Gå til innhold

Foto

Problemer med Java på nettbank

Windows

16 svar i denne tråden

#1 The Red Devil

The Red Devil

    Bruker

  • Medlemmer
  • 477 innlegg
  •   29. mai 2002

Skrevet 20. juni 2011 - 19:40

Hei,

Har nettopp reinstallert pcen til foreldrene (Windows 7 Professional / 32bit).

Er ein "clean" install, har tilnå bare lagt inn, Office 2007, Opera og Nod32 Smart Security.

Har og installert Flash og Java.

Problemet er at Java fungerer når eg tester den på java.com, men ikkje fra nettbanken på sr-bank.no.

Feilmeldingen eg får opp er:

load: class sb1.web.security.bankid.DetectorApplet not found.
java.lang.ClassNotFoundException: sb1.web.security.bankid.DetectorApplet
at sun.plugin2.applet.Applet2ClassLoader.findClass(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass0(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadCode(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager.createApplet(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager$AppletExecutionRunnable.run(Unknown Source)
at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
Exception: java.lang.ClassNotFoundException: sb1.web.security.bankid.DetectorApplet


Er det nokon som har ein ide kva som kan være problemet her?

På forhand takk
  • 0

#2 ilpostino

ilpostino

    Moderator

  • Moderatorer
  • 18 299 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 21. juni 2011 - 10:41

jeg fikk noe av den samme feilmeldingen her om dagen og da viste det seg at det var en feil hos banken.
  • 0

// Hjemmesiden min // Min reiseside // Meg på Spotify // Meg på Instagram // Kjøpe movie props? //

You will just never know what someone is dealing with behind closed doors. No matter how happy someone looks, how loud their laugh is, how big their smile is, there can still be a level of hurt that is indescribable. So be kind. Even when others are not, choose to be kind.

 


#3 Nuffern

Nuffern

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 541 innlegg
  •   5. januar 2002

Skrevet 21. juni 2011 - 23:18

Dersom det ikke er en feil med nettbanken så er det Java som er problemet. Avinstaller Java, og installer den på nytt. Dersom du har mange tillegg i Internet Explorer kan det være greit å deaktivere disse. Hvordan du gjør dette er litt avhengig av hvilken versjon av IE du har, men stor sett er det verktøy, Alternativer for Internett, Avansert, Reset. Vær oppmerksom på at dette sletter historikk, passord osv.
  • 0
007 - Signature not found

#4 Kerplunk2207

Kerplunk2207

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 innlegg
  •   5. desember 2012

Skrevet 5. desember 2012 - 10:19

Hvis det er flere som har dette problemet kan en mulig løsning være å installere en eldre versjon av Java.

Mine foreldre hadde store problemer med å logge seg inn i nettbanken til Sparebank1. Problemet viste seg å være den nye oppdateringen til Java (Java 7 version 9, tror jeg det var). Jeg avinstallerte denne versjonen og installerte den siste versjonen av Java 6. Dermed var problemene løst.

Slike problemer kan være fryktelig irriterende så jeg håper dette hjelper.

Dette innlegget har blitt redigert av Kerplunk2207: 5. desember 2012 - 10:20

  • 0

#5 Gulrotsaft

Gulrotsaft

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 860 innlegg
  •   7. februar 2010

Skrevet 5. desember 2012 - 10:27

Madammen har lignende problem (Java virker ikke) når hun skal logge inn i nettbanken, men kun i Firefox.
  • 0

“I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day.”

-Frank Sinatra


#6 Gorato

Gorato

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 innlegg
  •   14. mai 2009

Skrevet 5. desember 2012 - 10:31

Java funker ikke i Chrome hos meg. Jeg har MAC. Må bruke Safari eller Firefox, som er fryktelig irriterende.
  • 0

#7 GeirGrusom

GeirGrusom

    Bruker

  • Medlemmer
  • 13 106 innlegg
  •   28. august 2003

Skrevet 5. desember 2012 - 11:11

Det er normalt for implementasjoner av BankID å benytte seg av en "detector applet" som er skrevet av brukerstedet (som regel bare knabbet den som følger med dokumentasjonen til BankID). Dette er ikke et krav, men er på langt nær den vanligste måten å gjøre det på. Hensikten med denne er å finne ut operativsystem, nettleser etc. hos klienten for å kunne vise korrekt BankID applet. Det som derimot feiler her, er at denne appletten ikke blir funnet. Dette kan være fordi Java er skrudd av i nettleseren, eller på nettsiden, appletten blir ikke funnet fordi class path er feil, eller fordi det rett og slett er et problem på banken sin side som gjør at Appletten ikke blir funnet. Dette ville man kunnet sett i loggen til nettleseren du benytter.
  • 0

#8 Pey'J

Pey'J

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 776 innlegg
  •   21. oktober 2001

Skrevet 5. desember 2012 - 15:37

Madammen har lignende problem (Java virker ikke) når hun skal logge inn i nettbanken, men kun i Firefox.


Samme problem hos mine foreldre. De hadde prøvd å laste ned og (re)installere Java flere ganger. Så viste det seg at Firefox hadde deaktivert Java tidligere pga. eldre/usikker versjon, men klarte ikke skru denne på igjen automatisk etter at de/jeg hadde oppdatert. Googlet 'enable java firefox', da det ikke var rett frem. Kunne så logge inn i nettbanken med Firefox igjen.
  • 0

#9 Murat

Murat

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 innlegg
  •   19. januar 2013

Skrevet 19. januar 2013 - 02:09

Hvis det er flere som har dette problemet kan en mulig løsning være å installere en eldre versjon av Java.

