Gå til innhold

Sniktitt: Innlogging på Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som det stadig blir påpekt fungerer tiles menyen bra for touch-enheter, men dette er jo bare en liten nisje av det som finnes av datamaskiner, og det de brukes til i dag.

 

Det som forundrer meg er at microsoft nevner at man kan "gå tilbake til vanlig desktopmodus", men kan velge å bli forankret i tiles/metro menyen hvis man ønsker det. Hva om man ønsker det totalt motsatte?

 

Samtidig, det som er kult med tiles grensesnittet er at kode for desktop mode ikke blir lastet før man velger å gå i desktop mode! Det vil spare mye batteri, minne og prosessorkraft på touch-enheter.

 

 

 

Når jeg skal jobbe med mange programmer samtidig, administrere nettverk, servere og systemer, ja JOBBE ... ønsker jeg absolutt ikke å fiple med tiles menyen på noen måte!

 

Er det virkelig ikke meningen man skal bruke windows til annet en lek og enkel e-postskriving heretter? Jeg håper for fåglarnas skyld at det skjer mye fram til beta! Ja, vanlig startknapp med meny kan trylles fram med en registerhack / 3.part app som bytter mellom dem, men det håper jeg ikke blir sluttresultatet.

 

Når det er sagt så ble det jo sagt på build konferansen at public beta vil være beregnet for et mye bredere publikum. Microsoft skal tross alt introdusere et helt nytt "økosystem" og nye API for dette og introduserer en ny måte og bruke windows på. Så at de velger å på dette i utvikler preview'en er egentlig ganske naturlig. Det er utviklet programvare for "dekstop windows" i årrekker, nå trenger de virkelig utviklere til å fokusere på det som er nytt.

 

Men jeg skulle ønske at dette ble bekreftet på noen måte.

 

Det blir virkelig spennende å følge build'sene som lekker framover :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har en uggen følselse på at Win8 blir det siste, skikkelig gode OS'et for oss desktop brukere. :s

 

Får håpe det kun er en følelse, og at touchduppeditter ikke tar over kloden.

Er nok ingen grunn til å frykte det. Bare tenk på hvor stort bedrifts-markedet er. Kan heller ikke tenke meg at antall tablets vil overstige antall desktops i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Så, dere trendleggere, tiles ?

Hvorfor sier dere ikke fliser ? Det heter det på Norsk.

Og er vel en Norsk oppfinnelse også ?

 

Jeg syns også at det er unødvendig å lage flere varianter enn nødvendig, men brettpc er nå engang kommet og jeg forstår at man vil inn i dette markedet.

Man kunne kanskje få lov å slå det av ?

 

Nå er det vel også selskapets tradisjon at de går ut med fullversjonen, for senere å dele opp (i alt for mange versjoner)

 

Jeg savner en innovativ startmeny, den må bare komme på Pc-versjonen.

Lenke til kommentar

Har en uggen følselse på at Win8 blir det siste, skikkelig gode OS'et for oss desktop brukere. :s

 

Får håpe det kun er en følelse, og at touchduppeditter ikke tar over kloden.

Det vil nok alltid være et marked for desktop-brukere, men tror nok at vi kommer til å få en kraftig spredning av salg i diverse enheter, så programvare må tilpasses fremtidens bruk.

 

I Windows 8 tror jeg Metro er mer en markedsføring for å gjøre brukere vandt til UI-et. Det gamle utseendet vil fortsatt være tilgjengelig, og garantert det jeg kommer til å switche over til når jeg logger meg inn.

 

MS må også vise at skrivebordsmiljøet evolverer. Svært mange andre brukergrensesnitt har gjort store forandringer de siste årene, og har tilpasset seg for mobile enheter (selv om MeeGo Desktop, Unity, Gnome Shell, KDE 4, Jolicloud, osv. ikke er like hot tema i media ... heller ikke Mac OS/iPhone OS får en oppfølging som gjør at jeg føler jeg god innsikt i hva jeg kan forvente av kommende systemer til tross for at Apple er et hot tema i media).

