Gå til innhold

Video: Vi har fått HTC One S til test


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tipset Amobil om problemene med HTC One S i forbindelse med den keramiske overflaten, uten at de har tatt seg bryet med å se nærmere på det før de publiserte denne artikkelen. Heldigvis har andre kilder fattet interesse i saken.

 

Har vært i kontakt med HTC i dag som bekreftet problemet og anbefaler alle kunder som er berørte å levere inn telefonene til forhandler, som dermed vil behandle saken som DOA (Dead On Arrival).

 

Jeg anbefaler dermed ALLE som vurderer den sorte versjonen av HTC One S å avvente kjøp, ved mindre sprekker i konstruksjonen ikke er bekymringsverdig. Jeg har hatt tre stk telefoner liggende rundt på jobb og alle har utviklet sprekker rundt kantene.

 

For de som ikke orker å lese linkene eller som vil ha det på norsk kan jeg gi en kort beskrivelse av problemet.

 

HTC One S (den sorte) er laget av aluminium som er behandlet med såkalt Micro Arc Oxidation. Dette innebærer å senke unibody-skallet i et plasmabad og føre 10,000 volt inn, noe som kort fortalt resulterer i en keramisk-likenende overflate. Selv om HTC påstår at hele metallet blir "herdet" er det altså kun en overflate som blir generert. Dette gir skallet på telefonen den matte, fine overflaten.

 

Problemet er at du nå har to lag, hvor den keramiske overflaten er hardere, og mindre fleksibel enn aluminiumen under. Siden det er en unibody-konstruksjon vil hver minste påkjenning, som feks å holde telefonen i hånden resultere i påkjenning på konstruksjonen. Problemet i dette tilfellet er at det ytre keramiske laget sprekker opp kun etter kort tid (få dager) og etterlater veldig synlige merker som minner om harde fall i bakken. Det ser ekstra sjenerende ut siden aluminiumen under er lysegrå, og dermed veldig synlig.

 

For noen kan dette virke som en smal sak, men for de som ikke liker at telefonen ser ut som om den har ligget og gnidd seg med et nøkkelknippe i et halvt år etter kun et par dager pent bruk ville jeg absolutt ventet med å kjøpe den.

 

Hva dette sier om kvalitetskontrollen og testprosedyrene til HTC er en annen sak, men de har nå ihvertfall annerkjent problemet, selv om de ikke vet helt hva de skal gjøre med det. Regner med at det vil ta tid å finne ut av det og dermed vil det også antakligvis ta en stund før man kan få "friske" telefoner på markedet.

 

Nå skal jeg ikke bastant påstå at dette vil påvirke alle telefoner. Det kan hende at dette skyldes feil i produksjonen og at noen telefoner også er fine, men det virker på meg, utifra det jeg har lest, at dette problemet har dukket opp på ganske mange telefoner. Så spørs det om man tør å ta sjansen da. Bestiller man telefonen fra en nettbutikk har man et lite mareritt med tanke på tilbakelevering, reparasjoner osv.

 

Så da vet dere det.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Huh, interessant. Har vurdert å bytte HTC One X mot S, da jeg syns den er i overkant stor og plastdekselet bak har allerede fått noen slitasjemerker.

Men spørs om jeg klarer å bytte ut en så fin og høyoppløst skjerm, ser ikke ut til at dekselet på denne er helt topp enda heller.

Lenke til kommentar

@Untouchab1e

Interesant! men skjønner ikke hvordan HTC kan ha unngått å merke det :o

 

Ellers vil jeg bare nevne at prossesoren som står i One S, Qualcomm S4, renes som minst like rask som Tegra 3. Selvfølgelig har begge to styrker og svakheter, men det vi har sett det til nå tyder på at One S faktisk er en kraftigere mobil enn One X :p

Lenke til kommentar

@Untouchab1e

Interesant! men skjønner ikke hvordan HTC kan ha unngått å merke det :o

 

Ellers vil jeg bare nevne at prossesoren som står i One S, Qualcomm S4, renes som minst like rask som Tegra 3. Selvfølgelig har begge to styrker og svakheter, men det vi har sett det til nå tyder på at One S faktisk er en kraftigere mobil enn One X :p

 

Tokjerneprosessoren i One S er i tillegg 28nm istedet for Tegra-brikken sine 42nm, noe som faktisk resulterer i at enkelte deler på One X blir glovarme.

 

Men ja, er helt uforståelig hvordan HTC ikke har oppdaget problemet med MAO-behandlingen av One S. Helt normal bruk i et par dager ville helt enkelt ha avslørt problemet. Jeg ville aldri kjøpt en telefon til over 4000,- hvor skallet flasser av etter en dag eller to. Uakseptabelt av HTC, spesielt med tanke på hvordan de

.

 

Dette er i mine øyne HTC sitt svar på antenneproblematikken til iPhone 4.

Lenke til kommentar

Et par kjappe spørsmål.

 

1. Ser at man kan ta av dekselet, går utifra at man kan ta ut batteriet og at det ikke er som på Xperia X10 Mini f.eks hvor batteriet sitter fast? Var en dealbreaker på One X, om telefonen min fryser vil jeg gjerne ha muligheten til å ta ut batteriet.

 

2. Bruker One S SIM eller Micro SIM?

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Damn, hva pokker skal et innebygget batteri være godt for?

