Gå til innhold

Anmeldelse: Beyond Good & Evil HD (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velskrevet og poengtert. Helt enig i det du sier. Det er et skjønt spill, men det er mest fordi det er hyggelig og uprovoserende mer enn at det er genuint bra. Som barnespill er det derimot i en klasse over mesteparten av konkurransen (Nintendo unntatt); kanskje dette var hensikten hele veien?

Lenke til kommentar

Dette var en trist anmeldelse, men for å være litt slem, så er det kanske en bra karakter om det sammenlignes med klassikeren Bayonetta?

 

Greit å prøve å undergrave spillet ved å vise til salgstall for å "bevise" argumentasjonen i anmeldelsen også. Gleder meg til det samme gjøres med Psychonauts HD. (Hvis det skulle komme)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velskrevet og poengtert. Helt enig i det du sier. Det er et skjønt spill, men det er mest fordi det er hyggelig og uprovoserende mer enn at det er genuint bra. Som barnespill er det derimot i en klasse over mesteparten av konkurransen (Nintendo unntatt); kanskje dette var hensikten hele veien?

Jeg satt igjen med samme tanke når jeg spilte det om igjen nå. Jeg fikk spillet da jeg var rundt 13 og føler meg veldig heldig for å ha hatt opplevelsen da jeg var så gammel, siden jeg elsket spillet og historien fremsto som original og dramatisk på de riktige stedene. Det virker absolutt som et barnespill, et veldig godt og sjarmerende barnespill som fungerer uovertruffent på alt det prøver på. Blir litt feil å si at det er dårlig gjennomført da.

 

Det er jo alt sammen veldig enkelt som man leser i anmeldelsen, men samtidig gir synes jeg spillet gir en god følelse av dramatikk og mestring.

 

Nå var det nesten litt ødeleggende på noen måter å spille det igjen etter så mange år, men det var fortsatt sjarmerende og underholdende, selv om ladetidene var et stykke lengre nå.

Endret av gormbah
Lenke til kommentar

Hvis minnene mine om spillet stemmer, så fortjener det minst 9/10. Er selvsagt lov å være uenig. :)

 

Samtidig har jeg vanskelig for å sette fingeren på nøyaktig hva som gjør spillet bra, bortsett fra at det føles rikt. Digger at en spiller en fotojournalist, og at det faktisk er del av gameplayet. Liker også å bli introdusert til en litt absurd verden uten at alt overforklares. (Hvorfor er onkelen hennes en gris? Spiller det noen rolle?)

Lenke til kommentar

Samtidig har jeg vanskelig for å sette fingeren på nøyaktig hva som gjør spillet bra, bortsett fra at det føles rikt. Digger at en spiller en fotojournalist, og at det faktisk er del av gameplayet. Liker også å bli introdusert til en litt absurd verden uten at alt overforklares. (Hvorfor er onkelen hennes en gris? Spiller det noen rolle?)

Det er jo noe av sjarmen med barnehistorier :)
Lenke til kommentar

Jeg har hatt lyst til å spille Beyond Good & Evil lenge, jeg husker jeg fikk det anbefalt etter at jeg hadde kost meg gjennom Dreamfall: The Longest Journey, som tente spillgnisten hos meg igjen etter å ha ligget brakk siden adventuregulltiden med Amigaen. Har blitt mye spilling igjen de siste årene, men det er ikke akkurat flust av gode adventurespill. Så jeg var mildt sagt i godt humør da jeg så at Beyond Good & Evil skulle komme i HD på Xbox Live og koser meg glugg med spillet, i disse dager. Er enig i at det ikke er helt optimalt, men jeg tilgir en del småting pga masse sjarm, god stemning, sci-fi-aspektet og sjanger. Jeg er egentlig ganske enig i mange av tingene det stutres over i anmeldelsen, men klarer ikke å la det ødelegge opplevelsen. Men det hender at jeg grynter irritert over et noe håpløst kamera til tider og bøgga, sorte hull som jeg stadig vekk faller ned og blir sittende fast i. Håper trilogien den var ment å være blir noe av!

Endret av Søppel
Lenke til kommentar

Synes artikkelforfatter kjemper litt med sin egen mening i denne artikkelen, klarer ikke helt å få frem en tydelig konklusjon. Beskrivelsen tyder også på at han ikke har spilt spillet da det kom ut (jeg kan ta feil.) Pretensiøs tittel - ja, med tanke på hvor lite temaet blir utbrodert, men direkte misvisende kan den ikke sies å være, sett opp mot Jades "åpenbaring" på slutten.

"For å rose Beyond Good & Evil må du ganske enkelt glemme at du spiller et spill, og selv det er ikke nok til å redde spillet." Dette er tullete sagt. Spilte selv spillet da det kom ut, i godt voksen alder, og synes nettopp det inneholder kvaliteter jeg verdsetter ved et svært godt spill. Og selv om jeg er enig i at det til tider er vel enkelt, baneløp er f.eks umulig å tape, finnes også gåter som krever i hvert fall et minimum av tankekraft. I verste fall er vanskelighetsgraden noe ubalansert. Virker som om artikkelforfatter leter etter, og forventer høykultur av noe som ikke er annet enn et svært sjarmerende, godt fortalt og minneverdig spill som på en vellykket om enn enkel måte krysser flere sjangre. Samtidig implementerte det en for tiden delvis unik spillmekanikk, nemlig kontekst-sensitive auto-manøvre, slik at du slapp å trykke på en eller annen knapp for alt du ønsket å gjøre. Uten å ha spilt Metroid-spillene kan jeg også si at jeg stortrivdes med foto-biten, og satt ikke igjen med noe stort behov for en større forklaring på verdenen jeg bevegde meg gjennom. Grunnlaget for en helhetlig og sammensydd verden kan godt hintes til, uten at man nødvendigvis må utbrodere alle detaljer om denne for god innlevelse.

Mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker at ca all kritikken mot BG&E - enkel mekanikk, alt løses med én eller to knapper, manglende utfordringer, bredde i stedet for dybde, simplistisk historie - også gjelder Fable. Likevel er Fable "verdens beste, viktigste og mest fantastiske spill", mens BG&E er en "middelmådighet som på uforklarlig vis ble en kultklassiker".

 

Neste i serien Gamer.no sitt redaksjonelle hipsteralibi har meninger: Hvorfor Daikatana EGENTLIG er mye bedre enn Deus Ex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At spillet solgte dårlig pga det fikk rykte på seg for å være "for lite spill og for mye tidsfordriv", er jo bare feil. Salget ble en fiasko grunnet elendig markedsføring. Populariteten har jo også bare vært økende med årene, noe som kulminerer i nettopp denne "HD" utgivelsen.

Spillet ble aldri lovprist for å ha en fantastisk bra historie, men for måten den ble presentert på. At anmelder sammenligner spillet med Pixars verker for å få fram et negativt poeng virker også noe underlig. Pixars filmer er heller ikke spesielt dype når det kommer bare til historiene i seg selv, men på samme måte som BGE er de vel mest kjent for måten de blir framstilt på. Sammenligningen er bare med på å underbygge hvorfor BGE har holdt seg i rampelyset så lenge som det har. Det har kvaliteter nok til å kunne ha fungert som en animasjonsfilm, men er istedet omgjort til en interaktiv opplevelse som makter å holde på den flotte filmatiske følelsen nesten hele veien ut, og viser samtidig hvor viktig god historiefortelling er i spill. For alt vi vet kunne tanken bak tittelen gitt mer mening om spillet hadde fått trilogien sin.

 

Anmelder hevder at spillet "mangler fullstendig personlighet". Er det ikke nettopp personlighet det er mest kjent for? Audiovisuelt, så vel som spillbarheten sett som helhet. Jeg påstår ikke at kampsystemet, snikingen, hockeyspillet, fotograferingen eller båtkjøringen hver for seg er eksempler på spillmediets alle-tiders, men at det bare fungerer som "tidsfordriv"? Det var summen av alt uviklerne prøvde seg på, pakket inn i en flott presentasjon, som ble bedre enn hvert enkelt element hver for seg, akkurat som GTA serien, Fable, Elder Scrolls, Bioshock osv. Jeg vil faktisk si at spillet selv etter dagens standard holder ganske god kvalitet på sine varierende elementer, ikke minst synes jeg spillet har veldig riktig utvikling i tempoet, eller rett og slett bare god regi. At det er lett å spille må da ikke bare være negativt?

Har da sett eksempler på andre spill, blant annet God of War 3, som får full pott til tross for at historien, og mange av elementene i spillbarheten er ganske middelmådig gjennomført, men berger seg fordi presentasjonen tydeligvis er nok i akkurat det tilfellet. Jeg sier ikke at BGE nødvendigvis fortjener toppkarakter i sin nye utgave, jeg synes feks de kunne jobbet mer med kameraet når de først skulle gi det ut på nytt, men 6/10?

 

Ingenting er elsket av absolutt alle, og jeg kan ikke gjøre noe med at anmelder ikke ble spesielt imponert her, men å hevde blant annet at spillet mangler personlighet synes jeg virker drøyt. Da virker det på meg som om han har bestemt seg på forhånd for å være litt kontroversiell med en gammel klassiker som blir relansert til under 100 lappen. Håper ingen vegrer seg for å prøve denne perlen pga dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ingenting er elsket av absolutt alle, og jeg kan ikke gjøre noe med at anmelder ikke ble spesielt imponert her, men å hevde blant annet at spillet mangler personlighet synes jeg virker drøyt. Da virker det på meg som om han har bestemt seg på forhånd for å være litt kontroversiell med en gammel klassiker som blir relansert til under 100 lappen. Håper ingen vegrer seg for å prøve denne perlen pga dette. "

 

Støttes. Det er jo nettopp personlighet spillet kan sies å inneha, med sine finurlige tvister og skrudde versjoner av forskjellige sjangeres etablerte klisjeer. Bare musikken og stemningen i spillet er helt særegen.

Lenke til kommentar

Forstår lite av dette. Greit nok at Beyond Good and Evil ikke er like bra Zelda som Zelda, eller like bra Metal Gear som Metal Gear osv, men spillet er likvel ganske bra fordi det tør å gjøre mye forskjellig (som det alt gjør brukbart), og fordi det utspiller seg i en interessant verden.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Anmelder har en del punkter som selvfølgelig er rette, men disse overdøver total det spillet var, nemlig et koselig, hyggelig, fargerikt, til tider spennende, vakkert og morsomt spill med et fantastisk soundtrack og en unik verden.

 

Virker nesten som om anmelder har bestemt seg på forhånd for å være negativ.

 

Edit: Nå er jo ikke 6 en elendig karakter, det skal sies. Jeg synes likevel personlig at spillet fortjener bedre

Endret av Error
Lenke til kommentar

Ser det er noen som lever farlig her...

Jeg vil si det slikt... utfra hva du skriver om spillet, så er det igrunn en ting som gjør at det fikk 6 av 10.

-Du skjønner det ikke... Men du er tilgitt, ikke alle ser ting for det det er.... ;)

 

Men det er litt farlig å gjøre slikt... Hekser, trollmenn, tyver og anmeldere ble brent og hengt i gamle dager... Men ikkje tenk på det. hehe...

 

Syntes igrunn og bunn, bare at det skuffer at dere gir det slik score. =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...