Gå til innhold

Trenger hjelp/tips til valg av min første smarttelefon - Galaxy S2 eller iPhone 4S?


Grasli

Anbefalte innlegg

Hei.

 

(Warning; wall o' text!)

 

Jeg har nå tenkt en stund på å kjøpe meg en ny telefon, og i disse dager er det vel på tide med en smarttelefon (blir da min første av den sorten). Jeg har nå en gammel Sony Ericsson fra 2006 kjøpt i 2007 (w810i) som jeg har holdt ut med og som fortsatt går godt egentlig, men "normal" høyttaleren (ikke den for å høre høyt i rundt) begynner å bli litt dårlig. Føler jeg ikke får nok lyd og har thus i visse tilfeller problemer med å høre folk, spesielt hvis jeg sitter i en bil....

 

Som trådtittelen sier så trenger jeg derfor hjelp/tips til å velge min første smarttelefon. Valgene står egentlig mellom

- Samsung Galaxy S2

- iPhone 4S (egentlig denne jeg så på først)

 

Utenom ringing, SMS osv så kommer jeg til å bruke mobilen til å ta en god del bilder samt høre på musikk (blir nok Spotify da). Og litt surfing selvfølgelig, twitter osv. Har sett/hørt diverse steder at Galaxy S2 kan være litt "kontrast heavy" på noen bilder og at iPhone 4S tar noen bilder bedre - stemmer dette?

http://www.dinside.no/881727/apple-iphone-4s

http://www.dinside.no/869079/samsung-galaxy-s-ii-s2

 

 

Må også si at Galaxy S2 HVIT ser helt ubeskrivelig sexy ut.. OMG! :love::D Tenker egentlig på hvit farge samme hvilken telefon jeg evnt. kommer til å velge, og ja jeg er gutt!

 

 

Nå over til hvor mye telefonene TÅLER.. rikig at S2 tåler en god del mere?

- iPhone 4S face down = skjerm i tusen biter.. :ohmy:

- Galaxy S2 face down = knapt en ripe?!?! Gorilla glass! :dontgetit::hmm::D

Der får S2 en stor + ihvertfall, VELDIG stor pluss! :D

 

 

Nå over til diverse spørsmål;

 

1) Nevnte ovenfor at en av grunnene til at jeg skal ha ny mobil, er at "normal" høyttaleren er blitt litt "lav" på min nåværende mobil (ikke i stille omgivelser nei selvsagt). Ok. Men så så jeg på testen hos dinside at de mente høyttaleren på Galaxy S2 også var litt lav i visse omstendigheter og da skulle ønske den kunne gått høyere. Er dette riktig? Kan man få en høyere lyd på iPhone 4S?

 

2) Har forstått det slik at begge telefonene har LED flash (blitz) til kamera. Kan dette fungere som en "lommelykt" også? På min nåværende utdaterte SE w810i har jeg lommelykt på baksida og dette har vist seg å være veldig snedig. Har ingen lommelykt med meg og skal gå i mørket - wait.. mobilen! Lyser sterkt gjør det også! ;):D

 

3) På Galaxy S2 kan man enkelt og greit bruke USB og overføre all slags filer osv PC vs mobil, mens på iPhone MÅ man bruke iTunes? Dog man trenger Samsung's "Kies" hvis man skal oppdatere programvaren osv på S2? For å si det slik; liker det at Android har mere frihet ja..

 

4) S2 har litt dårligere batteritid enn iPhone 4S? Dog har lest at man kan kjøpe et ekstra batteri som er kraftigere - det kan for eksempel gjøres på samsung.no?

 

5) S2 har langt bedre støtte for flere filtyper (musikk, video) enn iPhone? Ser ut som S2 støtter for eksempel .wmv mens iPhone ikke. Greit å ha det imo siden jeg har flere filer av den typen.

 

6) Hvilken har best høyttaler for musikk (når man ikke bruker headset o.l), og hvem fungerer best for musikk? Tenker Spotify.