Det sparer en god del plass. Man slipper løse deksler, låsemekanismer, osv, batteriet trenger ikke pakkes inn i tykk plastikk for at brukeren skal kunne håndtere det, og man kan lage et mer solid og mer sømløst chassis.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk denne telefonen i går og er meget fornøyd til nå. Har tidligere hatt iPhone og Galaxy, og denne er noe for seg selv! Rask, god kvalitet, god talekvalitet, topp kamera.

Du har ikke hatt den så lenge, men jeg tipper at du har brukt den en del uansett Hvordan er batteritiden? Holder den en dag med mye bruk.

 

Batteriet varer nesten to dager med vanlig bruk :) 40 timer ca.

 

Ser nå etter kun 1 måneds bruk at mobilen begynner å få skrabler rundt forbi. Virker som om lakken utenpå metallet er for tynn. I toppen og bunnen er det en slags skarp kant, her ser jeg lakken forsvinner nå, og rundt hullet man stikker i laderen.

 

Mener å ha lest at HTC fikser opp i dette for de som opplever at dette skjer?

Endret av Torjus
Lenke til kommentar

Fikk denne telefonen i går og er meget fornøyd til nå. Har tidligere hatt iPhone og Galaxy, og denne er noe for seg selv! Rask, god kvalitet, god talekvalitet, topp kamera.

Du har ikke hatt den så lenge, men jeg tipper at du har brukt den en del uansett Hvordan er batteritiden? Holder den en dag med mye bruk.

 

Batteriet varer nesten to dager med vanlig bruk :) 40 timer ca.

 

Ser nå etter kun 1 måneds bruk at mobilen begynner å få skrabler rundt forbi. Virker som om lakken utenpå metallet er for tynn. I toppen og bunnen er det en slags skarp kant, her ser jeg lakken forsvinner nå, og rundt hullet man stikker i laderen.

 

Mener å ha lest at HTC fikser opp i dette for de som opplever at dette skjer?

Nå har jeg faktisk telefonen selv, og jeg har også merket det med at telefonen flasser litt av.vurderer å levere den inn for å fikse det snart :)

Lenke til kommentar

Fikk denne telefonen i går og er meget fornøyd til nå. Har tidligere hatt iPhone og Galaxy, og denne er noe for seg selv! Rask, god kvalitet, god talekvalitet, topp kamera.

Du har ikke hatt den så lenge, men jeg tipper at du har brukt den en del uansett Hvordan er batteritiden? Holder den en dag med mye bruk.

 

Batteriet varer nesten to dager med vanlig bruk :) 40 timer ca.

 

Ser nå etter kun 1 måneds bruk at mobilen begynner å få skrabler rundt forbi. Virker som om lakken utenpå metallet er for tynn. I toppen og bunnen er det en slags skarp kant, her ser jeg lakken forsvinner nå, og rundt hullet man stikker i laderen.

 

Mener å ha lest at HTC fikser opp i dette for de som opplever at dette skjer?

Nå har jeg faktisk telefonen selv, og jeg har også merket det med at telefonen flasser litt av.vurderer å levere den inn for å fikse det snart :)

 

Hvis det er innen DOA-perioden på 7 dager er det veldig lett å få byttet telefonen. Men har det tatt over en måned, så begynner tingene å bli litt mer komplisert frykter jeg.

Lenke til kommentar

Fikk denne telefonen i går og er meget fornøyd til nå. Har tidligere hatt iPhone og Galaxy, og denne er noe for seg selv! Rask, god kvalitet, god talekvalitet, topp kamera.

Du har ikke hatt den så lenge, men jeg tipper at du har brukt den en del uansett Hvordan er batteritiden? Holder den en dag med mye bruk.

 

Batteriet varer nesten to dager med vanlig bruk :) 40 timer ca.

 

Ser nå etter kun 1 måneds bruk at mobilen begynner å få skrabler rundt forbi. Virker som om lakken utenpå metallet er for tynn. I toppen og bunnen er det en slags skarp kant, her ser jeg lakken forsvinner nå, og rundt hullet man stikker i laderen.

 

Mener å ha lest at HTC fikser opp i dette for de som opplever at dette skjer?

Nå har jeg faktisk telefonen selv, og jeg har også merket det med at telefonen flasser litt av.vurderer å levere den inn for å fikse det snart :)

 

Hvis det er innen DOA-perioden på 7 dager er det veldig lett å få byttet telefonen. Men har det tatt over en måned, så begynner tingene å bli litt mer komplisert frykter jeg.

Det er som regel bare å vise at du har litt peiling. Du har krav på en ny telfon selv om det har gått 4 og et halvt år så lenge det er en produksjonsfeil, og det vil jeg påstå at dette er.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har hatt min htc one s i ca. 2 uker. Er veldig fornøyd med kameraet, musikkspilleren og at mobilen kan spille krevende spill uten hakking osv.

Men jeg vurderer og levere den inn pga. stygge merker på kantene. Den har aldri blitt mistet i bakken, og har ligget i et skinnetui som beskytter godt. Noen tips til hva jeg kan gjøre ? :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min htc one s i ca. 2 uker. Er veldig fornøyd med kameraet, musikkspilleren og at mobilen kan spille krevende spill uten hakking osv.

Men jeg vurderer og levere den inn pga. stygge merker på kantene. Den har aldri blitt mistet i bakken, og har ligget i et skinnetui som beskytter godt. Noen tips til hva jeg kan gjøre ? :)

Jeg fikk min nettop tilbake etter at de fiksa det problemet. Hvis du ikke er veldig glad i den svarte fargen (slik som jeg er :p) så skulle du kjøpt den grå :p
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...