Gå til innhold

– Spilling er like ille som kokain


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Gå opp til barnas rom og riv spillstikken ut av hendene deres. De fleste vil reagere som alkoholikere som blir fratatt spriten sin. Det er skremmende."

 

Å slik hadde fedre reagert hadde vi skrudd av tv-kanalene under fotballsendingen... (for de som ser på dettte) - Forby fotball/tv, det er like farlig som kokain.. B)

 

Edit: Dette er bare ett eksempel, alle vil bli forbanna på samme måte dersom noen tar fra de noe de driver med, det er jo helt logisk :p.

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Dette blir jo en annen form for hjerneføde.

Data spilling har en helt annen påvirkning for hjernen enn strikking og fotball på tv.

Voldsfilmer blir jo nærmere eksempel, men fremdeles fjernt fra å styre en person selv, som f.eks en drapsmann i ett spill.

Noe som også må tilføyes her, som jeg synes er litt viktig, er jo at dette gjelder "enkelte tilfeller"

Jeg kan spille så mye data og se så mye volds filmer jeg vil, men drar ikke fram ag3'n min, eller går ut for å lage krøll en lørdagskveld.

Samvittigheten min er og forblir den samme. Er jo desværre noen som blir lettere påvirket av slikt, og tar det hakket videre.

Problemet her blir vel heller hvordan man kan løse dette, eller redusere tilfellene. Blir jo uansett ikke slutt på produksjon av voldsfilmer og dataspill, volden utenfor døra di vil heller aldri ta slutt.

Endret av THElastNINJA
Lenke til kommentar

Altså jeg lurer på hvordan han trekker streken mellom kokain og gaming. Han må ha dratt inn ganske mye for å komme til den konklusjonen.

 

Ulik stimuli men begge konvergerer i en massiv dopaminrespons, som er hjernens "belønningsmiddel". Se forøvrig her.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Det er farlig å leve også. Bare pass deg, til slutt(les: når du er godt oppe i årene) dør du.

 

Hva så? Skal man ignorere all risiko og ikke bry seg noe om å gjøre ting tryggere bare fordi det er "farlig å leve"?

 

Ellers så er jo utspillet interessant, kroppen belønner jo oss med "dop" for svært mange ting. Betyr det at det er en dårlig ting? Er det ikke bra for oss med feks dopamin eller endorfiner? Jeg synes det er en litt interessant konklusjon å dra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje det ligger noe i det han sier. Ikke alt, men noe.

 

Jeg har siden ungdomskolen spilt dataspill på høygang. I løpet av de siste 6 årene så har jeg brukt 80% av fritiden min på dataspill. Det er ikke sunt når det kommer til selvtillit og det sosiale livet. Jeg føler at jeg har sklidd ut av det norske samfunnet, og det er ganske vanskelig å komme tilbake igjen. Underholdnings plattformen "Datamaskinen" har en veldig ubehagelig tiltrekningskraft på meg, men sånn er det.

 

Det er jo selvfølgelig et individuelt problem, å man skal ikke ta alle for gitt. ;)

Lenke til kommentar

"Gå opp til barnas rom og riv spillstikken ut av hendene deres. De fleste vil reagere som alkoholikere som blir fratatt spriten sin. Det er skremmende."

 

Tipper han ville blitt sur også dersom jeg skrudde av TV-en midt i en film, eller tok fra han den spennende boka han leste.

Lenke til kommentar

Truthiness:

Truthiness is a "truth" that a person claims to know intuitively "from the gut" without regard to evidence, logic, intellectual examination, or facts.

 

Syntes det er fantastisk med mange forskere og konservative som bruker større og større krigsoverskrifter for å få dagens unge fra å spille. Blir bra underholdning

Endret av Polo
Lenke til kommentar

Like ille som kokain? Det er ikke noe galt med kokain i seg selv, problemet er at folk flest er viljesvake og ikke klarer å moderere bruken av noe som gir dem en god følelse. Spill kan ikke sammenlignes; du kan spille i timesvis hver eneste dag uten å ta noen skade av det så lenge du også trener jevnlig, spiser noeunlunde sunt og ikke sitter for nærme skjermen. Hvis man sniffer kokain hver dag så er skadevirkningene garantert, samme hvor sunt man ellers måtte leve. Men for all del, de fleste kan fint sniffe kokain en gang i blant uten at det har noen konsekvenser på lang sikt.

 

Det er viktig å forstå at problemet er avhengighet i seg selv og ikke hva man blir avhengig av. Man kan bli avhengig av nær sagt hva som helst som gir stimuli og uansett hva det er så er det aldri tingene man er avhengig av som er problemet, men den manglende evnen til å styre seg selv såpass at man er i stand til å nyte det som er godt i livet uten å skulle bruke absolutt all sin tid på det. Samtidig må vi kunne være såpass fri som mennesker at hvis vi vil kjøre livene våre i grøfta så må det være lov til det uten at psykopatiske kontrollfreaker skal få gehør for forbud og andre overgrep mot enkeltmenneskets frihet.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Kanskje det ligger noe i det han sier. Ikke alt, men noe.

 

Jeg har siden ungdomskolen spilt dataspill på høygang. I løpet av de siste 6 årene så har jeg brukt 80% av fritiden min på dataspill. Det er ikke sunt når det kommer til selvtillit og det sosiale livet. Jeg føler at jeg har sklidd ut av det norske samfunnet, og det er ganske vanskelig å komme tilbake igjen. Underholdnings plattformen "Datamaskinen" har en veldig ubehagelig tiltrekningskraft på meg, men sånn er det.

 

Det er jo selvfølgelig et individuelt problem, å man skal ikke ta alle for gitt. ;)

 

Jeg tror vi kan være ganske sikre på at man ikke kan sidestille kokain og spill. Om du hadde brukt mesteparten av din fritid de siste seks årene på å sniffe kokain tviler jeg på at du hadde vært i stand til å skrive noe her :D

Lenke til kommentar

Briten refererer aldri til noen faktiske kilder - Nice.

 

Gå opp til barnas rom og riv spillstikken ut av hendene deres. De fleste vil reagere som alkoholikere som blir fratatt spriten sin.

- Gjemte TV-kortet fra min far en gang vi kranglet, han reagerte noe lunde som jeg gjør når nettet failer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...