Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Endelig! Fuji letter sløret av sin oppfølger til X100.

 

En slik en med 35mm f/1.4 står øverst på min ønskeliste.

 

Fujifilm Introduces First Compact System Camera

 

...

 

The new models include the X-Pro1, X-S1 (shipping this month at an expected $800 suggested retail) and a new F series model in the F750EXR (shipping in March at an expected $350).

 

The highlight of the offerings is the Fujifilm X-Pro1, which is a highly featured compact system camera. Fuji-filim said it will build on the success of the X100 model, by adding a camera that features a custom-developed 16-megapixel APS-CMOS sensor incorporating a new filter array and the company's proprietary EXR processor technology.

 

The camera also includes a second-generation hybrid view-finder and takes three prime interchangeable Fuji-non lenses, all with fast apertures.

 

The lenses include: the 18mm (27mm equivalent) f/2.0, 35mm (53mm equivalent) f/1.4 and 60mm (90mm equivalent) f/2.4.

 

 

Kilde

post-32799-0-75963200-1325763625_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er spennende å se at det kommer mer informasjon rundt dette kameraet, som jeg tror vi garantert får se om noen dager når CES starter for fullt.

I tillegg til det som er beskrevet i førstepost antydes det at kameraet kommer til å koste mellom 1500-2000 euro for selve kroppen. Med andre ord blir det ikke nødvendigvis billig, og kanskje i overkant dyrt for noe som ikke er fullframe.

Organisk sensor ryktes det og at den inneholder.

 

For de som ikke er sterke i fransk kan man lese følgende artikkel for samme informasjon: http://www.theverge.com/2012/1/5/2684044/fujifilm-x-pro1-mirrorless-camera-details-leak

 

Bildet under viser fatningen på den ferdige modellen:

 

Fujifilm-mirrorless-camera.jpg

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Interessant!

 

 

- Pricing : around 1300€ including the 35mm lens. The other optics being around 600€ (“according to their informations”, and “to be confirmed”)

- Sensor : APS-C 1.5x, CMOS, Fuji “X-Trans” technology. Photosites pattern is 6 sides (as opposed to Bayer 4 sides). There is no anti-moiré filter, which will allow better resolution. [Note that there is no word about an organic sensor]

- Lenses are full metal. “Fujinon XF optics are announced as exceptional”, They are 18 f2.0, 35 f1.4, 60 f2.4 macro (equiv 27, 53, 90)

- New mount is “X-Mount”. “tirage” [flange-back distance ??] is 17,7mm. “Diameter is large enough to let the rear of the lens get inside the camera (up to 7,5mm to the sensor)”

- “Viewfinder similar to the X100, which allows to switch between optical or electronic sight.With a welcome addition : the optical viewfinder will adapt its enlargement to the lens focal length”

-“Other news : an external auto-focus, as hinted by the window above the lens” [???]

- Aluminium build

- "An optional grip will be proposed”

Lenke til kommentar

-"Other news : an external auto-focus, as hinted by the window above the lens" [???]

Eksternt AF lys, vil jeg tippe.

 

Ser ryktesidene sier det er AF-sensor, noe som virker merkelig på et kamera med utbyttbare objektiv. Det vil jo bli upresist, og variere i størrelse med brennvidden, og med større objektiv vil objektivet sperre. Ricoh har hatt ekstern fasebasert sensor på Gr Digital, men det har jo fast vidvinkel og nesten uendelig dybdeskarphet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sterk i fransk, så for alt jeg vet er det ikke noen nyhet eller et nytt rykte, men på samme side fra magasinet er det også bilde av en X100 i sort. Det har jo blitt ryktettidligere at man forventer en limited edition X100 i sort utførelse på markedet i begynnelsen av 2012. Hadde vært interessant å se hva det faktisk står i magasinet i førstepost :)

 

EDIT: Fant visst svar på mitt eget spørsmål!

Fujifilm will also be releasing a limited edition all black X100 with black leather case, special shoulder strap, and black lens hood in March. Only 10,000 units will be made. No price has been set, but it's expected to be expensive.