 

7) Hørt en god del si at S2 var litt for "stor" for noen med sin 4.3 tommers skjerm, kontra iPhone 4S sin 3.5 tommers. Riktig? Kan nevne at jeg er ikke akkurat "stor" som person selv, heller ikke henda mine. Håper den ikke blir for stor da men.. Og ja jeg vet om at S2 har litt mindre oppløsning på skjermen enn iPhone.. EDIT: Har nå etter at jeg skrev dette faktisk tegnet opp mobilene på ark i riktig størrelse, klippet ut og deretter holdt biten i hånda - er faktisk ikke så stor S2 som folk skal ha det til. Faktisk perfekt tenker jeg! ;)

 

8) Mulighet for å sette "video ringtone" på telefonene? Altså når noen ringer så er det ikke bare en selvvalgt ringetone, men også en VIDEO? Om ikke standard mulighet så kanskje ved hjelp av apps? Har eventuell video klar allerede (laget på PC), så lurer bare på om det FUNGERER på telefonene.. ;)

 

9) Er Galaxy S3 snart på vei, tidlig 2012 som ryktene sier? Bedre å vente på denne enn å kjøpe 2ern? .. :hmm:

 

10) ...

Endret av Grasli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og enkelt svar: S2

Jeg har den selv, og det er den beste mobilen på markedet pr dags dato. Du vil ikke angre. 4S er dyrere og hakket dårligere. :D

Hehe, jo får se da :thumbup:

 

Hvordan er det med lyden/volumet i normal høyttaleren da (inntil øret)?

Dumt om det viser seg at den ikke kan gå høyt nok - er jo en av grunnene til at jeg vil ha en ny mobil.. ;)

Endret av Grasli
Lenke til kommentar

Med måten du vinkler alt det du skriver, så virker det for meg som om du allerede har bestemt deg.

 

 

Ville heller sett på Galaxy Nexus enn Galaxy S2. Hvorvidt du foretrekker Android eller iOS er opp til deg.

 

Med Android kan du endre på flere ting enn med iOS, men med iOS har du et 'økosystem' rundt deg som medfører en solid brukeropplevelse.

 

 

 

http://www.theverge.com/apple/2011/10/12/2484524/iphone-4s-review

 

http://www.theverge.com/2011/11/17/2568348/galaxy-nexus-review

 

The Verge ga disse lik karakter. Jeg eier en 4S og har prøvd en Galaxy Nexus. Det som jeg ikke likte med Nexus'en var plastikken på baksiden og jeg syntes at UI-et ikke var så super-responsivt som jeg hadde forventet (sammenlignet med f.eks Lumia 800 som jeg også prøvde nylig).

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Kort og enkelt svar: S2

Jeg har den selv, og det er den beste mobilen på markedet pr dags dato. Du vil ikke angre. 4S er dyrere og hakket dårligere. :D

Hehe, jo får se da :thumbup:

 

Hvordan er det med lyden/volumet i normal høyttaleren da (inntil øret)?

Dumt om det viser seg at den ikke kan gå høyt nok - er jo en av grunnene til at jeg vil ha en ny mobil.. ;)

 

Lyden går mer enn høyt nok på alle måter..

Lenke til kommentar

Jeg kan kun informere om hva som finnes på Galaxy S2 og hvordan jeg opplever de forkjellige tingene. Om noen ikke er enige med meg i det jeg skriver er det greit nok, dette er kun mine meninger.

 

1: Jeg må innrømme at jeg fikk litt sjokk når jeg testet høyttaleren på min Galaxy S2 første gang. Det var overraskende høy og god lyd i den, synes jeg. Jeg synes at høyttaleren på S2 definitivt er bedre enn på HTC Desire, HTC Desire HD og HTC Wildfire. Nå vet jeg ikke om Dinside.no mener høyttalerfunksjon i en samtale eller høyttaler når telefonen ringer, men jeg har hvertfall selv enda til gode å ikke få med meg at telefonen ringer når ringetonevolumet er på maks. Og har du det på maks anbefaler jeg en rolig ringetone når du har det stille rundt deg, ellers kommer du til å sette hjertet i halsen når den ringer. Hehe, med mindre du har gode nerver da. :) I samtale har jeg ikke testet høyttaler i bråkete omgivelser, så der kan jeg ikke si noe, mens lyd uten høyttaler aktivert er helt ok.