Mine foreldre hadde store problemer med å logge seg inn i nettbanken til Sparebank1. Problemet viste seg å være den nye oppdateringen til Java (Java 7 version 9, tror jeg det var). Jeg avinstallerte denne versjonen og installerte den siste versjonen av Java 6. Dermed var problemene løst.

Slike problemer kan være fryktelig irriterende så jeg håper dette hjelper.


Fikk beskjed av banken om å oppdatere java til 7.11 og dermed oppståd det med å logge seg inn på nettbank via bankID. Prøvde avinstallere og installere flere ganger men det hjalp ikke. Endte med å installere 6.38 og vips så virket bankID igjen. Laptopen min er en Fujitsu Lifebook og alle på jobben har samme problem. Kona har Samsung Laptop Java 7.11 og der er det ingen problem. Begge laptopene har win 7 64 bit. Det virker som Java 7.11 ikke virker opptimalt på noen pc merker. Jobben har vært i kontakt med Fujitsu angående problemet og de hadde ingen løsning. Venter med å oppdatere Java til det kommer en løsning.
  • 0

#10 Pey'J

Pey'J

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 776 innlegg
  •   21. oktober 2001

Skrevet 19. januar 2013 - 08:38

Opplevde det samme her. På min Windows 8 installasjon oppdaterte jeg Java via Kontrollpanel >> Java >> Update-fanen >> Update-knappen. Nettbank fungerte som normalt etterpå (bruker Google Chrome).

På en annen maskin med Windows 7 gjorde jeg det samme, men det var akkurat som Java ikke var installert etterpå. Nettleseren fant ingen plugin. Så da re-installerte jeg. Ingen forskjell, test på Java.com viste at det ikke var installert. Avinstallerte så JavaFX etter tips fra googling og vips fungerte det igjen. Neste steg hadde vært å slette noen oppføringer i registeret.

Dette innlegget har blitt redigert av Pey'J: 19. januar 2013 - 08:38

  • 1

#11 snurrepip

snurrepip

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 innlegg
  •   15. februar 2013

Skrevet 15. februar 2013 - 10:31

Hei
Jeg har samme problem som beskrevet i denne tråden. Jeg har også forsøkt de samme løsningene som er nevnt. Jeg kjører winxp på den pc'n som det ikke funker på. Har også en win7 der alt fungerer som normalt.

Har forsøkt og sammenligne registrene på disse to pc'ene som nevnt. Men det er jo to ulike OS så ser ikke likt ut. Hvilke oppføringer ville du startet med og slette Pey'J?
  • 0

#12 laurell

laurell

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 243 innlegg
  •   26. juni 2006

Skrevet 15. februar 2013 - 10:39

Hei
Jeg har samme problem som beskrevet i denne tråden. Jeg har også forsøkt de samme løsningene som er nevnt. Jeg kjører winxp på den pc'n som det ikke funker på. Har også en win7 der alt fungerer som normalt.

Har forsøkt og sammenligne registrene på disse to pc'ene som nevnt. Men det er jo to ulike OS så ser ikke likt ut. Hvilke oppføringer ville du startet med og slette Pey'J?


Slett Java fra kontrollpanelet - "Legg til/Fjern programmer". Ta en restart før du installerer siste versjon av Java.
  • 0

#13 Pey'J

Pey'J

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 776 innlegg
  •   21. oktober 2001

Skrevet 15. februar 2013 - 11:30

Kan også anbefale JavaRa for å slette gamle Java-installasjoner og oppføringer.
  • 0

#14 Pey'J

Pey'J

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 776 innlegg
  •   21. oktober 2001

Skrevet 15. februar 2013 - 11:42

???

Mulig det finnes flere versjoner av JavaRa, men den jeg linket til skal være den offisielle versjonen. Det har vært noen problemer med "false positives", som Malwarebytes bekrefter i denne tråden skal være løst. Ligger også på Download.com, så den skal ikke være "farlig" å bruke.

Dette innlegget har blitt redigert av Pey'J: 15. februar 2013 - 11:43

  • 0

#15 Jarmo

Jarmo

    Bruker

  • Medlemmer
  • 21 738 innlegg
  •   25. mai 2002

Skrevet 15. februar 2013 - 16:21

Altså, tråden er gammel og omhandler flere javaversjoner, ikke nødvendigvis samme problem... ;)

Skrevet 20. juni 2011 - 19:40


Noen tulleposter og svar til disse slettet av admin.
  • 0
Kategoriansvarlig for data, fritid/fotball, offtopic, motor-trafikk-maritimt og jobb/økonomi.

#16 snurrepip

snurrepip

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 innlegg
  •   15. februar 2013

Skrevet 16. februar 2013 - 11:43

Nå har jeg prøvd både og fjerne Java ved å benytte Legg til/Fjern-programmer funksjonen og JavaRa. Startet maskinen på nytt og installerte siste versjon av Java ved å bruke JavaRa. Har fortsatt samme problem. Dette er feilmeldingen jeg får:

java.lang.ClassNotFoundException: sb1.web.security.bankid.DetectorApplet

Problemet dukket opp tidlig i høst. Det ble borte en ukes tid i oktober etter at jeg formaterte maskinen og la inn en ren installasjon av WinXP. Men så kom det tilbake og til nå har jeg benyttet andre løsninger for å betale regningene mine. Får også problemer med og logge på Norsk Tipping sine sider.
  • 0

#17 Noname1

Noname1

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 innlegg
  •   16. februar 2013

Skrevet 16. februar 2013 - 13:49

Alt ble fjernet med Pro versjonen av http://www.revouninstallerpro.com som gjelder i 30 dager. Kjør Advanced dyp avinstallering etter enkel avinstallering og merk alt så Delete. Alt ble fjernet og nye 32bit + 64 bit ble installert etter hverandre da jeg har 64 bit OS.
  • 0



Les mer om samme tema: Windows

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere