Gå til innhold

Dette er spillet Apple ikke vil du skal se


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://sacom.hk/wp-content/uploads/2011/05/2011-05-06_foxconn-and-apple-fail-to-fulfill-promises1.pdf

 

Man ser grunnen til at Apple raskt fjernet spillet i dette dokumentet, ja flere selskaper er kunder av foxconn men Apple har en egen fabrikk rettet mot produksjon av Ipad, her har flere arbiedere tatt selvmord i steden for å komme på jobb.

 

Noe å tenke på når vi kritiske sitter her, meh ikke tynn nok, meh ikke bra nok dekning, håper iphone 5 kommer snart osv. Jeg får i alle fall en dårlig følelse.

Lenke til kommentar

http://sacom.hk/wp-content/uploads/2011/05/2011-05-06_foxconn-and-apple-fail-to-fulfill-promises1.pdf

 

Man ser grunnen til at Apple raskt fjernet spillet i dette dokumentet, ja flere selskaper er kunder av foxconn men Apple har en egen fabrikk rettet mot produksjon av Ipad, her har flere arbiedere tatt selvmord i steden for å komme på jobb.

 

Noe å tenke på når vi kritiske sitter her, meh ikke tynn nok, meh ikke bra nok dekning, håper iphone 5 kommer snart osv. Jeg får i alle fall en dårlig følelse.

I rapporten er det Shenzen som er nevnt spesifikt i forbindelse med selvmord, der det produseres for Apple, HP, Nokia, Dell, etc.

Chengdu - "iPad-fabrikken" - er ikke spesielt nevnt i forbindelse med selvmord, i rapporten.

 

Å lage et dataspill som lager underholdning at folk hopper ut av bygninger og begår selvmord, og som i følge spillprodusenten skal være basert på faktiske forhold, er såpass dårlig tenkt at det ikke forundrer meg at det blir fjernet. Kan tenke meg at mange i USA vil synes dette er særdeles usmakelig spillunderholdning, nå når man nettopp har fått rekapitulert de fryktelige bildene av folk som hoppet i døden fra tvillingtårnene i WTC i forbindelse med 10-års markeringen nå nylig....

 

For øvrig indikerer tallene at det er lavere selvmordsrate hos arbeiderne til Foxconn enn i den norske befolkningen - tenk litt over det også...

 

PS. Gleder meg fortsatt til iPhone 5 blir lansert, siden det nok blir en ny iPhone på meg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://sacom.hk/wp-content/uploads/2011/05/2011-05-06_foxconn-and-apple-fail-to-fulfill-promises1.pdf

 

Man ser grunnen til at Apple raskt fjernet spillet i dette dokumentet, ja flere selskaper er kunder av foxconn men Apple har en egen fabrikk rettet mot produksjon av Ipad, her har flere arbiedere tatt selvmord i steden for å komme på jobb.

 

Noe å tenke på når vi kritiske sitter her, meh ikke tynn nok, meh ikke bra nok dekning, håper iphone 5 kommer snart osv. Jeg får i alle fall en dårlig følelse.

I rapporten er det Shenzen som er nevnt spesifikt i forbindelse med selvmord, der det produseres for Apple, HP, Nokia, Dell, etc.

Chengdu - "iPad-fabrikken" - er ikke spesielt nevnt i forbindelse med selvmord, i rapporten.

 

Å lage et dataspill som lager underholdning at folk hopper ut av bygninger og begår selvmord, og som i følge spillprodusenten skal være basert på faktiske forhold, er såpass dårlig tenkt at det ikke forundrer meg at det blir fjernet. Kan tenke meg at mange i USA vil synes dette er særdeles usmakelig spillunderholdning, nå når man nettopp har fått rekapitulert de fryktelige bildene av folk som hoppet i døden fra tvillingtårnene i WTC i forbindelse med 10-års markeringen nå nylig....

 

For øvrig indikerer tallene at det er lavere selvmordsrate hos arbeiderne til Foxconn enn i den norske befolkningen - tenk litt over det også...

 

PS. Gleder meg fortsatt til iPhone 5 blir lansert, siden det nok blir en ny iPhone på meg da.