 

Anbefalt ringetone: http://www.youtube.com/watch?v=geYIFnsmKS0

Hehe, men husk for all del å sett telefonen på lydløs om du sitter i et møte eller slikt noe.

 

2: På Galaxy S2 finner du en rekke applikasjoner i Android Market som lar deg bruke lyset bak på telefonen som lykt. Det lyser svært bra, synes jeg.

 

3: Det er noe greier med at S2 krever at du installerer Kies på pcen for å oppdatere telefonen, men jeg er noe usikker her. Tidligere fikk jeg nemlig melding om en oppdatering på telefonen, og den kunne jeg laste ned og installere "over the air." Jeg ble ikke klok på akkurat det der, så jeg brydde meg ikke mer med det.

 

Kies kan også være greit å ha installert dersom du vil overføre filer til og fra telefonen, det gir deg mer funksjoner i Windows når det kommer til biten med å overføre filer. Dersom du f.eks forsøker å overføre en fil til enheten som ikke enheten kan spille av eller bruke vil du få et varsel. Et slikt varsel får du ikke dersom du overfører filer til telefonen uten å ha installert Kies på pcen. Jeg mener, uten at jeg vet hva jeg prater om, at en iPhone krever at du har installert iTunes på pc uansett hva du vil gjøre med telefonen fra den.

 

4: Hvem som har best batteritid vet jeg ikke, men det stemmer at det finnes en del ekstra batterier for S2. Slikt er bare drømmetanker for iPhonebrukerne. Samsung har selv en "battery extension pack" med et noe kraftigere batteri enn det batteriet som følger med telefonen, mens du også har en rekke uorginale batterier. Jeg bruker selv et uroginalt batteri fra Mugen Power batteries som har dobbel kapasitet fra orginalbatteriet, og kan så langt ikke klage på det. Har dog kun ladet det 2 ganger foreløpig der telefonen har holdt seg gående i underkant av 100 timer. Men her skal det nevnes at det kun har blitt ladet 2 ganger, og dermed blir det nok litt dårligere etterhvert tenker jeg.

 

5: S2 kan spille av wmv-filer ja, uten problemer. Så vidt jeg kan se på nettet krever dette eplegreiene at du må konvertere filene til et kompatibelt filformat før du kan spille dem av. Det samme ser ut til å gjøre mpeg-filer, som forøvrig heller ikke fungerer på S2 (men om de med en app fra Android Market fungerer er jeg usikker på). Av alle ting fant jeg også en forumtråd der det kommer frem at iPhone ikke støtter AVI, om det faktisk stemmer er jeg rett og slett sjokkert! Men joda, om det jeg fant her stemmer er det definitivt et stort pluss i boka til en S2 tenker jeg.

 

6: Hopper over.

 

7: Næsj, S2 er ikke noe spesielt stor. Akkurat passe, synes jeg, men dette er forkjellig fra person til person. Noen liker store telefoner, noen liker små telefoner. Omtrent akkurat som at noen liker store pupper mens noen foretrekker dem ikke fullt så stor. Det er hvertfall ikke slik at du må vurdere klærne du tar på deg for å få telefonen i lomma.

 

8: Jeg har lest en del om en app som heter Vringo for Android. Denne lar deg benytte videoringetoner fra deres bibliotek, og lar deg også lage dine egne. Kvaliteten på videoene derimot kan sies å være på nivå med Youtube sine filmer for 15år siden. Om vi nå ser for oss åssen kvaliteten da ville vært.

