Gå til innhold

– Dette er tidenes største spillprosjekt (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg til å lese sniktitten din senere! Dette her blir saker!

 

Eneste jeg er litt redd for, etter å ha spilt spill som Mass Effect og Dragon Age av Bioware. De følger jo alle sammen nesten lik "mal" på hvordan banene i spillet er lagt opp. Vil det bli slik i ToR også? Eller vil man faktisk få en like stor spilleverden som WoW og Lotro? Er trist hvis planetene ikke blir gigianstiske, i alle fall med tanke på at dette er MMO.

Lenke til kommentar

Så nok et selskap skal prøve å gå direkte mot WoW. Jeg skjønner ikke hvorfor de prøver å satse på et spill av helt lik modell, det har nå feilet så mange ganger med spill som teknisk sett er bra spill, men du får ikke WoW gjengen til å gå over til noe nytt i mer enn en måned eller 2. Mythic som skal hjelpe til står jo bak Warhammer også var et bra spill men det ble fullstendig overkjørt. Aion, Age of Conan, Star Wars Galaxies, Final Fantasy XI, og nå skal nok et Star Wars spill føye seg inn i rekken blandt disse.

 

Jeg skjønner jo hvorfor de vil ha en bit av kaken for det er jo en pengemaskin, men jeg er bare lei av å se interessante spill prøve og feile hardt mot WoW

Lenke til kommentar

Er ikke folk drittlei wow enda? Om dette så er en direkte konkurrent så er dette et spill fra Bioware (setter de på lik linje med Blizzard hva kvalitet angår). Wow begynner bli gammelt og det er det samme med hver expansionpack. Om The Old Republic blir bra så ser jeg for meg at det kan trekke en hel del spillere. Eneste MMO spillet jeg har noen som helst interesse for.

 

Jeg tror dog det er helt vitalt for spillets suksess at det har samme åpen-verden gameplayet som vi finner i wow. Instancing overalt var hovedgrunnen til at jeg syntes AoC var dritt.

Endret av Martino
Lenke til kommentar

Er ikke folk drittlei wow enda? Om dette så er en direkte konkurrent så er dette et spill fra Bioware (setter de på lik linje med Blizzard hva kvalitet angår). Wow begynner bli gammelt og det er det samme med hver expansionpack. Om The Old Republic blir bra så ser jeg for meg at det kan trekke en hel del spillere. Eneste MMO spillet jeg har noen som helst interesse for.

 

Jeg tror dog det er helt vitalt for spillets suksess at det har samme åpen-verden gameplayet som vi finner i wow. Instancing overalt var hovedgrunnen til at jeg syntes AoC var dritt.

Nei WoW er mer populært enn noensinne med 11.5 millioner aktive abonnenter, og dette tallet kommer trolig til å skyte opp noen millioner til når Cataclysm kommer ut, og Bioware er langt i fra et like kjent selskap som Blizzard utenfor internettets 0'ere og 1'ere. Ikke misforstå meg, Bioware står for noen av mine favorittspill gjennom tidene, og jeg tviler ikke på deres evne til å lage et solidt mmo. Men for å faktisk konkurrere med WoW skal det helt spesielle omstendigheter til. Star Wars-universet har prøvd seg før, og til og med Warhammer som er opprinnelsen til Warcraft var ikke nok til å i det hele tatt bevege på brukerbasen til WoW. Det virker ihvertfall som at det skal et mirakel til for at folk faktisk skal komme seg ut av Azeroth.

Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette riktig; de bruker samme world-system som WoW, i få instanced soner? det er jo bra, i såfall.

ser bra ut

 

Ja, det stemmer.

 

Star Wars: The Old Republic er ikke et enspillerrollespill med MMO-elementer. Det er et MMO-spill som tilfeldigvis også har 20-25+ timer med genuint historieinnhold for hver figurklasse, og det er innhold hvor alle figurer har stemmeskuespillere og alle dialogene har valgmuligheter og er komplisert animert.

 

Man må gjerne trekke paralleller til World of Warcraft og Blizzard. Ingen spill med nærmest identisk utgangspunkt vil kunne konkurrere mot nevnte i dag. De har altfor mange års forsprang samt mye trening bak seg, og man prøve på noe nytt for å jekke de av pinnen. Hvis ikke blir man kvalt innen kort tid av mangelen på innhold.

 

Det forrige forsøket på et Star Wars spill kan for øvrig ikke sammenlignes. Mye raknet i SoE etter at de gikk bort ifra selskapet som en gang i tiden het Verant, og Star Wars: Galaxies gav på mange måter inntrykk av å være hastearbeid som ble sendt ut altfor tidlig for å dekke et Star Wars-tomrom i MMO-markedet - dette var jo på tiden hvor MMO-spill virkelig begynte å blomstre.