 

PS. Gleder meg fortsatt til iPhone 5 blir lansert, siden det nok blir en ny iPhone på meg da.

 

 

 

For øvrig indikerer tallene at det er lavere selvmordsrate hos arbeiderne til Foxconn enn i den norske befolkningen - tenk litt over det også...

 

Hva i alle dager basserer du noe slikt på? og hva er poenget ditt.. at det er greit at arbeidere tar livet av seg grunnet et helvete på jobb.. rettferdigjør du dette med påstanden din?.

 

Å lage et dataspill som lager underholdning at folk hopper ut av bygninger og begår selvmord, og som i følge spillprodusenten skal være basert på faktiske forhold

 

Du (som mange andre) sammenligner på helt feil grunnlag, dette dreier seg om å belyse utnyttelse av menneklig arbeidskraft noe som igjen kan hjelpe til å gjøre forholdene bedre, spillet har i så måte hatt en positiv effekt (spredd budskapet), terror er en helt annen politisk sak, ditt "spill" forslag (du nevner Twin Tower) blir derfor kun forkastlig og enda mer politisk u-korekt.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

@simalarion: Si meg hvilke gadgets, datamaskiner og annen forbrukerelektronikk du har, og jeg skal si deg hvordan du høyst sannsynlig støtter tilsvarende utnyttelse av arbeidskraft.

Og med det samme vi er i gang: Hvor er dine klær og sko produsert? Ikke noe som er produsert i Asia vel?

 

 

Dårlig video, forresten - slik manipulerende kryssklipping virker som regel mot sin hensikt på meg, jeg foretrekker litt mer saklighet, litt mindre effektmakeri og tabloid vinkling. Jeg gidder ikke ta det helt seriøst, når én produsent henges ut, for det en hel bransje og mer enn én regjering er ansvarlig for.

 

Det kan være mange årsaker til at mennesker begår selvmord - arbeidsforhold kan være én av dem. Det blir uansett feil slik du framstiller det, du har ikke belegg for å knytte selvmord ti iPad-produksjonen i større grad enn all annen produksjon for alle andre selskap hos Foxconn. Det har vært noen selvmord blant Foxconn-ansatte, men hvorvidt disse personene var involvert i produksjon for Apple, Nokia, Dell eller andre, det vet du ikke.

Poenget mitt med å sammenligne med selvmordsraten i Norge er å sette ting litt i perspektiv. I Norge har vi godt over 100 selvmord i året pr 1 million innbyggere. Hvor mange selvmord er det i året blant Foxconns ca 1 million arbeidere? I 2010 var det visstnok 14, i følge krigsoverskriftene i vestlige tabloidmedia...noe som gir ca 1/10 av det myndighetene (svært konservativt) regner som selvmordsraten blant befolkningen i Kina generelt. Denne overfokuseringen på de tragiske skjebnene til en håndfull unge mennesker som tilfeldigvis jobbet i Foxconn blir totalt absurd i forhold til de over 300.000 selvmordene som skjer i Kina hvert år. For meg er det helt greit at arbeiderne i Foxconn tydeligvis har en vesentlig lavere selvmordsrate enn befolkningen ellers i Kina.

 

Jeg rettferdiggjør på ingen måte kritikkverdige arbeidsforhold, og håper Apple intensiverer alle tiltakene de har iverksatt for å bedre på dette hos sine underleverandører. Jeg ser imidlertid null poeng i å la være å kjøpe Apple-produkt pga. noen tabloidoppslag og et par rapporter som dessverre behandler alvorlige tema på en alt for useriøs og lemfeldig måte. Dette av to grunner: 1) jeg har ingen planer om å gå tilbake til den analoge tidsalderen, og 2) ingen her kan si at ikke noen av deres elektroniske produkt har blitt til under lignende forhold.

 

 

 

PS. Når jeg nevner tvillingtårnene, så er det ikke som et "spill forslag" - tvert imot, det er for å anskueliggjøre hvorfor mange kan synes det er temmelig støtende med et spill som lager underholdning av mennesker som hopper i døden. Å "spre budskapet" med slike billige virkemidler og feilinformasjon synes jeg er helt forkastelig.

