Gå til innhold

Test: Impactics K.I.S.S.S.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Genialt konsept og flott utseende! Sammen med Bobcat har vi jo nesten den perfekte HTPC her. Og da jeg så prisen hos Techbay tenkte jeg at det i tillegg så ut som et røverkjøp. Men så klikket jeg på linken med tilbehør, og så at PSU-en kostet 600 kroner, og kjøleblokkene 4-600 kroner. Med andre ord må du ut med opp mot 2000 kroner til sammen, pluss innmaten. Ouch.

Lenke til kommentar

Med slike kompakte HTPC-systemer som ofte blir brukt i sammenheng med lavt støynivå... har noen en formening om montering av CPU og GPU-vifter som går direkte ut av kabinettveggene i stedet for kabinettvifter? Vil det bråke mye om man f. eks. får erstattet den vanlige 120mm varianted med 140mm for CPU? :hmm:

Lenke til kommentar

Litt kul tanke å bruke kabinettet selv som en del av en passiv kjøler. utover det var det vl lite spesiellt. En slik prosessor skal det ikke mye til for å kjøle.

 

Helt passiv kjøling ser jeg forøvrig på som en litt unødvendig "prinsippsak" type ting. Med en 12-14cm vifte på 5-7volt eller så (avhengig av vifte, minimum altså) så er det ingen problem å kjøle langt mer om man ønsker, og lyden vil du ikke kunne oppdage om det så er mindt på natten og du står en halvmeter unna...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Nei... Støyfritt med vifter er absolutt ikke umulig å få til. Selvsagt: Hvis man vil kverulere, kan man selvsagt påstå at støy er støy.. Jeg har et oppsett som står i fotenden av senga. På natten, i et helt stille hus, hører jeg den ikke. TVen lager mer lyd (med lyden skrudd av) dersom hodet er midt imellom.

 

Dette er med ganske kraftig maskinvare:

ASUS M4A89GTD PRO/USB3

AMD PhenomII 955

ATI HD5750

 

Samtidig som dette er lydløst, ligger idletemperaturer på ~30 grader, og load på ca 45.

 

Dette pga: 3 x 12 cm noctuavifter + 2 x 12 cm fractal desig vifter. Disse kjører alle konstant på 35% vha. speedfan. (Og setter opp farten dersom det uansett skulle bli varmt.)

Viften på grafikkkortet er skrudd av, i stedet har jeg montert en av nevnte 12 cm vifter til å blåse luft over kjøleribbene med hjemmelaget luftkanal av papp. Prosessorkjøling er i form av Noctua NH-U12P SE2, med en av viftene på kjøleribbene, og den andre i kabinettet (begge inkludert i de tidligere nevnt).

 

PSU er den lydløse Corsair HX 650W.

 

OS kjører naturlig nok på en SSD, C300 64 GB, og fillagringsharddisker er satt til aggressiv nedspinning.

 

Alt dette er pakket inn i Fractal Design R3.

 

Slik systemet er nå, kommer den desidert mest plagsomme lyden fra Western Digital Caviar Grenn 2 TB når den spinner.

 

Jeg vurdere å flytte Harddisken til naborommet vha et hull i veggen og eSATA. I såfall får jeg et komplett lydløst oppsett som også presterer meget godt.

Lenke til kommentar

Kjempefin kasse. Absolutt. Gjør seg under Tv'en i stua den der :)

 

Min HTPC har kun scythe's vifter, minus GTX 460 viftene. Og er lydløs, og står i stua.

Du kan såvidt høre noe når vi kjører tunge spill.

Minuset er at kassen er litt stor.

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Kjempefin kasse. Absolutt. Gjør seg under Tv'en i stua den der :)

 

Min HTPC har kun scythe's vifter, minus GTX 460 viftene. Og er lydløs, og står i stua.

Du kan såvidt høre noe når vi kjører tunge spill.

Minuset er at kassen er litt stor.

hva folk definerer som "lydløs" er uintrisangt. ""for det er laptopen min også for jeg hører stålampa bedre?!"" for en døv mann lager en lastebil fremdeles ca 90dB, selv om han ikke hører den..

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Går det an å få kjøpt et slikt kjølesystem noe sted, kanskje med forskjellig/justerbar lengde på disse varmerørene? Det finnes mange pene - men utdaterte - effektforsterkere med massive kjøleribber stående i skap og loft.

 

http://www.vendur.no/catalog/product_info.php?cPath=42&products_id=287

 

Bygde en vifteløs pc for noen år siden med slike kjølere. Fungerte fint det. Mulig det er kommet andre løsninger siden også. I pc'n hadde jeg en Opteron 165 og nvidia 7950gt skjermkort. Det var ikke noe problem og kjøle ned disse, ribbene ble såvidt lunkne. Husker ikke hva tdp på Opteron 165 er, rundt 80-90W? Rart denne kassen ikke tåler varmere cpuer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...