Gå til innhold

Anmeldelse: Need for Speed: Shift (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke greien. Hvorfor skal de fleste bilspillutviklere konsentrere seg på nøyaktig samme type spill (Forza 2, Forza 3, Grid, Shift, GT5, osv osv.) når et spill som Test Drive Unlimited selger så det griner og står helt uten noe konkurranse i det hele tatt? I really don't get it.

 

Som de fleste vil jeg heller kjøpe Forza 3 og GT5 i stede for andre konkurrenter. Jeg spår at NFS-serien fortsetter å ikke selge en dritt, og det er jeg faktisk glad for.

Hadde bare EA produsert samme type bilspill som på sine yngre år hadde kanskje noen mer originale og interessante NFS-titler dukket opp. Jeg er likevel spent på NFS World Online men forstår ikke helt hvordan Shift er en nødvendig tittel i denne jungelen av lignende spill. På ingen måte et sjakktrekk, uansett hvor godt spillet faktisk er.

Lenke til kommentar
.. når et spill som Test Drive Unlimited selger så det griner ..

 

Jeg spår at NFS-serien fortsetter å ikke selge en dritt, og det er jeg faktisk glad for.

 

For å bare ta disse to påstandene som du ikke begrunner på noen som helst måte: I følge VGChartz.com som har salgstall for spill over hele verden, er følgende status pr. i dag:

 

Test Drive Unlimited (PSP, X360): 760.000 solgte

Need for Speed ProStreet (PS2, X360, PS3, Wii, PSP, DS): 7.440.000

Need for Speed Undercover (samme plattformer): 4.540.000

 

Bare på X360 så har ProStreet solgt ca. 2 millioner eksemplarer.

 

Nå er heller ikke GT5, Forza 3, Shift, GRID, etc, etc bilspill som henvender seg til samme type publikum, og det er store forskjeller i hvordan spillene oppleves i forhold til realisme og fokus i spillet.

 

Et glimrende spill er et glimrende spill, uansett om det er flere andre glimrende spill i forskjellige retninger innenfor samme sjanger. For oss som er glade i bilspill bør det iallfall ikke være noe problem :-)

Lenke til kommentar
.. når et spill som Test Drive Unlimited selger så det griner ..

 

Jeg spår at NFS-serien fortsetter å ikke selge en dritt, og det er jeg faktisk glad for.

 

For å bare ta disse to påstandene som du ikke begrunner på noen som helst måte: I følge VGChartz.com som har salgstall for spill over hele verden, er følgende status pr. i dag:

 

Test Drive Unlimited (PSP, X360): 760.000 solgte

Need for Speed ProStreet (PS2, X360, PS3, Wii, PSP, DS): 7.440.000

Need for Speed Undercover (samme plattformer): 4.540.000

 

Bare på X360 så har ProStreet solgt ca. 2 millioner eksemplarer.

 

Nå er heller ikke GT5, Forza 3, Shift, GRID, etc, etc bilspill som henvender seg til samme type publikum, og det er store forskjeller i hvordan spillene oppleves i forhold til realisme og fokus i spillet.

 

Et glimrende spill er et glimrende spill, uansett om det er flere andre glimrende spill i forskjellige retninger innenfor samme sjanger. For oss som er glade i bilspill bør det iallfall ikke være noe problem :-)

Dine tall er irrelevante av flere årsaker:

- For det ene, TDU finnes også på PC og PS2. Hvorfor du tar alle plattformer på de andre spillene og bare 2 for TDU er for meg uvisst...

- For det andre er NFS-spillene som du nevner solgt i forbindelse med konsollsalg. Jeg har selv eid NFS ProStreet fordi jeg "kjøpte" det da jeg kjøpte min 360. Jeg hadde aldri kjøpt møkkhaugen på egen hånd. NFS Undercover selges sammen med bl.a. PSP Slim. I følge EA selv har Undercover solgt ekstremt dårlig alene og det er derfor de måtte ty til store forandringer i franchisen. Begge har forresten fått rass kritikk.

