Gå til innhold

Innblikk i en fremmed sjanger (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv Fire Emblem-serien. Enkelt å lære - som sjakk der brikkene er stein-saks-papir og brettet en slagmark - men blir svært utfordrende etterhvert allikevel. Shadow Dragon som kom ut til DS for ikke lenge siden er et godt utgangspunkt. Final Fantasy Tactics og Tactics Ogre er nokså lignende spill, ellers har man Heroes of Might and Magic-serien til PC, og Total War-serien har også en betydelig turbasert del.

 

Forsøkt meg på den typen spill som nevnes i artikkelen selv (Paradox), men problemet mitt er ikke så mye at de er kompliserte (etterhvert lærer man jo) som at de er kjedelige. Tall, kart og symboler kan ikke erstatte store slag, fargerike skapninger eller en god historie, men jeg sier ja takk til begge deler.

Lenke til kommentar

Problemet med visuelle (store kan de jo være uansett) slag, fargerike skapninger og fokus på en historie annet enn den du skaper selv, er at det går på bekostning av kompleksitet. Jeg liker både Total War og Paradox-spill, men Victoria 2 er f.eks. uendelig mye mer komplekst på makronivå - og gir deg dermed mange flere dyptgripende muligheter - enn TW:E. Kommer vel an på om det du får mest ut av er å se linjene dine hamre gjennom fiendens, eller de litt mindre visuelt imponerende forklaringene av hva som ble resultatet av valgene dine.

 

Eneste problemet er at nye spill av Paradox-sorten tar tid å sette seg inn i, og gjerne et utall timer med spilling for å komme noen vei selv når man behersker det hele. Ender fort med at jeg tar noen runder Frozen Synapse i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser at Victoria 2 er nevnt. Er vel det eneste spillet jeg gav opp selv etter å lest manualen. (som Paradox ikke klarte å lage selv.)

 

EvE er et annet spill jeg har forsøkt flere ganger uten riktig å komme inn i det. Men du verden så artig det var å lese om GoonWaffe og alle de andre intrigene i dette spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...