 

BioWare og Mythic er to selskaper som anses for å være blant de absolutt fremste utviklerne innenfor sine sjangere, og i tillegg har EA hyrt inn noen av industriens dyktigste MMO-utviklere oppå det. Det er ingen garanti for at vi endelig får et skikkelig Star Wars-MMO, men det vi har sett så langt har vært ekstremt lovende. Vi snakker om et spill med et budsjett, en utviklingsstab og en kompetansebank som få, om noen, spillprosjekter har vært i nærheten av.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Star Wars: The Old Republic er ikke et enspillerrollespill med MMO-elementer. Det er et MMO-spill som tilfeldigvis også har 20-25+ timer med genuint historieinnhold for hver figurklasse, og det er innhold hvor alle figurer har stemmeskuespillere og alle dialogene har valgmuligheter og er komplisert animert.

 

Har hørt lignende før med Age of Conan, men det virker jo som at de prøver å gjøre dette i større skala. Selv om det i Age of Conan igrunn ikke var noe jeg syns la noe spesielt til spillet. Nå skal jeg ikke dømme et spill på grunnlag av et annet har feilet på dette punktet.

Men ved å trekke frem hvor mye innhold det er i begynnelsen av spillet så har jeg en bange anelse av at de går i den samme fellen som alle som har prøvd og feilet opp gjennom årene, endgame er ikke i nærheten av klart eller interessant nok når spillerene kommer dit, og da blir det som med Warhammer, 80% av de som spilte det bare forsvant, nå har de jo Mythic med seg som allerede har trakka i salaten og bør vite å ikke gjøre den samme feilen igjen, men Bioware og Mythic vet at de trenger så mye mye mer enn bare ett solidt spill. De trenger hypemaskin uten sidestykke rundt spillet, det hjelper ikke bare å stille opp i intervjuer på nettet og gi oss som sitter her på dette forumet et godt inntrykk. De må prøve å gjøre Cataclysm urelevant før det kommer ut, selv om det er en håpløs oppgave så må de prøve, og det kommer til å koste mye penger bare i reklame for å i det hele tatt kunne bli lagt merke til.

 

MMO markedet er MMO markedet og det er i bunn og grunn de samme folkene som spiller WoW som Bioware må prøve å fange, det er ikke slik at de kan luke seg ut og skape sitt eget marked, det har vi sett utallige eksempler på.

Endret av Steve Vice
Lenke til kommentar

Avean: Alt er i sanntid.

 

Age of Conan sin måte å formidle historie på fungerte jo bra. Problemet der var hovedsakelig at historien var altfor dårlig og at det ikke var nok innhold i spillet fra starten av. Det bør også nevnes at størrelsen på det prosjektet ikke når The Old Republic opp til anklene. Historiedelen i dette spillet skal ikke være en halvsmidig venstrehåndssak som har blitt lagt på for å lure spillerne, BioWare beskriver det selv som selvstendige historiedeler verdige en egen spillutgivelse. Utviklerne har også valgt å poengtere dette ved å si at de i praksis har lagd Knights of The Old Republic åtte nye ganger.

 

At de trenger gode markedsføringskampanjer og et dyktig PR-mannskap er ingen hemmelighet - det er en forutsetning for suksess på denne skalaen i industrien generelt. Dette spillet har likevel bedre forutsetninger for å lykkes off the bat enn hva Blizzard hadde med Warcraft-konseptet som kun var kjent for rutinerte spillere. Star Wars er noe absolutt alle kan relatere til i en eller annen grad, og jeg vet ikke om jeg er enig i påstanden om at MMO-markedet er MMO-markedet.

 

Grunnen til at andre spill (som regel) ikke har greid å skape egne markeder er at de verken har vært dyktige eller ambisiøse nok. Det er jo akkurat derfor EA og BioWare slår sånn på stortromma med dette prosjektet.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Joda, det er selvsagt mye store ord fra deres side som man skal ta med en klype salt.

 

Jeg er fullstendig uenig i at dette spillet har bedre forutsetninger enn WoW hadde i sin tid. Da WoW kom så skapte de markedet mer eller mindre, de hadde bortimot ingen konkurranse fra noen og fikk brøyte seg frem og sette seg det fotfestet de har i dag, dersom du mener det er lettere å komme ut på et tidspunkt hvor du bortimot vinner på walkover, og det å komme ut nå og lansere seg som et alternativ til en mammut som det blitt i dag så får du alene stå inne for det :)

 

Dessuten så var ikke "rutinerte spillere" få den gangen WoW slo gjennom Blizzard navnet var det største innen PC verden og de har aldri lansert en fiasko.

