Gå til innhold

PC på størrelse med et kredittkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er spent på ARM-prossessoren, men er det noen statistikk på hvor stor del av diverse pakkebrønner som er kompilert for ARM?

Debian og Ubuntu har ganske imponerende brønner. De er ikke 100%, men skal jeg tippe er de minst 75%. Jeg kan sjekke senere i dag når jeg kommer hjem og kan start laptoppen min som kjører (L)ubuntu 10.04 LTS ARMEL.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Hverken ARM eller minnemengden fungerer godt med dagens Windows, så operativsystemet vil være Linux. Debian, Fedora og ArchLinux skal være støttet fra dag en.

 

 

Det er en hel haug med grunn til at Linux er et bedre valg her - det er ikke en slags "nødløsning" som du kanskje tror. Kortet er faktisk mer enn kraftig nok til å kjøre embedded windows versjoner som fins til ARM, hvis noen hadde vært interessert i å få det til. Men det ville koste mer for lisensen enn det koster for kortet, det er svært lite programvare tilgjengelig, og har ikke i nærheten den fleksibilitet man får fra Linux.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva ville det kostet å få den med dagens 2-4 kjerne topp CPUer som er i de kraftigste mobilene?

 

Det ville koste betydelige mer. En mobil koster fort 20 ganger mer enn disse kortene, til tross for at det er langt større volumer. En flerkjerne Cortex brikke kommer fort opp i $50 eller mer, dersom de kunne få takk i dem i passende antall. I tillegg gjør det hele kortet mye dyrere og krever mer minne for å få fordeler av cpu'en.

 

Det ville ha vært mulig med en mellomting, men Raspberry Pi har siktet etter minimal kostnader som fremdeles gir en nyttig kort. Blir det et stor suksess, kan de tenke på raskere kort til neste versjon.

Lenke til kommentar
Det ville koste betydelige mer. En mobil koster fort 20 ganger mer enn disse kortene,
Jeg snakker ikke om mobilene som helhet men CPUene.

 

En flerkjerne Cortex brikke kommer fort opp i $50 eller mer, dersom de kunne få takk i dem i passende antall. I tillegg gjør det hele kortet mye dyrere og krever mer minne for å få fordeler av cpu'en.
Klart, tanken er hvilke skritt man kan få opp mot dagens ARM baserte sluttbrukerløsninger men i denne formfaktoren.

 

Ellers har vel ingen av disse "fyrstikkeske" løsningene vært en stor suksess til nå. Vi har sett dem i alle år og spørsmålet er hva som skal til for å gjøre det mer salgbart. Hvis suksessfaktoren er viktig for om man får noe annet enn "billigst mulig" så blir det litt høna og egget også kanskje.

 

Derimot kunne vel kanskje løsninger slik som denne vært brukt som PC løsninger for u-land?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det ville koste betydelige mer. En mobil koster fort 20 ganger mer enn disse kortene,
Jeg snakker ikke om mobilene som helhet men CPUene.

 

En flerkjerne Cortex brikke kommer fort opp i $50 eller mer, dersom de kunne få takk i dem i passende antall. I tillegg gjør det hele kortet mye dyrere og krever mer minne for å få fordeler av cpu'en.
Klart, tanken er hvilke skritt man kan få opp mot dagens ARM baserte sluttbrukerløsninger men i denne formfaktoren.

 

Ellers har vel ingen av disse "fyrstikkeske" løsningene vært en stor suksess til nå. Vi har sett dem i alle år og spørsmålet er hva som skal til for å gjøre det mer salgbart. Hvis suksessfaktoren er viktig for om man får noe annet enn "billigst mulig" så blir det litt høna og egget også kanskje.

