Gå til innhold

Aprilfest 2011 k-h-s - høyt, lavt, stort og lite


Anbefalte innlegg

Aprilfest 2011 k-h-s - høyt, lavt, stort og lite

 

Bruker: k-h-s

Utfordring: Prøve å få til så mange bilder som mulig igjenom måneden. Prøve å få noe stort og lite, noe høy og lavt. Hva dette blir får vi vente å se

 

Deltakernivå:Kandidat

Utstyr: Ikke noe spesifikt, men skal prøve å bruke mest 50mm på disse bildene når jeg er ute kun for bilder til dette.

 

Tilleggsutfordring:Prøve å finne noe i nærområdet som jeg ikke har sett, noe jeg burde ha sett. Kanskje dokumentere samme tingen i flere spennende høyder og vinkler. Tiden vil vise.

 

Skulle gærne gått for Entusiast, men noe vanskelig å kombinere med mye skole. Og jeg kan heller ikke bare ta bilder til dette da det også blir tippeliga og NM kvalik kamper.

Endret av k-h-s
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-154783-0-11379400-1301772515_thumb.jpg

Canon EOS 7D + Canon EF 50mm f/1.8 @ 1/100s; f/5.0; ISO 800

 

Fortsetter med noe som egentlig er så stort og kraftig, men har funnet noe som enda er så lite. Men som enda er så kraftig.

 

For de som ikke ser det er dette bak på en traktor. Her kobles det til diverse hydraulikk slanger. Dette er en del av en stor og sterk traktor, men denne delen er enda så liten. Men den er enda så sterk, og betyr så mye.

Lenke til kommentar

03 april - mange små har ødelagt noe stort

post-154783-0-38570400-1302210822_thumb.jpg

 

Canon EOS 7D + Canon EF 70-200mm f/2.8 USM L @ 1/1250s; f/4.5; ISO 640; 170 MM

 

Dette er et bilde som har mer følelsesladd hisorie bak seg så andre ikke vil skjønne hva dette er. I alle år jeg kan huske har alltid 17.mai tog her i området gått samme ruta. Det er alltid vært de samme stedene man har gått. Det har blidt trasisjoner. Her hvor dette bildet er tatt var det for et havlt år siden en stor gress plen som gikk ned til veien, men noen små blokker bak hvor alle absolutt alle balkongene hadde fult av folk, og fult av flagg. På denne lille bakken stod det fult av folk med flagg. Nå som jeg gikk forbi så jeg hvor mørk og kjedelig og trist dette området nå har blidt. Det er bygd opp en STOR vegg av mange SMÅ steiner.

 

Dette er bare de små tingene som sammen har gjort en stor ting. Dette er noe som mange vil tenke på og føle at er forandret.

Lenke til kommentar

April 04 - Noe stort for meg, noe lite for andre

post-154783-0-07202600-1302211715_thumb.jpg

 

Dette er noe som betyr mye for meg, og er en stor del av hverdagen og livet mitt. Dette er enkelt å greit utsikten jeg har rett ut av vinduet som er ved siden av pcen.

(dette er også bildet som forsaket total pc kræsj for meg for noen dager siden)

 

Bildet som dere ser her er tatt midt i fra Rotnes.Vi kan smite Nittedal Ungdomsskole nede til venstre. Ved siden ligger sentralidretsannleget på Rotnes, med en helt ny kunsgressbane, og ved siden ligger det flere naturgressbaner. I dalen innover i høyre del av bildet kan vi se opp mot Rignes sin fabrikk på gjelleråsen og Blystadlia i Lørenskog.

 

Ellers har vi også holterkollen som er åsen som dekker store deler av bildet.

 

Vi kan også hvis vi ser i området mellom kunstgressbanen og undomsskolen, hvis vi ser noen cm ovenfor der ser vi et grått bygg. Dette er Ficher. Så absolutt alle fischer ski i hele Norge er innom denne lille "fabrikken". Det er forøvrig også huset til Odd Martinsen

 

 

Litt fakta om området og kommunen:

Nittedal er en kommune i Akershus. Nittedal har et innbyggertall på 20 939 innbyggere. Den grenser i nord til Lunner og til Nannestad, i øst til Gjerdrum, i sørøst til Skedsmo, og i sør og vest til Oslo.

I den midtre del av kommunen ligger tettstedet Rotnes (5 030 innbyggere) som er administrasjonssenter med en stasjon som har fått navnet Nittedal stasjon.

 

Nittedal er et dalføre fra Nordmarka i nord til Skedsmo i sør. Nitelva renner gjennom dalen. Varingskollen er den mest kjente toppen på 546 moh. og huser bygdas skisenter. Høyeste punkt er Blekketjernshøgda på 613 moh.

 

Kommunen har mange kjente folk så vi må ta med noen -

Kjente nittedøler

  • Alf Prøysen, visesanger og kunstner
  • Bente Skari, skiløper med VM- og OL-gull.
  • Borghild Rud (1910-1999), kunstner og illustratør
  • Tommy Rustad, rallyfører med spennende oppgjør mot blant annet Martin Schanke
  • Odd Martinsen, skiløper med gullmedaljer fra VM og OL, far til Bente Skari
  • Hanne Staff, orienteringsløper i verdensklasse
  • Marianne Pettersen, landslagsspiller i fotball med gull i VM 1995, bronse i OL 1996 og gull i OL 2000
  • Terje Thorslund, spydkaster med bronse i EM 1974
  • Terje Pedersen, tidligere verdensmester i spydkast (1964)
  • Julie Bonnevie-Svendsen, skiskytter
  • Stine Bredal Oftedal, håndballspiller

Lenke til kommentar

Hmm, du er ikke en utøver av messingblåsing selv? Det kan jo være en ventil (eller tre) for å få blåst ut en ellers traurig hverdag. Vel utført.

 

Har hatt mine timer på traktor, men noe sånt har jeg aldri sett. Ser nesten ut som fargeglad plast.

 

Den veggen har vel mer følelsesmessig tilnytning for deg enn for oss, men den ser jo svært så streng og dyster ut da.

 

Hvor mange bilder har du satt sammen i det panoramaet? Eller har du bare croppet deg inn?

 

Fin og enkel rosenkvist, det er ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn dette.

Lenke til kommentar

Hmm, du er ikke en utøver av messingblåsing selv?

Ser nesten ut som fargeglad plast.

 

Hvor mange bilder har du satt sammen i det panoramaet? Eller har du bare croppet deg inn?

 

 

Nei, ikke messingbåser jeg. Spilte klarinett i 9 år, men sluttet nå for 2 år siden. Men har en far som jobber noe med slike insturmenter.

 

Ja, dette er faktisk noen plastikk deler. Dette er "pyntet" og beskyttelsen som sitter rundt det hydraliske utaket. På nye trakrotrer er dette i veldig kraftig plastikk.

 

Dette bildet lagde så mye rot at jeg ikke fikk noe ut av det. Skulle egentlig være 20 RAW bilder jeg merge til panorma i CS5 men det ente opp med en totalkræsja pc. Så endte opp med å måtte konvertere til jpg for å så merge sammen 5 bilder. Ble ikke noe veldig bra resultat. Men det viser enda historien som jeg ville, men ikke i god kvalitet.

 

Lover å mekke et skikkelig bra panorma i fra området her, men må bare finne et godt sted å stille opp for å ta bildet. Problmet er at utenfor vinduet mitt så er det noen busker som dere kan se som deker deler av utsikten. Hvis jeg beveger meg oppover i høyden ender vi først på et noe flatt parti før det igjen går oppover, men da med mer vegetasjon.

Lenke til kommentar

Lover å mekke et skikkelig bra panorma i fra området her, men må bare finne et godt sted å stille opp for å ta bildet. Problmet er at utenfor vinduet mitt så er det noen busker som dere kan se som deker deler av utsikten. Hvis jeg beveger meg oppover i høyden ender vi først på et noe flatt parti før det igjen går oppover, men da med mer vegetasjon.

 

Tar du deg en tur opp på Varingskollen har du god utsikt - og stedvis lite vegetasjon. Ser det meste av Romerike derfra!

Lenke til kommentar

Jeg har sansen for gårdagens. God bruk av tynt fokusplan og helt riktig å velge høydeformat på dette. Silhuetten tegner ett tydelig bilde av hovedmotivet, til tross for at det knaptnok er ett eneste foton som lyser det opp. Det eneste jeg kanskje ville gjort annerledes ville vært å blende ned ett trinn, ofre litt av den herlige bakgrunnsbokeh'en for å få mest mulig av silhuetten skarp, men det er ikke sikkert det ville gitt ønsket resultat heller da ;)

Lenke til kommentar

Morsomt med ventiler og klaffer i de to første - litt forskjellig størrelse, format og formål, men allikevel. :)

 

Festlig med panoramaet - særlig med beskrivelsen - blir alltid litt mer interessant med litt mer kontekst rundt. Og - helt enig- den slags panoramaer "mister litt" når de skal nedskaleres alt for mye - gjør seg bedre med et skikkelig detaljert bilde i høy oppløsning. :)

 

Men - vinneren (hittil) var for meg rosebusken - hadde sansen for komposisjon og deilig dus bakgrunn. :)

Lenke til kommentar

09 april - En fugl kan fly høyt, og en fugl kan fly lavt

 

Et dyr vi som oftest ser høyt oppe, og det gjorde jeg her også. Ikke helt siker på hva den skule gjøre når den så det hvite teleobjektivet. Er det farlig, eller ikke? :!:

 

post-154783-0-91204000-1302467381_thumb.jpg

 

Canon EOS 7D + Canon EF 70-200mm f/2.8 USM L @ 1/1600s; f/4.5; ISO 125; 200 MM

Lenke til kommentar

10 april - Basket en sport der det er bra å være høy, men like greit å være lav og liten.

post-154783-0-78849600-1302786939_thumb.jpg

 

 

 

"Alle" vet vell at basket er en sport hvor høyden er viktig. Det å komme høyt er vikitg for å få poeng. Men hvorfor være høy når man ikke tar med beina?

Her i fra kampen jeg var i dag. Ikke en veldig stor sport i noge, men de som driver med den bygger nettverk rundt seg.

 

Det er bra å være relativt høy som spillerene her, men hvis man glemmer beina så går det galt og man går fort over ende.

 

Her er det angrepspileren i rødt som glemmer beina når han skal runde spilleren, og ikke minst glemmer forsvarspilleren også så han feiler han i det han går rundt.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...