Gå til innhold

Kan disse bildene gjøre en forskjell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neppe før dere fikser linken... Kommer rett til forsiden nå.

 

Der var artikkelen på plass. Mange fine bilder. Er dog usikker på om de vil gjøre noe forskjell.

 

Da vi først la ut artikkelen lå bildene i en bildekarusell, men vi oppdaget at denne førte til at bildetekstene ble kuttet. Da uteble i noen tilfeller fotografens navn, så det kunne vi ikke leve med.

Lenke til kommentar

Det første bildet må være noe av det tristeste jeg har sett.

Hadde jeg vært fotografen så hadde jeg ikke klart å bare gi bort litt kjeks, de skulle fått blitt med på restarant og fått spist seg stappmett. Et billedlig bevis på at alle de tusenvis av millioner vi sender til utlandet ikke kommer dit de trengs. Trist i 2011.

 

Resten kan vel trygt kalles eye-candy, men slettes ikke det første.

Kan si det gjorde inntrykk.

Lenke til kommentar

Dessverre tviler jeg på at noen bilder til gjør særlig forskjell, det finnes mange år og tusenvis med fotografiske uttrykk omkring både nød, fattigdom og ødeleggende miljøer uten at de tilsynelatende gir virkning der de må, dvs hos politikerne verden rundt.

 

Hovedproblemet er som før, det er vi i den rike ødslende forbruksdelen av verden som må ta hovedansvaret for elendighetene. Her i navnlelandet er vi for selvopptatte til å se vårt eget ansvar i helheten. Men vi er flinke til å drive spill for galleriet slik at vår samvittighet ikke skal få minne oss om virkelighetens verden og vår andel i skyld over dens elendigheter.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig synd at det året er preget av ALTFOR harde HDR effekter. De mister rett og slett sine alvorspreg. Det første bildet ser jo bare ut som en filmposter!

 

Rett og slett useriøst!

 

Det kan ikke være så enkelt at du misforstår effektenes verdi? Tviler på at det er fjortiser som har valgt ut bildene, men heller garvete proffe mennesker som ser det du kanskje ikke forstår.

 

HDR er (i tillegg) et verktøy for å skape inntrykk, forsterke inntrykk også. Bilder av negativitet behøver heller ikke se ut som et svart/hvitt bilde fra kampsonene i 1943 for å gi ønsket effekt. Og ikke glem at fotografering også er en form for kunstnerisk uttrykk, og som i kunsten ellers finnes ikke en mal eller stramme retningslinjer - ubegrenset frihet er nettopp kunstens sterke kort, uten friheten ville den ikke eksistert slik den skal.

 

Tor

Lenke til kommentar

Utrolig synd at det året er preget av ALTFOR harde HDR effekter. De mister rett og slett sine alvorspreg. Det første bildet ser jo bare ut som en filmposter!

 

Rett og slett useriøst!

 

Det kan ikke være så enkelt at du misforstår effektenes verdi? Tviler på at det er fjortiser som har valgt ut bildene, men heller garvete proffe mennesker som ser det du kanskje ikke forstår.

 

HDR er (i tillegg) et verktøy for å skape inntrykk, forsterke inntrykk også. Bilder av negativitet behøver heller ikke se ut som et svart/hvitt bilde fra kampsonene i 1943 for å gi ønsket effekt. Og ikke glem at fotografering også er en form for kunstnerisk uttrykk, og som i kunsten ellers finnes ikke en mal eller stramme retningslinjer - ubegrenset frihet er nettopp kunstens sterke kort, uten friheten ville den ikke eksistert slik den skal.

 

Tor

 

 

Her blir retusjeringen så overdrevet at hele bildet får ett kunstnerisk preg, som igjen fører til at bildet mister sin genuinitet og ekthet. Men her er det mulig at jeg misforstår effektens verdi her som du sier, for den ser jeg rett og slett ikke når spakene har blitt dratt så hardt i. Da stiller jeg også spørsmålstegn ved om annet er retusjert bort eller inn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...