Gå til innhold

Super-makrolinse vist frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spennende produkt. Jeg liker sånne litt snodige løsninger. 3400kr er kanskje litt i dyreste laget for at det blir solgt i masser..., men de som trenger noe slikt, vil nok klare å skrape sammen nok.

 

Spørs om vi får se noen test av dette på akam, men det kommer vel andre steder.

Lenke til kommentar

Makroobjektiv, mener man kanskje her?

 

Synes ikke selv det er så viktig å pirke på sånt noe, men når det er i artikkeltittelen, så sier jeg "dhildho". ;)

 

 

Er det ikke på tide å legge slik pirk om det heter objektiv eller linse død. Det er vel bare oss i Norge og norden forøvrig, som sier objektiv. Over alt ellers i verden heter det "lens"

 

Og ja, jeg vet at et objektiv, består av flere linser. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å legge slik pirk om det heter objektiv eller linse død. Det er vel bare oss i Norge og norden forøvrig, som sier objektiv. Over alt ellers i verden heter det "lens"

Feil. Det heter Objektiv på tysk også. På spansk heter det Objetivo, på fransk Objectif photographique, på italiensk Obiettivo fotografico, på portugisisk Objetivo. Vil du at jeg skal fortsette? Sjekk wikipedia, og du vil oppdage at det er veldig språk der det heter lens.

 

Men nok om det.

...men kan til gjengjeld fokusere på så små avstander som 11-19 mm...

(Regner med dette er avstanden fra frontelementet...) Betyr det at for å oppnå største forstørrelse må man kline objektivet helt inntil det man skal ta bilde av? Kan vel glemme det for levende insekter da.

Men kult med innebygd lys :thumbup:

Lenke til kommentar

...men kan til gjengjeld fokusere på så små avstander som 11-19 mm...

(Regner med dette er avstanden fra frontelementet...) Betyr det at for å oppnå største forstørrelse må man kline objektivet helt inntil det man skal ta bilde av? Kan vel glemme det for levende insekter da.

Men kult med innebygd lys :thumbup:

Dette er korrekt - det er et veldig snevert fokusområde. Canon MP-E kan bare fokusere mellom 1x og 5x forstørrelse, men dette er enda mer snevert - du kan kun fokusere mellom 4x og 5x forstørrelse. Det finnes en holder som kan holde motivet på korrekt avstand:

007.jpg

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å legge slik pirk om det heter objektiv eller linse død. Det er vel bare oss i Norge og norden forøvrig, som sier objektiv. Over alt ellers i verden heter det "lens"

 

Og ja, jeg vet at et objektiv, består av flere linser. ;)

 

Ifølge engelsk Wikipedia er lens akkurat det samme som det vi omtaler som linse. Engelsk wikipedia forteller også om objective, som er det samme som det vi kaller for et objektiv.

 

Så hvorfor resten av verden går rundt og sier linse, og vi objektiv, når de egentlig har et bedre ord, er for meg en gåte. Jeg er helt enig med deg i at dette er pirk. Det burde være ett fett om man sier linse eller objektiv.

 

Forøvrig er "glassbitene" inni objektivet også kjent som elementer.

 

---

BalleB

Endret av BalleB
Lenke til kommentar

Jeg bruker linse og objektiv om hverandre selv om objektiv er riktigste (om objektiv). Siden de fleste forstår hva jeg mener med linse og langt færre forstår objektiv tror jeg det enkleste er å godta at linse nå er innarbeidet i språket som synonym for objektiv.

 

Et element kan bestå av en eller flere linser som utgjør en "enhet" i objektivet.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Dette er korrekt - det er et veldig snevert fokusområde. Canon MP-E kan bare fokusere mellom 1x og 5x forstørrelse, men dette er enda mer snevert - du kan kun fokusere mellom 4x og 5x forstørrelse. Det finnes en holder som kan holde motivet på korrekt avstand:

Det er jo nesten så det blir billigere å kjøpe et "skikkelig" budsjett-mikroskop med flere forstørrelser og en kameraadapter.

Lenke til kommentar

HUSK at følge sourcelink, for at se billedet i ordentlig opløsning

Opløsninger er cirka 1 mikrometer per pixel, og det er jo RET flot! :dribble:

 

Til sammenligning, her hvad et 'simpelt konsumkamera' kan....

 

Har 'reklameret' for Ricohs CX3 før, og gør det gerne igen. det kan nå ned på 4.0 mikrometer per pixel!

Her et klip af hurtigt håndholdt shot med autofokus af hologramdetalje fra dansk pengeseddel (og milimeterstreger fra tommestok), klik for fuld størrelse af udsnit.

post-132057-0-36281200-1307349050_thumb.jpg

(ca 6 mikrometer/pixel)

se også min anmeldelse af CX3 her for bedre eksempler, fx flueøjet

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...