 

EDIT 2: Brukere på x100forum.com har oversatt deler av artikkelen:

1.Deliveries will start in March

 

2.Camera kit includes 35mm lens and will be priced around € 1,300

 

3.Other lenses will be priced around € 600

 

4.Camera features APS-C sized sensor (crop factor 1.5)

 

5.Sensor will feature a color filter pattern w/ 6 filter sites per pixel instead of the usual 4 of a normal Bayer pattern; no AA filter required -> higher native sensor resolution

 

6.60mm lens has macro capabilities

 

7."X-Mount" bayonet system features 17.7mm flange-to-sensor distance, and features a minimum distance from back lens to sensor of 7.5mm

 

8.Hybrid VF w/ zoom function

 

9.VF features parallax compensation

the camera body with 35mm lens will cost 1300€, with other lenses costing up to 600€. The lens mount standard will be called X-Mount, and the lenses from Fujifilm are 'Fujinon XF' lenses featuring an all metal construction with aperture rings at the base, and focus rings at the front.

 

Det burde vel ikke være noe stort problem å lage adaptere som gjør at man kan bruke Leica M mount og eldre SLR objektiver?

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Står det noe om vekt og størrelse etc (jeg har ikke finlest alt)? Såfremt det ikke har vokst utover størrelsen på X100 høres dette interessant ut, dog hadde jeg helst sett at de og kom med en eller annen normalzoom.

 

(en annen sak som forsåvidt er ot her, men som står omtalt på samme side som noen linker til her og er omtalt som Canons motsvar til speilløse: “Canon is unveiling two PowerShot Elph-series point-and-shoot cameras and a new flagship Power-Shot G-series model. The G1X (shipping in February at a $799 suggested retail) will be positioned for advanced amateurs and professionals looking for a walk-around point-and-shoot model and offers a large 1.5-inch 14.3-mega-pixel CMOS image sensor and a 4x (28-112mm) optical zoom lens.."

 

1.5-inch sensor? Noen som aner hva man mener der? Et snodig mål etter min oppfatning).

 

http://www.mirrorlessrumors.com/canon-wants-to-counteraatack-the-mirrorless-competition-with-a-super-compact-camera/

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

1.5-inch sensor? Noen som aner hva man mener der? Et snodig mål etter min oppfatning).

Tor

Fremdeles OT :whistle:

 

TOR, fant muligens en forklaring på DPreview-forum:

 

"Nikon V1 uses a 1 inch sensor (length + width combined equals to 1 inch)

Canon uses a 1.5 inch thus is slightly larger and fits right between Nikon V1 and MFT sensor"

 

Altså, lengde+vidde = 1.5"

Endret av polljen
Lenke til kommentar

1.5-inch sensor? Noen som aner hva man mener der? Et snodig mål etter min oppfatning).

Det er neppe en 1.5" sensor - det er nok heller snakk om en 1/1.5" sensor. Tror jeg i alle fall. :)

 

Edit:

En 1.5" sensor vil være en 3/2", eller diagonal på 24mm - til sammenligning har dagens APS-C crop-sensorer diagonal på 26.7mm - ville vært underlig (men ikke umulig) å lage en ny sensor marginalt mindre enn de eksisterende crop-sensorene.

 

En 1/1.5", eller 2/3", vil ha diagonal på 11mm, og vil være en marginalt større sensor enn G12, som er 1/1.7", med diagonal på 9.5mm.

Se Wikipedia for mer sensorstørrelse-ting.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TOR, fant muligens en forklaring på DPreview-forum:

 

"Nikon V1 uses a 1 inch sensor (length + width combined equals to 1 inch)

Canon uses a 1.5 inch thus is slightly larger and fits right between Nikon V1 and MFT sensor"

 

Altså, lengde+vidde = 1.5"

Den personen som skrev det tar nok hoppende feil (selv om tallene muligens stemmer). Av en eller annen grunn defineres de mindre sensorstørrelsene ut i fra en standard som finnes for gode gamle bilde(opptaks)rør, altså de som man brukte i videkameraer i gode gamle dager. Og da oppgis diameteren på selve bilderøret, ikke diagonalen på selve "sensoren". 4/3 systemenes sensor er like stor som et 4/3" bilderør ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...