 

Jeg tror det som trengs er en bedre markedsføring av hva man kan bruke dem til, og hva er målgruppen. Personlig syns jeg ikke CPU'en er det svake leddet her, selv om man alltid kan ønske seg noe kraftigere. Det er bare et par år siden jeg pensjonert en 800 MHz PC med samme ram - det er egentlig helt fint til mange oppgaver. Men problemet med disse er at de er litt for mye "bare bones". Jeg ville heller ha betalt dobbelt så mye for å få med en power supply, WLan (i tillegg til Ethernet), gjerne blåtann, et par ekstra USB ports, og en liten eske. Da kunne man ha noe klar til bruk. Som det er må man kjøpe inn USB strømforsynning, USB hub, og WLan/blåtann på USB - summen blir mye mer enn selve kortet.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at CPUen er noe svakt ledd i denne, men heller at små utvidelser fra denne plattformen virker meget spennende.

 

Når det gjelder funksjonalitet. Å få inn kun Wifi (ekstern antennetilkobling) og BT ville gjort den meget så brukbar og det burde ikke fordyre den i sterk grad. Ellers kan tastaturer eller skjermer fungere som USB HUBer så det er strengt tatt ikke nødvendig med en ekstra USB port, men så spørs det hvordan UI er tenkt ift. denne? Skjerm, mus og tastatur vil jo til sammen koste vesentlig mer enn maskinen. Jeg ville da heller tro at det kunne være et godt utgangspunkt for en slags "asus transformer" eller EeePC aktig sak.

 

Dog gjør den også nytten som en billig "boxpc" selv om man har brukt vesentlig mer penger på det periferende. Til type headless løsninger er den også sikkert god men da blir den overkill med alle grensesnittene.

 

Hva skal den være og hva vil den koste ferdig brukbar med det man trenger? Da blir kanskje ikke prisen så god alikevel.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så den vil kunne operere problemfritt på enhver mobillader med USB? Er det nødvendigvis selvsagt siden disse ikke er laget for 24/7 drift av utstyr?

 

Ja, alle USB lader burde fungere fint. Alt du trenger er en 5V supply med nok strøm (jeg mener det står ca. 700 mA på websiden - og 500 av det er for å kunne forsyne USB enheter som hub, tastatur og mus). Det burde også gå fint å bruke en PC som strømforsyning til kortet...

 

Ser ut som det er dårlig med kjøling på den. Ser ut til å være dårlig med overklokkingsmuligheter.

 

Det er en ARM kjerne - den bruker en brøkdel av effekten sammenlignet med x86 cpu'er. Jeg vet ikke hvor mye kontroll man har over klokkehastighet, men det blir ihvertfall ikke varm.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at CPUen er noe svakt ledd i denne, men heller at små utvidelser fra denne plattformen virker meget spennende.

 

Når det gjelder funksjonalitet. Å få inn kun Wifi (ekstern antennetilkobling) og BT ville gjort den meget så brukbar og det burde ikke fordyre den i sterk grad. Ellers kan tastaturer eller skjermer fungere som USB HUBer så det er strengt tatt ikke nødvendig med en ekstra USB port, men så spørs det hvordan UI er tenkt ift. denne? Skjerm, mus og tastatur vil jo til sammen koste vesentlig mer enn maskinen. Jeg ville da heller tro at det kunne være et godt utgangspunkt for en slags "asus transformer" eller EeePC aktig sak.

 

Dog gjør den også nytten som en billig "boxpc" selv om man har brukt vesentlig mer penger på det periferende. Til type headless løsninger er den også sikkert god men da blir den overkill med alle grensesnittene.

 

Hva skal den være og hva vil den koste ferdig brukbar med det man trenger? Da blir kanskje ikke prisen så god alikevel.

 

Wifi og blåtann ville dessverre koster nokså mye i forhold til kortets pris. Selv om jeg syns det ville være verdt det, kan jeg godt forstå at de har latt være (model A har ikke ethernet engang).

 

Jeg tror at for mange vil det være TV som er skjermen - og dermed ingen innebygd usb hub. Selv har jeg en grei trådløs tastatur pluss mus (trackerball) som ville passe fint med dette. Da kunne jeg koble det opp til TV'en - idealt til SuperTux, Monsterz, TuxPaint, osv., til en lavere kostnad enn en spill til Wii. Med en blåtann adaptor kunne det også fungere med Wii kontroller. Heldigvis har jeg både usb hub og blåtann usb fra før.

 

Det eneste kostnad for meg blir dermed en ny TV med flere HDMI innganger :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...