 

PPS: Gleder meg fortsatt til iPhone 5 lanseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg rettferdiggjør på ingen måte kritikkverdige arbeidsforhold

 

Nei da her det helt umulig for meg å finne ut hva du prøver på. Unødvendig å quote mer fra det du skriver for du har så helt klart valgt å se en annen vei ang det som skjer.

 

PPS: Gleder meg fortsatt til iPhone 5 lanseres.

 

Nettop det jeg ikke er i tvil om, derav litt av poenget med å qoute deg. Så vær mer tøff i tryne å si det du virklig mener, du driter i det du tydligvis er klar over så lenge du får en ny Iphone. Så slipper du å skrive så mye.

PS. Når jeg nevner tvillingtårnene, så er det ikke som et "spill forslag" - tvert imot, det er for å anskueliggjøre hvorfor mange kan synes det er temmelig støtende med et spill som lager underholdning av mennesker som hopper i døden. Å "spre budskapet" med slike billige virkemidler og feilinformasjon synes jeg er helt forkastelig.

 

Nå forklarte jeg nettop det, men det gikk rett mellom ørene dine. Prøv gjerne å lese det på nytt, for det er en forfedelig dårlig sammenligning fortsatt.

@simalarion: Si meg hvilke gadgets, datamaskiner og annen forbrukerelektronikk du har, og jeg skal si deg hvordan du høyst sannsynlig støtter tilsvarende utnyttelse av arbeidskraft.

Og med det samme vi er i gang: Hvor er dine klær og sko produsert? Ikke noe som er produsert i Asia vel?

 

Du tror det er hovedpoenget?, det er nok noe av problemet. Her blir det satt søkelyset på 1 konkret problem. For det om du sier at det er problemer overalt er ikke det grunn nok til å se bort fra problemet, men det er det du gjør.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

@simalarion: Problemet med deg er at du slenger ut av deg påstander, som ikke ser ut til å være sanne - som at:

- "Apple har en egen fabrikk rettet mot produksjon av Ipad" - i virkeligheten er det Foxconn som har en egen fabrikk, der Foxconn har noen tusen ansatte som produserer iPad på oppdrag for Foxconns kunde Apple. Hvem som eier fabrikken og hvem som har arbeidsgiveransvar er ikke likegyldig, det har åpenbart en del å si for hvem som har det primære ansvaret for arbeidsforhold, osv. Det fritar naturligvis ikke oppdragsgiverne til fabrikken for alt ansvar, og det er rom for enda større økning av innsatsen fra deres side - så hvordan ligger produsentene av ditt datautstyr og duppedingser an i så måte, har du sjekket det? http://images.apple.com/supplierresponsibility/pdf/Apple_SR_2011_Progress_Report.pdf

 

- "her har flere arbiedere tatt selvmord i steden for å komme på jobb." - i virkeligheten står det ikke ett ord om selvmord ved denne fabrikken i rapporten du linker til.

 

Enhver god sak er best tjent med at man forholder seg til sannheten - gjerne hele sannheten, ikke mer, ikke mindre. Det gjør du ikke. Du kommer med en liten flik av sannheten og blander det med fiksjon. Sannheten er at det er et hav av kritikkverdige forhold i elektronikkindustrien, i bl.a Kina. Når du forsøker å redusere dette til et problem som kun angår én produsent - som ikke er av de verste - blir det bare feil, på mer enn én måte. Du stiller deg tydeligvis helt avvisende til å ta opp problemene som det de er: et globalt problemkompleks som angår hele industrier, økonomiske system og politiske system. Du finner jo ikke det jeg nevner om dette som verdig en liten "quoting". Du ignorerer alle de fakta jeg legger på bordet, bl.a tall som er hentet fra offentlige statistikker og WHO. Du nekter å gå inn på deg selv, når jeg spør om hvilke produkt du bruker - skal jeg tolke alt dette som at du gir blaffen og ser bort fra problemene?