 

Synes det alltid er interessant med noe nytt, men klarer selv ikke å forstå alt skrytet Metro har fått, spesielt ikke det at det er noe helt nytt. For meg virker det som om det hovedsaklig er en rekke store snarveier i bannerformat til programmer og annet hvor noen dem har dynamisk og kanskje interaktivt innhold. Skjønner at Metro er noe annet en standard brukergrensesnitt, og har større fokus blant nettsider, men skulle ønske flere nettsider fokuserte mer på hva som er nytt for desktop-versjonen.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Linux = 1 or 2 problems solved.

 

... 1 or 10 new arisen...

 

Fullførte det for deg.

Mac og Linux fungerer bra det, men på grunn av manglende støtte fra programvareutviklere vil det ofte ikke kunne nå ut til et marked som har krav til støtte for spesifikk programvare, formater, tjenester, osv. Derfor kan bruken bli innenfor spesifikke yrker. Om vi kommer til et punkt der Windows ikke har tilpassede løsninger for dagens bruk, vil markedet evolvere seg.

Lenke til kommentar

Hm, hvorfor fikse på noe som ikke er ødelagt? Win7 er jo helt perfekt på en stasjonær pc hvertfall. Ser for meg win8 blir en slager på små touchmaskiner, men ikke på en fullblods stasjonær med mus og tast.

De har jo ikke forandret desktopinterfacet nevneverdig, så jeg ser ikke hva som er problemet?

I verste fall må man trykke på en ekstra knapp for å gå forbi Metro-vinduet.

 

Jeg er enig i at Metro virker litt overflødig på en vanlig PC, men om det betyr muligheten til å kjøre Windowsprogrammer på x86-baserte tablets så går det helt greit. Jeg har lenge drømt om å redigere bilder på en tablet med multitouch, og nå kan det kanskje bli virkelighet ;)

Lenke til kommentar

Bruker Windows 8 nå og har ingen problemer med Metro på en desktop-maskin.

 

Metro-ui'et fungerer akkurat som start-menyen i tidligere Windows-OS (Man kan tenke på det som en "start-skjerm").

 

Tidligere har jeg brukt start-menyen fint lite til annet enn snarveier til Min Datamaskin og Kontrollpanel, og det kan man jo fortsatt ha lett tilgjengelig. Jeg finner fort ut at jeg bruker Metro-UI'et mye mer enn jeg tidligere har brukt start-menyen, og samtidig har du fortsatt alle de gamle mulighetene.

 

Er ikke helt fan av grønnfargen, men jeg håper det er noe man kan velge etter hvert. Det er viktig å huske at dette er developer preview og et stykke fra å være ferdig.

Lenke til kommentar

kan man redigere størrelsen på tiles'ene? isåfall syntes jeg det hadde vært smooth to store tiles, en med Vær og en RSS feed fra et nyhet-nettside, da kan man liksom ha det som en bakgrunn med "nyttig" informasjon. tror nok clue her vil være vis man kan redigere størrelsen blir og utnytte en stor skjerm, ikke ha masse tom plass rundt bitte små bokser

Lenke til kommentar

Tiles kan støtte flere størrelser og du kan bytte mellom dem. Vær flisa har f.eks. to modus, den rektangulære og en likesida firkant. Synes faktisk w8 fungerer overraskende bra. Har installert det på en HP tx2500 tablet pc som jeg hadde skrinlagt for over 1 år sida fordi den var så godt som ubrukelig. Nå er den plutselig morsom å bruke igjen, og touch funker endelig på maskina. Også utrolig kjekt at ie og andre apps er tilgjengelig omtrent umiddelbart siden det ofte bare de jeg trenger. Tror også en del office produkter o.l. kommer kommer på plass slik at behovet for å gå til desktoppen etterhvert blir like lite som behovet for å gå til command prompten er i dag. Og jeg tror jeg vil savne desktop & startmenyen akkurat like lite som jeg savner samlinga med oppstartsdisker med forskjellige autoexec.bat og config.sys variasjoner og halvfungerende multiboot saker :-)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Har en uggen følselse på at Win8 blir det siste, skikkelig gode OS'et for oss desktop brukere. :s

 

Får håpe det kun er en følelse, og at touchduppeditter ikke tar over kloden.

Linux! Velg selv!

 

Linux er ikke er bra valgt for oss som gamer, og som driver med f.eks. Sony Vegas :)

 

men vent, er du fra Arctic Nova? x)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...