Gå til innhold

Anbefaling: Bytt ut objektivet på kameraet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange gode alternativer å bytte ut kitobjektivet med der, ja!

 

Men - kjøpere - det er også mange muligheter for å supplere kitobjektivet:

Klassisk, i tillegg til å kikke på erstatning for kitobjektivet, er å kikke på:

-Stativ.

-Blits.

-Makroobjektiv. 50-60mm til blomster, 150mm+ til insekter og 90-105 mm til en mellomting.

-Lyssterkt fastobjektiv til portretter (anbefalt et sted 55-90mm).

-Lyssterk fastoptikk i ønsket brennvidde.

P-Vidvinkelzoom (10-20 eller lignende).

-Telezoom.

 

Ekstra:

-Polariseringsfilter for kontroll på refleksjoner.

-Gråfilter for lange lukkertider.

-Solblender til objektiv for beskyttelse og for å unngå strølys.

-Fotobøker.

-God kameraveske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Så selv om disse ser attraktive ut på papiret, er det ikke alltid de er det etter å ha slept rundt på dem en hel dag"

 

 

 

 

Worth it! Ville ikke gått tilbake til EF100-300mm jeg hadde for alt i verden.

EF100300mmf56_SideB.jpg

 

Nei takke seg til kvalitet! :love:

EF200mmf28L_Side.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Er forfatter litt Sony negativ eller bare jeg om ser det slikt? Kunn i Sony delene ligger det negativ kommentar/setning i.

Takk for at du påpekte det jeg tenkte, AvidGamer.

Nåja.

 

I Pentax-delen:

 

"Det er i overkant mye fargefeilbrytning i objektivet."

"men mangler litt på optisk kvalitet"

 

Ellers får alle objektivene med litt lav lysttyrke (uavhengig av merke) og de Canon og Nikon objektivene som mangler stabilisator kritikk for dette.

 

Synes artikkelen var god og balansert, så lenge man tar av seg de brillene man gjerne har på seg når man har en sterk merketilhørighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"... og det er bygget som en tanks."

 

Jeg håper virkelig ikke at norske stridsvogner er bygget som et objektiv.

Gratulerer, du klarte å lese en setning helt feil vei. En tanks/stridsvogn er solid bygget, det vet vi alle. Om et objektiv da er bygget som en tanks, er objektivet solid bygget. Det gjelder IKKE andre veien, for mindre intelligente som skulle tro det.

 

Hvis jeg sier en fredags kveld at jeg er "hard som en stein", betyr ikke det at jeg påstår at en stein er like hard/myk som meg. Kjære deg. Du mente det nok med en teskje ironi, men det var aldeles ikke morsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må påpeke at det ikke er veldig hensiktsmessig å kjøpe 24-70 til små kameraer med kit-objektiv, siden disse dekker normalzoomområdet dårlig. Produsentene av disse objektivene har i praksis to kamerasystemer når det gjelder normal- og vidvinkelzoomer, som er på hvert sitt kostnadsnivå. Vil man ha så gode objektiver bør man i praksis bytte til et stort og dyrt hus også.

 

Artikkelen viser det gode spennet og utvalget i 4/3-systemet. Alle de tre Olympus-objektivene som er nevnt egner seg like godt for alle 4/3-kameraer brennviddemessig (og µ4/3 for den saks skyld), alle tre er værtettet og solid bygget, og man kommer aldri over ƒ/4.

 

Kommer det en tilsvarende artikkel om vidvinkelobjektiver?

Lenke til kommentar

Zeiss Planar T* 1.4/50 har en fantastisk fokusring til film, men vær klar over at den har merkbar fokus shift - når du blender opp eller ned flytter fokusplanet seg..

 

Lensrentals.com har en veldig god artikkel med anbefalinger av forskjellige objektiver til videobruk og hva som er viktig der. :)

 

Teit om objektivet flytter fokus mens du blender opp og ned, eller at det endrer fokus og/eller utsnitt mens du zoomer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...