Lenke til kommentar

For all del, og jeg er ikke den til å sluke PR-agnet rått, jeg prøver bare å skinne lys på begge sider av saken her. Konklusjonen til den kommende sniktitten sier mer enn nok om mitt forhold til MMO-sjangeren, tomme løfter og stadige skuffelser.

 

Nå snakker jeg ikke om objektive markedsmessige forutsetninger her, men hvor salgbart konseptet og rammeverket i sin helhet er. World of Warcraft skapte på ingen som helst måte et MMO-marked. Før det kom ut så hadde EverQuest, Ultima Online, Dark Age of Camelot, Asheron's Call og mange andre spill trukket til seg store mengder spillere. Det World of Warcraft gjorde var akkurat det du omtaler som en umulighet i dag - å skape et nytt marked.

 

"Hardcore"-andelen av World of Warcraft sine spillere er sannsynligvis forsvinnende liten, selv om det gjerne er de som roper høyest. Det er gjerne disse spillerne som har vært med helt siden sjangerens spede begynnelse også, og jeg har tradisjonelt vært en av disse. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at det som har gjort det spillet så suksessrikt er hvordan det har greid å integrere spillere uten noen som helst befatning med sjangeren. Delvis på grunn av at Blizzard har en portefølje veldig få utviklere kan skilte med, delvis fordi spillet hadde et mye mer tilgjengelig utgangspunkt enn konkurrentene.

 

Blizzard kan meget vel ha vært den mest populære utvikleren i 2003/2004 da World of Warcraft-lokomotivet satte full fart forover, men jeg har likevel problemer med å tro at tanta mi på 50 som ikke har spilt annet enn PacMan eller venninna mi som for det meste knota med The Sims hadde noen befatning med Starcraft, Warcraft, Diablo eller The Lost Vikings for den saks skyld. Det World of Warcraft har gjort i senere tid er å strekke grensene utenfor de som tradisjonelt har spilt de andre spillene deres. Det er ikke Warcraft-universet som har gjort det salgsverdig.

 

Og nei, jeg tror selvsagt ikke at det er like lett for The Old Republic å skjære gjennom i dagens marked som det var for World of Warcraft da :)

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg ikke om objektive markedsmessige forutsetninger her, men hvor salgbart konseptet og rammeverket i sin helhet er. World of Warcraft skapte på ingen som helst måte et MMO-marked. Før det kom ut så hadde EverQuest, Ultima Online, Dark Age of Camelot, Asheron's Call og mange andre spill trukket til seg store mengder spillere. Det World of Warcraft gjorde var akkurat det du omtaler som en umulighet i dag - å skape et nytt marked.

 

Everquest hadde på det meste litt over 450.000

Dark Age of Camelot hadde på det meste 250.000

Ultima Online hadde på det meste 250.000

Asheron's Call hadde på det meste 120.000

 

Disse spillene var døende når WoW var på vei ut og WoW solgte 250.000 kopier til sulterammede MMO spillere første dagen og når 2005 var omme hadde de 5 millioner abonnenter.

Lenke til kommentar

Ja, og hvis alle disse spillene totalt hadde litt over millionen (hvis man estimerer en del overlappende spillere) - hvor kom resten fra? Det burde jo være bevis nok på at de åpnet sjangeren for et helt nytt marked. Hvorfor skulle ikke The Old Republic nå nå ut til de som faktisk bryr seg om historien? Det er ikke dermed sagt de vil få 11,5 millioner brukere, men når de største enspillerrollespilene alene selger noen millioner eksemplarer så burde det jo være mer enn nok å gå på. Bare det med å gjøre så ekstensive enspillerkampanjer tilgjengelige sammen med venner er jo noe man sjeldent ser.

Lenke til kommentar

Er det så viktig at det er så sinnsykt mange spillere på serverene da? syns nå heller det hadde holdt med det f.eks L2 eller DAOC hadde for min del, bedre å ha mange dedikerte spillere eller bare en hau med folk som har kasta seg med på trend lasset. Jeg hadde med glede dompa alt av mmo jeg spiller for tiden for et spill med god pvp og dedikerte spillere

Lenke til kommentar

Her ser vi en stor WOW fan som ikke tør å prøve noe nytt da snakker jeg om Steve Vice.

 

Jeg er dritt lei wow, det er akkurat det samme uansett hva slags class du er. Samme historie osv!

 

Uansett gleder jeg meg sykt til dette spillet uansett. Dette spiller kommer til å sette MMO sjangeren på et nytt nivå. Vent å se Steve Vice.

 

Uansett kan du vente å se selv Steve Vice før du spekulerer om det går i søpla eller ikke... Spillet har ikke engang kommet ut. Vent å se og la tiden vise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...