 

9: Hva ryktene sier om Galaxy S3 er jeg lite sikker på, men at den kommer i løpet av de kommende 6 mnd tviler jeg på. Spesielt tenker jeg at det å lansere en telefon i Januar / Februar er et noe underlig tidspunkt for en lansering. Men for all del, om du virkelig ikke trenger en ny telefon er det jo egentlig ikke nødvendig å kjøpe det heller. All den tid du ikke har en spesiell interesse for nye duppeditter da, så klart.

 

Det er egentlig bare tåpelig å drive å vente på nye produkter hele tiden. Hva skal du si når S3 har kommet, om du bestemmer deg for å vente? Skal du da si at, jammen, nå kommer jo iPhone 5 i løpet av 3 måneder, da må jeg vente på den. Og plutselig hører du nye rykter om en S4. Eller kanskje den sinnsyke "HTC Universe" med hele 8 prosessorkjerner. Slik kan man ikke drive på slik utviklingen går i dag. Og har du forresten lagt merke til hva S2 går for om dagen? 3800 kroner for en av de desidert beste telefonene på markedet er uten tvil en god pris. Elkjøp og Lefal har solgt den med abonnement der du også har en totalpris på rundt 3.000 kroner, mens de per i dag selger den for 3989,- uten abonnement. Om du finner et abonnement der totalpris er 3000 kroner er det kanskje en ide å bruke det tilbudet, det du heller sier opp abonnementet rett etter bestilling og betaler deg ut fra bindingstiden (12xmånedsavgifter) som teleoperatør sender deg faktura på.

 

Jeg må dog innrømme at jeg ville vurdert den dag i dag å vente på Galaxy Nexus. Det er ikke mange dagene til butikkene får den inn, og da har du jo NFC og LTE. :)

 

===

 

Bare filformatstøtten i iPhone alene er nok til at jeg ville valgt en S2, nuff said.

 

Det ville så klart vært enklere å gi deg noen skikkelige svar om jeg hadde hatt erfaringer med begge telefonene her, men slik er det altså som nevnt ikke. Og slik kommer det nok egentlig ikke til å bli heller. :)

 

Men lykke til med kjøp av telefon hvertfall.

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar

S2

 

iPhone 4 burde ikke vert tema en gang. At de kan lage en mobil bare av glass er en ting, men at de selger den er helt utrolig. Det som er enda mer utrolig er at folk kjøper den!

 

Det er som å paddle med opplåsbar båt i en elv full av kaktuser, det kommer til å gå galt. Eller hva med å spille baseball i et drivhus?

Lenke til kommentar

Med måten du vinkler alt det du skriver, så virker det for meg som om du allerede har bestemt deg.

 

Ville heller sett på Galaxy Nexus enn Galaxy S2. Hvorvidt du foretrekker Android eller iOS er opp til deg.

 

The Verge ga disse lik karakter. Jeg eier en 4S og har prøvd en Galaxy Nexus. Det som jeg ikke likte med Nexus'en var plastikken på baksiden og jeg syntes at UI-et ikke var så super-responsivt som jeg hadde forventet (sammenlignet med f.eks Lumia 800 som jeg også prøvde nylig).

Nei, har ikke bestemt med i det hele tatt. Så langt der i fra! ;)

 

Hva er galt med plastikk på baksida da? Det knuser i alle fall ikke så lett (sjekk video i første post)..

 

Og blir Galaxy Nexus bedre enn Galaxy S2 da? Blir det ikke en litt annen retning?

 

S2

 

iPhone 4 burde ikke vert tema en gang. At de kan lage en mobil bare av glass er en ting, men at de selger den er helt utrolig. Det som er enda mer utrolig er at folk kjøper den!

 

Det er som å paddle med opplåsbar båt i en elv full av kaktuser, det kommer til å gå galt. Eller hva med å spille baseball i et drivhus?

Okey..