 

Nei, jeg ser ikke bort fra problemet, jeg er meg bevisst problemene, og har satt meg en del inn i hva Apple og andre gjør angående miljø, konfliktmineraler og arbeidsforhold, lest rapporter, lest artikler, og forsøkt å framskaffe fakta slik at jeg i størst mulig grad er klar over konsekvensene av å kjøpe f.eks Apple-produkt. Og akkurat som deg, så fortsetter jeg å kjøpe produktene som tilbys i butikkene våre - mat, klær, gadgets, osv. - vel vitende om at de ikke nødvendigvis er framstilt under noe som ligner det vi kaller verdige arbeidsforhold. Men jeg vet også at bedrifter som Apple bidrar til arbeidsplasser, utdanning, teknisk og økonomisk utvikling, i landene der bedrifter som Foxconn produserer på oppdrag for dem.

Joda, jeg er i stand til å bry meg - og det uten å framstå som et "politisk korrekt" dobbeltmoralsk lykketroll som må legge ut om hvor "dårlig følelse" jeg får i en random forumtråd, samtidig som jeg skriver på et tastatur som er "Made in China".

 

Jeg gleder meg fortsatt til iPhone 5 blir lansert.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@simalarion: Problemet med deg er at du slenger ut av deg påstander, som ikke ser ut til å være sanne - som at:

 

 

Jeg gleder meg fortsatt til iPhone 5 blir lansert.

 

 

Problemet ditt er at du ikke leser hva jeg skriver, men turer frem med samme synspunkter om og om igjen, litt som å diskutere med en relgiøs. Så nei du putter ikke ord i munnen på meg riktig nå heller, egentlig tror jeg du vet det. Det dreier seg om å sette fokus på kraftig utnyttelse av arbeidskraft, uansett hvor mange andre som skulle ha det værre, det hjelper jo ikke at flere har det værre å late som ikke problemet er der.

 

Apropo så forstår jeg at du mener at du gleder deg, det som var poenget med å være ironisk i første post, men du tolket selvsagt ikke det poenger riktig heller.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

 

 

Å lage et dataspill som lager underholdning at folk hopper ut av bygninger og begår selvmord, og som i følge spillprodusenten skal være basert på faktiske forhold, er såpass dårlig tenkt at det ikke forundrer meg at det blir fjernet. Kan tenke meg at mange i USA vil synes dette er særdeles usmakelig spillunderholdning, nå når man nettopp har fått rekapitulert de fryktelige bildene av folk som hoppet i døden fra tvillingtårnene i WTC i forbindelse med 10-års markeringen nå nylig....

 

Hva så? Det er ett spill med ett politisk budskap, skal man sensurere all kunst som støter noen? Som har en politisk brodd? Du føler ikke det er en probelmatisk hodlning? Det er fritt fram å ikke laste ned spillet, noe folk som ikke liker slikt heller neppe hadde gjort.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Xander^: Jeg unner ingen å ha lest igjennom alle mine 1779 innlegg i forumet her, men om du har gjort det så har du åpenbart oversett en del. Skaff deg (nye) briller... ;)

Ta det med ro, har ikke lest alle innleggene dine.. Men alle de jeg har lest har vært utelukkende ukritisk til Apple.

 

Sikkert vært ren lotto fra min side, men artig er det uansett :D

Lenke til kommentar

ute på android... herlig dobbeltmoral å ta penger for spillet?

Pengene for spillet går til arbeid mot bedrifter som misbruker arbeidskraft.

 

*

Å lage et dataspill som lager underholdning at folk hopper ut av bygninger og begår selvmord, og som i følge spillprodusenten skal være basert på faktiske forhold, er såpass dårlig tenkt at det ikke forundrer meg at det blir fjernet.

*

 

Oi. Tror du misforstår budskapet her.

 

*

For meg er det helt greit at arbeiderne i Foxconn tydeligvis har en vesentlig lavere selvmordsrate enn befolkningen ellers i Kina.

*

Tallene er sefølgelig lavere enn om man sammenligner med et land, men tallene er høyere enn hos andre bedrifter/fabrikker, som er grunnen til at det har fått den medie dekningen det har.

 

Sier ikke at dette er bare Apple sin skyld, men som en av Focconns største kunder har de et vist ansvar for hvordan produksjonen foregår, noe Apple gikk ut i media og lovet og rydde opp i, som er mere enn hva Nokia,Dell osv gjorde, de stilte seg bare bak forslaget til Apple om å rydde opp.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...