Gå til innhold

Kommentar: – Apple beholder tronen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syntes dette var en interessant artikkel som viser en litt annen side av apples produkter, markedsføring og strategier som jeg ikke tidligere har tenkt stort på. Kommer frem mye jeg som forbruker av apples produkter ikke har tenkt over, og det er spennende å lese meningene til andre om et tema som berører mange, og som alle har forskjellige meninger om :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser gjerne at det kommen en liten artikkel med en teoretisk sammenligning av nettbrettene som har blitt lansert i 2011. Teoretisk siden det sikkert er lite hands-on erfaring med de ulike hittil, men jeg syntes det likevel hadde vært interessant å lese hva dere i amobil.no tenker om de nye modellene.

Lenke til kommentar

LordErik: God ide! Vi ser hva vi rekker. Vi har et ganske tett skjema foran oss med viktige mobiltester som skal ut. Blant andre norsk Nexus One, LG Optimus 2X, Nokia E7 og ZTE Blade.

 

Det er mulig vi må frisere isfjellet litt før vi kjører en større sammenlikning - men det er absolutt noe vi burde gjøre så fort som råd er.

 

Swome: Konkurrentene er nevnt ved blant andre Optimus Pad og BlackBerry PlayBook. Hovedpoenget i denne sammenhengen er uansett at de prismessig legger seg høyere, og at de muligens blir noe anonyme i forhold til å kapre store markedsandeler. Jeg har i utgangspunktet mye til overs for Android på brett, men spørsmålet er om ikke Honeycomb kanskje blir litt halvhjertet når man skal nå ut til massene.

 

Spesielt lurer jeg på dette i forhold til at det er Honeycomb som har funnet veien til det som er planlagt å bli storselgerne fra produsenter som LG og Samsung - mens brett som sannsynligvis vil selge mindre på grunn av salgsstruktur og produsentens opprinnelige målgruppe (HP og RIM/BlackBerry) faktisk har betydelig bedre brukeropplevelse.

 

Det som kanskje kunne hamlet opp med iPad er en kombinasjon av webOS og QNX (PlayBook) - med Androids mange tusen applikasjoner på innholdssiden. Men, men... vi får se - det kommer nok flere versjoner av Android i år, og det snakkes om enda en utgave av iPad også... Krigen er nok ikke over.

 

Kleivis: Ja, nå er det sannelig på tide med noen nyheter om noe annet :)

 

Slike storlanseringer som alle venter på har alltid en tendens til å gjøre toppen av forsiden litt i-tung eller Android-tung - eller hva-det-måtte-være-som-lanseres-tung. Det blir neppe siste gangen - men nå roer det seg nok en stund frem til neste Android-versjon eller iPhone-lansering.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Klart iPad kommer til å miste noe markedsandeler i år, io og med at de kun har hatt en seriøs konkurrent - GalaxyTab.

 

Selv om hvermansen kanskje ikke skjønner greia av Tegra og GHz, er det en finfin løsning for nettbrett, ikke nminst når det gjelder spill og film. ViewSonics gTab er ett eksempel, og både de og eLocity har også 7tommere basert på samme platform. (Skjønt jeg vil ikke anbefale sistnevnte, det er et mareritt å skrive poå touchtastatur uten multitouch, særlig store.

Lenke til kommentar

Som NgZ skriver, hvermansen skjønner kanskje ikke hva Tegra og Ghz er, men det trenger de vel heller ikke? Det er opplevelsen av å bruke en Tab som har det som har noe å si.

 

Og merker også flere steder at Apple får skryt for å ikke snakke om dette, at de tar for seg brukervennlighet etc.

Kan vel tenkes at de holder seg til å skryte av noe de oppfattes som best på? Er vel ikke noe poeng for de å skryte av dual core når mange andre har lansert det før de?

skjermoppløsning, prosessor, minne, kamera tror jeg ikke ble nevnt så mye(arrester meg hvis jeg tar feil). Hvorfor? Fordi de ikke er best.

Lenke til kommentar

geirbergmann: greia er at apple er standarden for Tablets. 15 millioner har allerede iPad 1. og alle apple kontoer utgjør verdens største nettbutikk (iTunes og App store). Så for eksempel, hvis Pop Cap lager et nytt spill, vil de lage den til iPad først. og derfor vil den ikke bli mye bedre på andre tablets. Dessuten så var det apple som fant opp et skikkelig tablet. så google og palm ser hva apple gjør, for og få inn de samme programutvikleremne. derfor blir de ikke mye forskjellig. og 15000 iPad apps mot 100 android apps (vet ikke hvor mange palm har) gjør jo også noe at noen velger iPad

  • Liker 1
Lenke til kommentar

geirbergmann: greia er at apple er standarden for Tablets. 15 millioner har allerede iPad 1. og alle apple kontoer utgjør verdens største nettbutikk (iTunes og App store). Så for eksempel, hvis Pop Cap lager et nytt spill, vil de lage den til iPad først. og derfor vil den ikke bli mye bedre på andre tablets. Dessuten så var det apple som fant opp et skikkelig tablet. så google og palm ser hva apple gjør, for og få inn de samme programutvikleremne. derfor blir de ikke mye forskjellig. og 15000 iPad apps mot 100 android apps (vet ikke hvor mange palm har) gjør jo også noe at noen velger iPad

Forklar?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Som NgZ skriver, hvermansen skjønner kanskje ikke hva Tegra og Ghz er, men det trenger de vel heller ikke? Det er opplevelsen av å bruke en Tab som har det som har noe å si.

 

Og merker også flere steder at Apple får skryt for å ikke snakke om dette, at de tar for seg brukervennlighet etc.

Kan vel tenkes at de holder seg til å skryte av noe de oppfattes som best på? Er vel ikke noe poeng for de å skryte av dual core når mange andre har lansert det før de?

skjermoppløsning, prosessor, minne, kamera tror jeg ikke ble nevnt så mye(arrester meg hvis jeg tar feil). Hvorfor? Fordi de ikke er best.

 

Det kan vel også tenkes at Apple rett og slett fokuserer på det som betyr noe for kundemassen, hva du faktisk kan bruke den til ? Apple kan markedsføring, det er det lite tvil om, og de har forlengst skjønt at folk flest ikke bryr seg om de tekniske spesifikasjonene. Det må jeg innrømme også inkluderer meg, selv om jeg anser meg for å være meget teknisk kompetent.

 

På mange måter støtter jeg Apple´s tilnærmelse, for softwaredelen er minst like viktig som hardware spesifikasjoner. Vi vet jo alle at det hjelper fint lite med fine tall, om softwaren på toppen ikke greier å utnytte den til det fulle..

Lenke til kommentar

geirbergmann: greia er at apple er standarden for Tablets. 15 millioner har allerede iPad 1. og alle apple kontoer utgjør verdens største nettbutikk (iTunes og App store). Så for eksempel, hvis Pop Cap lager et nytt spill, vil de lage den til iPad først. og derfor vil den ikke bli mye bedre på andre tablets. Dessuten så var det apple som fant opp et skikkelig tablet. så google og palm ser hva apple gjør, for og få inn de samme programutvikleremne. derfor blir de ikke mye forskjellig. og 15000 iPad apps mot 100 android apps (vet ikke hvor mange palm har) gjør jo også noe at noen velger iPad

Forklar?

65000 iPad apps er riktig tall...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...