 

Det jeg tenker på da er at når de først skal ha hele telefonen i glass (baksiden inkludert), så burde glasset vært sterkere. Som du ser på videoen i første post så knuse jo glasset lett med face down (iPhone 4S), mens med S2 ble det knapt en ripe.

Om det er 100% real eller tuklet med da, det vet man jo ikke.. men er bra hvis S2 tåler så mye! ;)

 

 

Bare kom med mer folkens, setter pris på det! ;):D

Endret av Grasli
Lenke til kommentar

S2

 

iPhone 4 burde ikke vert tema en gang. At de kan lage en mobil bare av glass er en ting, men at de selger den er helt utrolig. Det som er enda mer utrolig er at folk kjøper den!

 

Det er som å paddle med opplåsbar båt i en elv full av kaktuser, det kommer til å gå galt. Eller hva med å spille baseball i et drivhus?

 

Det var et innlegg jeg sleit med å forstå..

 

Jeg er mekaniker/anleggsmaskinfører med iPhone, og jeg har fortsatt ikke en ripe i telefonen, mens en kompis som sitter 8 timer i kasse på en butikk hver dag har greid å knuse sin S2, men igjen, det kommer ann på hvordan man bruker og ikke minst behandler telefonen!

 

Jeg er på ingen måte innteresert i å gå inn i en krangel med deg på hvorvidt den eller den er best, men at du i det hele tatt tør å inndirekte si at det finnes så mange dumme mennesker her, det sier mer om deg enn noen andre i denne tråden i hvertfall :)

 

 

Edit: Siden noen helt sikkert greier å ta det jeg skreiv om ripefri iPhone og knust S2 som kritikk av S2, så vil jeg bare si at jeg kjenner andre som har knust iPhone, og jeg kjenner de som er fornøyd med S2, men igjen, de med iPhone velger å reparere den eller kjøpe ny stort sett, så det tyder jo på at folk ikke er misfornøyd med den selvom den har sine svakheter den også, som alt annet her i verden!

 

Ta f.eks bil: Hvorfor kjøper folk Mercedes når det er "dårlige" biler i forhold til Toyota hva gjelder driftssikkerhet? Jo, fordet de er gode å kjøre og kvalitetsfølelsen er en helt annen enn Toyota sin.

Noen vil ha det som ser og føles bra ut, mens andre bare skal ha et fremkomstmiddel som skal være billig og driftssikkert.

 

Uten at jeg påstår det ene eller andre hva gjelder bil eller telefon, så skjønner man at man ikke får i pose og sekk..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

1) Lyden trenger du ikke å bekymre deg om. Hvis du setter lyden på det høyeste kommer du til å få øresus. Har nok en del med headsettet å gjøre også. Hvis du spiller via høytaler synes jeg S2 har hakket bedre lyd enn iphone 4, men vet ikke om iphone 4s.

 

2) Det funker fint å bruke led flashlight på s2

 

3) Tror du trenger å installere kies for å få de rette driverne også. Ikke helt sikker pga jeg har det installert uansett. Hvis ikke kan du koble til trådløst med pc-en (app, trenger ikke kies)

 

4) Det vet jeg ikke, men samsung sitt batteri varer hvertfall en dag, hvis du ikke bruker flere timer til spilling. Skjermen kan kanskje være på i 3-5 timer i strekk før batteriet er tomt,avhengig av bruk.

 

5) Vet jeg ikke, men har ikke hatt noen problem med musikkfiler.

 

6)Androids spotify har noen bugs tror jeg. Bruker det ikke selv, så vet ikke.

 

7)Jeg synes ikke den er for stor og har god plass i lomma. Må av og til kjekke at den er der.

 

8)Forstod ikke helt hva du mente

 

9)Vet ikke, men galaxy nexus har jo blitt lansert.

Lenke til kommentar

S2

 

iPhone 4 burde ikke vert tema en gang. At de kan lage en mobil bare av glass er en ting, men at de selger den er helt utrolig. Det som er enda mer utrolig er at folk kjøper den!

