Gå til innhold

Spill-PC for selvbygg (Sandy Bridge)


Anbefalte innlegg

VIKTIG! Oppsettene er ment som forslag og feil kan forkomme selv om komponentvalg er gjort etter beste evne. Komponentkjøp og montering av oppsett skjer på eget ansvar og undertegnede står på ingen måte til ansvar. Enhver som monterer et oppsett er oppmerksom på å sette seg inn i grunnleggende PC-montering før dette utføres i praksis.

 

 

 

 

 

Spill-PC LGA1155 Budsjett: - HANDLELISTE -

 

Budsjettutgave av Spill-PC LGA1155. Det er gjort noen besparelser uten at det går for mye ut over kvaliteten.

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl

Strømforsyning: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU

Hovedkort: MSI P67A-GD65

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Minne: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB

CPU-kjøler: Noctua NH-U12P SE2

Kabinettvifte for sidedør: Fractal Design Silent Series 140mm

Systemdisk: Samsung Spinpoint F3 1 TB

Optisk stasjon: Samsung SH-S223C

 

SSD og dedikert lydkort kjøpes etter behov.

 

Det følger med to vifter og termisk pasta av høy kvalitet sammen med Noctua-kjøleren.

 

CPU-kjøler monteres med low-noise-adapter for å få ned støynivå. Kabinettviftene justeres til moderat turtall.

 

Tredje parts CPU-kjøler kan velges bort for å redusere prisen på oppsettet siden det følger en standard kjøler med i prosessorboksen, men kjølingen blir da mindre effektiv.

 

 

 

 

 

Spill-PC LGA1155: - HANDLELISTE -

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl

Strømforsyning: OCZ ModXStream Pro 600W

Hovedkort: MSI P67A-GD65

Prosessor: Intel Core i7 2600K

Minne: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )

Skjermkort: Zotac GeForce GTX 580 1536 MB

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium

CPU-kjøler: Fractal Design Silent Series 140mm

Systemdisk: Intel X25-M 120 GB SSD Gen 2

Sekundær disk: Samsung Spinpoint F3 1 TB

Optisk stasjon: Samsung SH-S223C

 

Dedikert lydkort er valgt pga en rekke spill støtter OpenAL men kan velges bort av de som ikke har behov for dette.

 

Det følger med to vifter og termisk pasta av høy kvalitet sammen med Noctua-kjøleren.

 

CPU-kjøler monteres med low-noise-adapter for å få ned støynivå. Kabinettviftene justeres til moderat turtall.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dedikert lydkort er valgt fordi enkelte spill krever støtte for OpenAL eller andre standarder dersom de skal spilles på et høyt nivå. Kan velges bort dersom behovet ikke er der.

 

Selv har jeg aldri opplevet det?

Bruker bare lydkort på hovedkortet (Realteck)

 

Har ikke hatt problemer med lyden, selv om kvalitenen er jo ikke deluxe.

 

Spill-PC LGA1366 Entusiast

Hvorfor ikke velge:

Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA2

64MB 7200RPM 6.0Gb/s 0S03208

 

Bruker denne som utvidetet harddisk?

Ytelsemessig er denne veldig bra for å være ren harddisk.

 

Man har jo også hybriddisker fra seagate som er litt bedre på responstid.

 

Hvorfor ikke lage en liste over:

 

Spill-PC LGA 1155 Entusiast (Sandybrigde)?

Med core i7 2600k som tar de aller meste.

 

Og kun hovedkort som har bare sata 600?

 

Å gå for Intel Core i7 990x høres for meg idiotisk ut, gå heller for en overklokket i7 2600k @ 3.8 Ghz koster nok kanskje 500 kr å få en å overklokke for deg, så sparer man mange tusen lapper på det, må man gå for Sata 300 hovedkort, så avtal med butikken om prisavslag.

Vet ikke om intel er villige å overklokke prosesser for redde kunder, men jeg ville heller spurt, og betale ekstra for sandybrigde.

 

I7 er som regel god på overklokking så å øke klokkefrekvensen på 400 mhz burde ikke by på et stort problem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synes du kan ta meg 1155 oppsett også da MSI har sluppet to oppdaterte HK basert på Cougar Point.

 

Hvis ikke det skulle skje ennå et problem med sandy brigde.

 

Tror nok ASUS og DFI venter litt ekstra, for å sjekke dems hovedkort er 100% stabile.

Man kan jo handle alt bortsett fra hovedkort.

 

Tror ikke sandy brigde er død på en del år selv om denne fikk en dårlig start.

 

Til oppfording: Sjekk www.hardware.no for mere nyheter.

 

Selv har jeg lite erfaringer med MSI, selv om jeg ofte får inntrykk av at MSI kommer med varene raskt, er ikke sikkert at kvaliteten kan måles mot Asus og DFI.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva skal man handle alt bortsett fra hovedkort da LMH1 ?

Man får jo ikke brukt pc-en da, så det skjøøner jeg ikke vits med :)

 

Mener å handle alt bortsett fra hovedkort.

Også kjøpe hovedkort senere.

 

Selvsagt å ha de andre dele klart for bytte.

 

Man må da vente litt å få brukt delene, men kanskje man får gode priser nå?

 

Eller så kan man gå for MSI verianten, men tviler på den er like bra som til overklokking som ASUS hovedkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1:

Hva du har opplevd eller synes høres idiotisk ut bør du holde for deg selv med mindre du konstruktivt kan begrunne utsagnene.

 

Mange spill er basert på id Tech 4 og krever OpenAL for å gjengi lyden korrekt i forhold til motstanderens posisjon på brettet. Korrekt lyd er essentielt for å vinne i FPS-spill for det er små marginer som skiller mellom spillerne. Spillere jeg har pratet med sier det er liksågreit å la være å spille dersom man ikke har støtte for OpenAL.

 

"As a result of the agreement with Creative regarding the patent on shadow volumes, the id Tech 4 engine supports OpenAL, including the Creative Technology specific EAX extensions. The work to include OpenAL support was done by Creative Technology, not by id themselves."

 

Mitt formål her er å lage seriøse oppsett som har det en spill-PC krever, ikke å telle kroner og øre. Vurderer et eget budsjett-oppsett som skal ha noen innsparinger.

 

1155-prosessorene er isolert sett like rask som 990x per kjerne, men 990x er langt foran i flertrådede oppgaver og det kommer ikke til å endre seg før LGA2011.

 

"LGA 2011, also known as Socket R, is an unreleased Intel CPU socket. This socket is set to supersede Intel's LGA 1366 (Socket B) in the high-end and performance desktop market areas[1]. This socket will have 2011 protruding pins which touch contact points on the underside of the processor.

 

Socket 2011 uses QPI to connect the CPU to either additional CPUs in a dual socket system, or to add-in chipsets. The CPU will handle northbridge functions, such as memory control, PCIe control, DMI, FDI, and other functions integrated on chip.

 

This socket is expected to be released alongside Sandy Bridge-EX in Q3 2011, and will support 4 memory channels as well as 40× PCIe 3.0 lanes;[2] the socket will measure 58.5mm x 51mm, and is backwards compatible with LGA 1366 cooling solutions."

 

Det er ikke meningen at ethvert oppsett skal passe alle. Meningen med Entusiast-oppsettet er å ha en kraftig basis og så skalere SSD-RAID og skjermkort i SLI etter behov. Det er overkill for folk flest, men er da altså ment for spesielt interesserte. Basisen koster ca 25k og har føttene godt plantet på bakken selv om det er benyttet enkelte dyre komponenter.

 

Samsung SpinPoint F4EG 2 TB er valgt fordi den er rimelig med tanke på å sette opp RAID5 eller 1 (selv om man helst bør bruke enterprise disker til slikt) i tillegg til at den har gode egenskaper mtp støy, vibrasjoner osv. Sekundær disk på det oppsettet er kun ment til midlertidig arkiverig av filer inntil man tar backup da alt som krever ytelse vil skje på SSD.

 

Kommer sannsynlig med 1155-oppsett etter hvert, men platformen er eksperimentiell inntil videre.

 

Hadde foretrukket å utsette tråden til kvartal 3 2011 da man nå er midt i et platform-skifte, men ett sted må man starte.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Mange spill er basert på id Tech 4 og krever OpenAL for å gjengi lyden korrekt i forhold til motstanderens posisjon på brettet. Korrekt lyd er essentielt for å vinne i FPS-spill for det er små marginer som skiller mellom spillerne. Spillere jeg har pratet med sier det er liksågreit å la være å spille dersom man ikke har støtte for OpenAL.

