Gå til innhold

– Det siste store MMO-et med månedsavgift (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå kan det jo være at inntektene fra mikrotransaksjoner økte fordi omfanget av spill med mikrotransaksjoner økte.

 

Og så er det jo en del av oss spillere som ikke aksepterer mikrotransaksjoner også. Ikke det at ett spill må finansieres med abonnement, men for min del er det uaktuelt med spill der jeg må kjøpe meg fordeler mens jeg spiller.

 

 

Lenke til kommentar

Hele poenget med mikrotransaksjoner er samme prinsipp bak gambling og disse enarmede bandittene.

En og en isolert hendelse er så lav at en ikke bryr seg (kjøpe et item for 10$ er ingenting), det er mer når en kjøper en ting for 12. gang at en faktisk har brukt 120$ på "free2play"-dritt.

 

Nei, dette er like ille som strenge DRM og høye digitale priser i industrien og jeg venter på at de går på en stor smell og må se mer på hva kundene ønsker og ikke hva som bringer mest penger på kort tid.

 

Blargh.

Lenke til kommentar

Greia med mikrotransaksjoner / F2P-spill er at om du ikke benytter deg av dem, kommer du neppe til å kunne nyte spillet til sitt fulle. Det må jo være noe som gjør at du vil kjøpe disse tjenestene, annet enn en gul hatt.

 

De spillene som går over til F2P er vel stort sett spill som har en forholdsvis liten eller dalende andel spillere. Hadde de hatt haugevis med aktive spillere hadde nok abonnementsavgift vært i full sving.

Slik jeg ser det er F2P synonymt med at spillet ikke er noe spesielt å rope hurra for.

 

At inntektene via mikrotransaksjoner har "økt en fjerdedel" trenger jo ikke bety annet enn at mange spill gikk over fra abonnement til F2P i løpet av det aktuelle tidsrommet, hvilket igjen betyr at tallene nesten øke.

Forsåvidt kan tallene like enkelt tolkes dithen at en haug a MMO var av såpass laber kvalitet at færre og færre personer var villige til å punge ut med over 100 kroner måneden for å spille dem. Og at folk begynner å bli lei av WoW.

Og hvis betal-MMO konverterer til F2P er jo også prosenten inntekter fra månedsavgift nødt til å gå ned, siden det er færre spill med månedsavgift.

Tall og statistikk kan tolkes og fremstilles akkurat slik du vil...

 

Hvis dette (F2P og MT) er fremtiden ser det svart ut, imo.

Guild Wars er vel det eneste skikkelige MMO'et som man ikke har månedsavgift på. Men de har heller ikke (så vidt jeg vet) mikrotransaksjoner.

Og så har man Funcom som vil have their cake and eat it too. Mikrotransaksjoner, pluss månedsavgift. Deal breaker.

 

Betaler gladelig månedsavgift, så lenge det betyr at jeg får et skikkelig spill, nytt innhold og ting fungerer som de skal.

Lenke til kommentar

John Smedley er jo en sau da.

 

Enig med bOMS, lite interresert i å betale masse ekstra for å kjøpe meg fordeler i et spill.

 

Hjelp ikkje kva me er interesserte i når det er profittmaksimering som tel, og det omsynet avgjer kva som vert satsa på (ie. "gratis" spel med mikrotransaksjonar). Eg har forsåvidt tru på det han seier, i kvart fall når det gjeld dei neste fem-sju åra. Heile mikrotransaksjonsbølgja må få tid til å passere før det igjen kan vere tale om mokon store/interessante abonnementsbaserte prosjekt. Vonar sjølvsagd at det døyr ut snart, men F2P og mikrotransaksjoner ser ut til å vere like vanskeleg å verte kvitt som DLC-modellen.

 

Reint spelmessig trur eg SWTOR vert det siste skotet på stamma av post-WoW-gullrush MMO-ar (og ein svært kortlevd affære), men det er ei anna diskusjon.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Fælt så fiendtlige dere var til f2p da. f2p er en god ting så lenge det blir gjort riktig. F.eks League of Legends er utmerket når det gjelder f2p. Man har et bredt utvalg av champions som f2p spiller, og samtidig så er det artig å kjøpe noe for ekte penger i ny og ne. Bloodline Champions sin modell derimot er helt grusom pga Funcom suger.

 

Problemet er aldri konseptet bak DLC eller f2p, selv DRM fungerer jo om det blir gjort okei (f.eks steam), problemet er utgivere som lager rævva løsninger for forbrukerene.

Lenke til kommentar

Vel - om "Free" 2 play/Microtransjaksjoner er fremtiden innen MMO'er, slutter jeg å spille MMO'er enkelt og greit. Og for meg så virker det som om jeg så absolutt ikke er alene om det; snarere tvert imot.

