lenke til kommentar

La oss se hvordan det endelige resultatet blir først, det er enda 9 måneder med arbeid som gjenstår før release. Personlig synes jeg en dystrere og mer seriøs Lara er et kjærkomment friskt pust og jeg gleder meg skikkelig til spillet kommer. Happy-Go-Lucky-stilen kan Indiana Jones få beholde.

 

Det er ikke det at det er dystert jeg er i mot. Jeg liker ikke klisje-dystert, og dette virker usedvanlig klisjefylt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...