 

Det er som å paddle med opplåsbar båt i en elv full av kaktuser, det kommer til å gå galt. Eller hva med å spille baseball i et drivhus?

 

Det var et innlegg jeg sleit med å forstå..

 

Jeg er mekaniker/anleggsmaskinfører med iPhone, og jeg har fortsatt ikke en ripe i telefonen, mens en kompis som sitter 8 timer i kasse på en butikk hver dag har greid å knuse sin S2, men igjen, det kommer ann på hvordan man bruker og ikke minst behandler telefonen!

 

Jeg er på ingen måte innteresert i å gå inn i en krangel med deg på hvorvidt den eller den er best, men at du i det hele tatt tør å inndirekte si at det finnes så mange dumme mennesker her, det sier mer om deg enn noen andre i denne tråden i hvertfall :)

4S er ikke så gammel og en er ofte forsiktig i starten. Tviler ikke på den er ripefri siden glass er sterkere enn plast. Tenkte mer på knusing.

 

Du klarer å leve med en ripe eller to, men en knust mobil er verre.

 

Som du sier, hvis en er flink til å på passe på telefonen går det nok fint.

 

 

Lenke til kommentar

Angående Galaxy Nexus så ble jo ikke det den oppdateringen fra S2 som mange hadde håpet på. Bortsett fra skjermoppløsningen er det knapt noen oppdatering i det hele tatt. S2 har fremdeles bedre CPU og GPU. Største argumentet for å kjøpe Nexus er ICS og en "ren" androidopplevelse, men det kan man også få på S2 hvis man er villig til å roote. Hvis man får S2 nesten 2k billigere enn Nexus burde det være et enkelt valg for de fleste.

Lenke til kommentar

1) Lyden trenger du ikke å bekymre deg om. Hvis du setter lyden på det høyeste kommer du til å få øresus. Har nok en del med headsettet å gjøre også. Hvis du spiller via høytaler synes jeg S2 har hakket bedre lyd enn iphone 4, men vet ikke om iphone 4s.

Tenkte mest på volum i normal samtale inntil øret. Må være mulighet for å gå høyt nok slik at man hører selv i LITT bråkete omgivelser. Ble derfor litt skeptisk når jeg så dinside testen.. ;)

 

4S er ikke så gammel og en er ofte forsiktig i starten. Tviler ikke på den er ripefri siden glass er sterkere enn plast. Tenkte mer på knusing.

 

Du klarer å leve med en ripe eller to, men en knust mobil er verre.

 

Som du sier, hvis en er flink til å på passe på telefonen går det nok fint.

Exactly. Som man ser av video i første post knuser iPhone lett, det ser i alle fall slik ut. Samme test på S2 derimot så ble det ikke knus, heller knapt riper.

 

Kan jo bare være tilfeldig for DEN gangen selvsagt men likevel.. ;):hmm:

Endret av Grasli
Lenke til kommentar

1) Lyden trenger du ikke å bekymre deg om. Hvis du setter lyden på det høyeste kommer du til å få øresus. Har nok en del med headsettet å gjøre også. Hvis du spiller via høytaler synes jeg S2 har hakket bedre lyd enn iphone 4, men vet ikke om iphone 4s.

Tenkte mest på volum i normal samtale inntil øret. Må være mulighet for å gå høyt nok slik at man hører selv i LITT bråkete omgivelser. Ble derfor litt skeptisk når jeg så dinside testen.. ;)

Som Grasli påpeker så trenger du ikke å bekymre deg for lydnivået på S2. Jeg er tunghørt og må bruke høreapparat for å høre hva andre sier til meg. Men jeg har ingen problemer med lydnivået på S2, trenger ikke en gang å ha det på maks for å høre hva som blir sagt i andre enden.

 

Og du ønsker ikke å ha lydnivået på maks og pådra deg øresus. Øresus kan jeg alt om, har det 24x7x365. Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...