 

Har prøvd STO (som snart er "Freemium"; har allerede Microtransjaksjoner), LOTRO, og DDO - og kommer ikke til å røre de spillene igjen. Skal du ha noe som helst glede av disse spillene må du ut med mer per måned enn de abonnementbaserte MMO'ene - og det er et konstant mas om alt du kan kjøpe via den innebygde butikken. Ærlig talt - om jeg har lyst til å glo på reklame ser jeg heller på TV3...

 

Er livredd for at kapitalistene i EA kommer til å presse SWTOR til å gå freemium og ødelegge enda spill for oss.

Lenke til kommentar

Mikrotransaksjoner er noe herk, og som nevnt noen poster lenger oppe her så kommer ikke jeg eller til å gidde å spille ett mmo med denne abonnement-modellen. Jeg ønsker å betale en fast månedssum og spille et mmo der jeg dermed er helt likt stilt med de andre spillerne. Ikke aktuelt for meg å begynne å betale for å få tilgang til diverse innhold som jeg mener jeg skulle hatt tilgang til fra start. Må si jeg syns at mmo`ets utvikling har hatt veldig stabil kurs mot helvette, selv med noen lovende titler de siste par årene...

Lenke til kommentar

Vel - om "Free" 2 play/Microtransjaksjoner er fremtiden innen MMO'er, slutter jeg å spille MMO'er enkelt og greit. Og for meg så virker det som om jeg så absolutt ikke er alene om det; snarere tvert imot.

 

Har prøvd STO (som snart er "Freemium"; har allerede Microtransjaksjoner), LOTRO, og DDO - og kommer ikke til å røre de spillene igjen. Skal du ha noe som helst glede av disse spillene må du ut med mer per måned enn de abonnementbaserte MMO'ene - og det er et konstant mas om alt du kan kjøpe via den innebygde butikken. Ærlig talt - om jeg har lyst til å glo på reklame ser jeg heller på TV3...

 

Er livredd for at kapitalistene i EA kommer til å presse SWTOR til å gå freemium og ødelegge enda spill for oss.

 

QFT.

Du får ingenting skikkelig ut av spillet uten å punge ut mye mer enn månedsavgift. Og i tillegg er det et evig mas.

STO mista jeg smaken på med en gang. Ikke bare har de månedsavgift (som forsåvidt er på tur ut), men de kjører ingame store også. Slik som TSW blir.

 

Er dette fremtiden blir det lite MMO for min del.

Og om SWTOR plutselig begynner å ville selge oss nye lasercorder, speedere, nye skip, skins til rustning, etc., så er det nok kroken på døra der og for min del.

Lenke til kommentar

Jeg har spillt WoW siden 06 og syntes det er mye bedre og ha en en fast trekk per måned/kvartal/år en og ha et konstant pengemas om ditt og datt. Hvorfor ikke bare ha fast pris + en nettbutikk hvor du kan kjøpe alt mulig fjas som mounts pets etc. Microtransaksjoner er et klart tegn på at et spill begynner og miste spillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

abonnemang. og alle stiller likt. at man kan kjøpe seg fordeler og betale seg til topps blir det samme som hvis man spiller wow og betaler en kineser for å levle characterne opp fordi man er for lat til å gjøre det selv.

 

Er vel i og for seg ett problem i wow da det destabiliserer økonomien, men det blir ikke bedre av om spillet bygger opp til at det skal være slik

 

 

 

Lenke til kommentar

Er det ikke stort sett MMO spill med liten spillerbase som stort sett blir "gratis" og heller baserer seg på microtransaksjoner for å overleve?

 

Man ser jo bare på EVE Online hvor mye oppstyr det ble når CCP ville innføre ting som f.eks bedre ammunisjon som man skulle kunne kjøpe med microtransaksjoner.

 

Noe slikt vil skape for stor ubalanse mellom spillerne, og i tilegg bli enda dyrere for dem som velger å betale for dette.

Lenke til kommentar

Microtransaksjoner = MMO-pest! Det sprer seg og ødelegger gode spill : /

Jeg har prøvd mange MMO-spill og ingen med microtransaksjoner har hatt det på en positiv måte. Kjøp tilgang til ditt og datt. Skal du ha det gøy blir det dyrere enn en fast sum uansett. Med mindre et spill er i finansiell krise er denne løsningen dårlig for spillerne.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Er vel antagelig slik at selskapene tjener langt mer på mikrotransaksjoner.

 

Men kan jo også være litt syndromet at man ser for seg at alle vil bruke like mye penger som enkelte gjør i spill med mikrotransaksjoner i dag, og ikke det at det er de som er mest villige til å bruke mikrotransaksjoner som legger igjen pengene der i dag.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...