 

TDU har en gigantisk fanbase som de siste NFS kan bare drømme om. Det er ett av de få "gamle" bilspillene som spilles mye fortsatt i dag og har mange online-spillere uansett tid og plattform. Alt dette til tross for at TDU ikke har blitt markedsført nok av Atari i sammenligning med EA. Hadde EA valgt samme bilspilltype som de første NFS, eller i samme sjanger som TDU, hadde nok spillet solgt mye mer enn de siste utgivelsene. Garantert. Morsomt også å notere at det mest populære NFS hos spillere (Most Wanted) er seriens tittel som "ligner" mest på TDU. Det burde ringe et bjelle hos et par utviklere...

 

Jeg er ekstremt glad i bilspill men ser ikke helt poenget i å eie 15 spill som tilbyr nøyaktig det samme. Da velger jeg heller de 2-3 beste og kjøper også bilspill i andre kategorier (som Dirt, Fuel, Motorstorm og TDU2 f.e.). Uten fornyelse vil sjangeren kvele seg selv rimelig fort, akkurat som vi har observert med FPS-sjangeren.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar
Dine tall er irrelevante av flere årsaker:

- For det ene, TDU finnes også på PC og PS2. Hvorfor du tar alle plattformer på de andre spillene og bare 2 for TDU er for meg uvisst...

 

Det er fordi jeg ikke har tall for de andre plattformene. Du må gjerne komme med dem, men dette er feil sted å ta den diskusjonen.

 

I følge EA selv har Undercover solgt ekstremt dårlig alene og det er derfor de måtte ty til store forandringer i franchisen. Begge har forresten fått rass kritikk.

 

Poenget mitt er at du må underbygge påstander du kommer med som overhodet ikke ser ut til å ha feste i hvordan resten av verdenen opplever den. Det er ingen tvil om at Need for Speed-serien har solgt glimrende lenge, og at det har vært en enorm melkeku for EA. Det gjør ikke Need for Speed: Shift til et dårligere spill av den grunn.

 

Dette skal ikke være en tråd om at noen mener at TDU er et bedre spill en tidligere NFS-spill (for _det_ er det ingen tvil om at det er), men kommentarer til omtalen. Jeg legger denne diskusjonen død her, men du må gjerne få greie ut om det du prøver å si i en annen tråd - men sørg for å underbygge påstander om de skal være helt på kryss av det som alle andre indikasjoner tilsier.

 

Shift virker å være den lovede tilbakekomsten av det som gjorde Need for Speed-serien fantastisk på 90-tallet, og jeg skal definitivt ta en tur til butikken for å finne ut om den faktisk er det.

Lenke til kommentar
Gleder meg til dette, finfin artikkel!

 

Det med understyring i Gran Turismo stemmer ikke, de bilene som er understyrte i virkeligheten er det i GT. De som er overstyrte i gt kan du legge lange deilige sladder med hele dagen lang, sålenge du skrur av antispinn.

 

Gran Turismo = The real driving simulator :D

 

 

Takker for det innlegget, jeg lo! :D

 

Hvis man drar fram en skikkelig PC-simulator så blir Gran Turismo ganske flaue saker...

Lenke til kommentar
Gleder meg til dette, finfin artikkel!

 

Det med understyring i Gran Turismo stemmer ikke, de bilene som er understyrte i virkeligheten er det i GT. De som er overstyrte i gt kan du legge lange deilige sladder med hele dagen lang, sålenge du skrur av antispinn.

 

Gran Turismo = The real driving simulator :D

 

 

Takker for det innlegget, jeg lo! :D

 

Hvis man drar fram en skikkelig PC-simulator så blir Gran Turismo ganske flaue saker...

 

Med ratt og pedaler er den klart best på konsoll imo. Mange av simbins titler blant annet er jo mer realistiske. De tok en test med en NSX i Gt4 først på Laguna Seca og så i RL, tidene de kjørte på var relativt like. Jeg mente at de understyrte bilene(noen 4x4 og nesten samtlige ff) somregel er det i RL også. Har du trekk i riktige enden kan du sladde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...