Gå til innhold

Artikkel: Oppgrader iPhone med 300mm-objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En artikkel som kan ha blitt skrevet på under tre minutter. Og omhandler Apple.

 

Har aldri sett noe slikt her før, nei!

Dette er sikkert et referat til en pressemelding - helt ok, og bør ikke ha tatt forfatteren mer enn tre minutter.

 

Kudos for å ha med link; det savner jeg ofte.

 

At produktet sikkert er helt rumpe; det er en annen diskusjon. Men da passer det isåfall godt til en iPhone :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff!

Oppgrader iPhone med 300mm-objektiv

Dette er neppe 300 mm. Det står "tilsvarende 300 mm", antagelig tilsvarende 300mm på 135-formatet. Brennvidden er trolig langt mindre. Jeg vil tippe rundt 100 mm ut i fra lengden på objektivet.

 

Nå kan du kjøpe objektiv med 8x zoom for latterlige 35 dollar.

Altså tilsvarende 37,5-300 mm.

 

Et stativ følger med linsen.

Dette er et objektiv, ikke en linse.

 

post-3851-0-18828400-1298474001_thumb.png

 

F1.1 :lol:

 

post-3851-0-84265000-1298474013_thumb.png

 

Hvor er zoomringen? (Jeg antar det er fokusringen vi ser der siden fokusskalaen vises i "vinduet")

 

Redigert: På FAQ-siden står det at dette ikke er noe zoomobjektiv i det hele tatt. Brennvidden er fast. Det forklarer jo mangelen på zoomring.

 

Og:

Q: There's vignetting on my photos! Am I doing something wrong?

 

A: Nope! You'll get a little bit of vignetting every so often since you're really stretching the focal length of your fixed iPhone lens. Good news is the vignetting can be cropped out in any photo-editing app.

:lol:

 

Om noen skulle ha lyst på en slik så er 35 dollar + frakt kraftig overpris. I tillegg kommer den over 200kr-grensa sånn at man får mva og fortollingsavgift på toppen. Det er mye billigere å kjøpe samme sak fra dealextreme for 70 kroner inkludert frakt. Den er ikke begrenset til eplefoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Test: Oppgrader iPhone med 300mm-objektiv

Fant ingen test jeg?

 

Skribenten kunne ihvertfall brukt 30 sekunder lenger, slik at skrivefeil hadde bitt retta.
:whistle:

Usj :wallbash:

Feilene i artikkelen er typisk hastefeil, liksom:

men hvor god den er optiske,
Objektivet, av ukjent merke, er har 8x zoom som gjør det mulig å ha en brennvidde tilsvarende ca 300mm, hevder produsenten.
Litt mye kommafeil kanskje?

 

Dette er første gang jeg klager på skrivefeil i en artikkel, men med så mange åpenbare feil fordelt over så liten plass kunne jeg ikke dy meg. :blush:

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar
Imponert over F1.1 på 300mm men, må jo være rekord.

f=300mm -> f/1,1 = 272 mm blenderåpning. Nå er det riktignok ikke ekte 300mm, men "tilsvarende 300mm" og da blir saken en annen. Den fysiske lysåpningen forran er ca 10 mm i diameter. Det vil si at fysisk brennvidde er ca 10mm*1,1 = ca 11 mm. Det betyr igjen at crop-faktoren er 300mm/11mm = 27. Med andre ord at det effektive sensorarealet er rundt 1 kvadratmillimeter. Omtrent det samme som et knappenålshode. Den bør derfor yte omtrent like bra på ISO 100 som en fullformatsensor gjør på ISO 86 400, med unntak av diffraksjonsbegrensningen som vil gi en effektiv oppløsning på rundt 0,1-0,3 megapiksler.

 

</nerding>

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...