Gå til innhold

Leica oppgraderer gammel traver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Kan ikke annet enn å le.. 50 - 60 000 kr for en 50mm?? :rofl: Kan tydeligvis ta seg godt betalt, bare det står en klistrelapp med Leica på.. :wee:

Lenke til kommentar

Kan ikke annet enn å le.. 50 - 60 000 kr for en 50mm?? :rofl: Kan tydeligvis ta seg godt betalt, bare det står en klistrelapp med Leica på.. :wee:

 

Det er vel det Leica anmeldelser er til for etterhvert, god underholdning.

 

For min del har jeg ikke ledd så godt siden nyheten om det "nye" fotoapparatet deres til ca NOK 57 000,- med den nyskapende egenskapen at det bare kan ta svart/hvitt bilder!!! :-)

 

Og det er jo bare 5-6 dager siden så der er virkelig på hugget for tida! :-)

Lenke til kommentar

Koster da kun rundt 15.000,- dette objektivet.Det er så mye det koster når den lages i metall istedet for plastikk, og produseres for hånd etter strenge toleransekrav.

 

" Veiledende pris er 5400 britiske pund, eller i overkant av 50 000 norske kroner."

 

Kanskje greit å lese artikkelen før man kommenterer?

Lenke til kommentar

hehe.... Virker jo egentlig fullstendig som galemattias,, ingen skal fortelle meg at det er mulig å forsvare en pris på kr 49.000,- for dette objektivet.

 

Produksjonskostnaden er kanskje kr 500,- så da koster klistrelappen med "Leica" kr 48.500 ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe.... Virker jo egentlig fullstendig som galemattias,, ingen skal fortelle meg at det er mulig å forsvare en pris på kr 49.000,- for dette objektivet.

 

Produksjonskostnaden er kanskje kr 500,- så da koster klistrelappen med "Leica" kr 48.500 ..

 

Produksjonskostnad 500,-? Hahahahahahahahahahahahahahaha. Du må lære litt mer om hvordan optikk lages, og om leica kvalitet. Merk at jeg sier ikke at det er verdt 49000, men det koster ihvertfall vesentlig mer enn 500,- å produsere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
hehe.... Virker jo egentlig fullstendig som galemattias,, ingen skal fortelle meg at det er mulig å forsvare en pris på kr 49.000,- for dette objektivet. Produksjonskostnaden er kanskje kr 500,- så da koster klistrelappen med "Leica" kr 48.500 ..
Produksjonskostnad 500,-? Hahahahahahahahahahahahahahaha. Du må lære litt mer om hvordan optikk lages, og om leica kvalitet. Merk at jeg sier ikke at det er verdt 49000, men det koster ihvertfall vesentlig mer enn 500,- å produsere.

 

Vet ikke om du tok poenget han forsøkte å illustrere?

Lenke til kommentar
hehe.... Virker jo egentlig fullstendig som galemattias,, ingen skal fortelle meg at det er mulig å forsvare en pris på kr 49.000,- for dette objektivet. Produksjonskostnaden er kanskje kr 500,- så da koster klistrelappen med "Leica" kr 48.500 ..
Produksjonskostnad 500,-? Hahahahahahahahahahahahahahaha. Du må lære litt mer om hvordan optikk lages, og om leica kvalitet. Merk at jeg sier ikke at det er verdt 49000, men det koster ihvertfall vesentlig mer enn 500,- å produsere.
Vet ikke om du tok poenget han forsøkte å illustrere?

 

Tviler på at han ikke skjønte poenget.

Og det kan jo også være greit å være noenlunde realistisk dersom man skal kritiserer en pris man mener er urealistisk.

 

Lenke til kommentar

Jeg for min del mener prisen er urealistisk fordi optikken ikke er særlig spesiell. 50.000 kroner for ett av de mest konvensjonelle objektivkonstruksjoner som finnes?

Hva er det med Leica sin APO - flytende linseelement - greie som drar prisen opp i et prisleie der ekstreme saker som 21mm Summilux befinner seg fra før??

Hvorfor koster ny 50 Summicron dobbelt å mye som gammel 50 Summilux (cron = f/2, lux = f/1,4)

 

Jeg savner sårt en mer utførlig forklaring hvorfor ny versjon skal koste 35.000 kroner mer enn den gamle. Jeg ser at redaksjonen sender ut stoff fra pressemelding. Er pressemeldingen korrekt?? Aller helst tror jeg det har sneket seg inn en feil et sted.

Lenke til kommentar

Er pressemeldingen korrekt?? Aller helst tror jeg det har sneket seg inn en feil et sted.

 

I og med at dette er rapportert på et utall nettsider og tre av verdens største fotobutikker har lagt objektivet ut med pris på $7195 er jeg redd det er korrekt og ikke noen feil i pressemeldingen.

Lenke til kommentar

hehe.... Virker jo egentlig fullstendig som galemattias,, ingen skal fortelle meg at det er mulig å forsvare en pris på kr 49.000,- for dette objektivet. Produksjonskostnaden er kanskje kr 500,- så da koster klistrelappen med "Leica" kr 48.500 ..

 

Greit at vi andre ler av din uvitenhet - produksjonskostnader på 500 kroner ? Hvis du kontakter fylkeskommunen der du bor så har du en god sak for å få igjen skolepenger...

 

Leica er blandt verdens skarpeste objektiver og ikke engang L røra til Canon eller Nikon sine proffobjektiver matcher Leica i de fleste testene. Leica er også en nisje produsent som lager veldig mye for hånd i Tyskland, altså ikke barnearbeidere i Kina som mange andre kjente produsenter benytter. Hadde disse vært maskinprodusert i Kina hadde de sikkert kostet en brøkdel av dette, men som så mye annet ekslusivt her på kloden så finnes det nok folk med mye mer penger enn folk flest hvor dette bare er lommerusk. Mekaniske byggekvaliteten og kvalitetskontrollen som Leica driver med er heller ikke noe som er gjort på fem minutter og koster en del mer kroner enn masseproduserte kit-objektiver som står på kjipe DSLR. Hvis ikke dette er informativt så ligger det flere interessante videoer fra produksjonen til Leica på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man betaler for føleri og dill, og ikke faktisk kvalitet?

 

Ikke det at jeg har tenkt å bruke 50K på dette, men hvor går grensen mellom føleri, dill og faktisk kvalitet? Er det bare tull å ønske seg bedre byggekvalitet enn Canon 50mm F1.8? Den holder jo for de fleste og optisk er den slett ikke verst heller. Kanskje grensen går ved 50mm F1.4?

 

Og hvis Leicaen faktisk viser seg å være verdens beste 50mm optisk, hvor mye ekstra er det da verdt for å få det lille ekstra? Det er garantert ikke stor forskjell til den nest beste.

Lenke til kommentar

Så man betaler for føleri og dill, og ikke faktisk kvalitet?

 

Ikke det at jeg har tenkt å bruke 50K på dette, men hvor går grensen mellom føleri, dill og faktisk kvalitet? Er det bare tull å ønske seg bedre byggekvalitet enn Canon 50mm F1.8? Den holder jo for de fleste og optisk er den slett ikke verst heller. Kanskje grensen går ved 50mm F1.4?

 

Og hvis Leicaen faktisk viser seg å være verdens beste 50mm optisk, hvor mye ekstra er det da verdt for å få det lille ekstra? Det er garantert ikke stor forskjell til den nest beste.

 

Grensen går ved ting som ikke frbedrer kvaliteten, sånn som "kun metall" og "håndlaget", ihvertfall i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...