 

Kommer sannsynlig med 1155-oppsett etter hvert, men platformen er eksperimentiell inntil videre.

 

Hadde foretrukket å utsette tråden til kvartal 3 2011 da man nå er midt i et platform-skifte, men ett sted må man starte.

 

 

Jeg personlig hadde nok likt å ha et skikkelig lydkort, men det har liksom ikke blitt enda. Så for øyeblikket bruker jeg et onboard Realtek lydkort, ikke verdens beste, men duger for øyeblikket som sagt. Men at 1155 platformen er eksperimentiell er jeg ikke så sikker på, Intel hadde heller litt uflaks der. At du sier noe slikt skyldes vel ikke den feilen med Cougar Point SATA kontrollen eller?

 

Tja, mulig dette hadde vært bedre å vente til senere i år med å starte en slik tråd, men et sted må man jo begynne som du sier. LGA2011 kommer vel i kvartal 3 i år, men om det kommer hovedkort for LGA2011 sokkel i samme kvartal er vel noe tvilsomt. Så har du jo AMD Bulldozer som skal komme til sommeren også.

Lenke til kommentar

Onboard lydkort er stort sett greie når det gjelder lyden, det er mer at de ikke støtter funksjoner i spill. Mange undervurderer nytten av et dedikert lydkort - kanskje ikke så rart siden det er omtrent 10 år siden det ble standard med integrerte lydkort - men dersom man spiller FPS kan et dedikert lydkort være nesten like viktig som skjermkortet. Til WoW, RTS osv greier man seg bedre med onboard lyd enn i FPS-spill.

Behov for dedikert lydkort får vurderes av den enkelte og kan velges bort dersom det ikke ønskes.

 

1155-hovedkortene trenger en måned eller to til. Platformen i seg selv er det ikke stort å utsette på. Utviklingen de siste årene ved å fordele brukere på ulike sokler er bra. Man slipper en rekke kostnadsrelaterte begrensninger på high end (2011/1366) samtidig som man slipper å betale ekstra for funksjoner man ikke trenger på inngangsnivå (1155/1156).

 

Virker som det er noe tull med prisguiden da enkelte varer som var der i går ikke vises i dag.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett når det gjelder lydkort, eller det var vel helst min feil. Jeg hadde nemlig et dedikert lydkort før, et Creative Xtremegamer mener jeg det var. Men det forsvant liksom da jeg oppgraderte til 1366 platformen. Tror faktisk det sitter i madamen sin PC som har mitt gamle HK, Asus Maximus II Forumla.

Jeg har hørt at Creative ikke oppdaterer drivere sine godt nok. Når det gjelder Linux så kan jeg skrive under på det fordi jeg hadde et helv.... med å finne drivere til Linux for det lydkortet.

 

Men jeg glemmer meg litt her. Det er jo tross alt snakk om oppsett til PCer. Lydkort, jeg har ikke prøvd dem selv, men har hørt at Asus sine lydkort er ganske så gode.

 

Selv hovedkortene til LGA1155 trenger ikke en måned eller to, det er Cougar Point som vil trenge det, men dette er kun pga at Intel greide å slippe brikkesett med feil. Hadde det ikke vært for den feilen, så hadde nok de fleste kjøpt Sandy Bridge HK i dag.

 

High end, joda, mulig jeg bytter til 2011 sokkel når den kommer, time will show. Skjermkort kommer jeg til å bytte senere i år uansett hva som skjer. Det vil si, med mindre Nvidia drar en kanin opp av hatten (GTX 6xx) i slutten av året.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Er ikke superflink med bygging av pc akkurat, så har et par spørsmål til trådstarter.

Hvor viktig er strømforsyninga i Spill-PC LGA1156, første oppsettet? Horfor anbefales denne, og kan man bruke noe mindre/billigere? Gå ut i fra at jeg droppa lydkortet. :)

takk

Endret av Trelle
Lenke til kommentar

Er ikke superflink med bygging av pc akkurat, så har et par spørsmål til trådstarter.

Hvor viktig er strømforsyninga i Spill-PC LGA1156, første oppsettet? Horfor anbefales denne, og kan man bruke noe mindre/billigere? Gå ut i fra at jeg droppa lydkortet. :)

takk

 

Uten strømforsyning, så får du ikke starte pc´en desverre :tease: Så den er viktig ;) Men du kan fint gå for en rimeligere modell en det som er satt opp i det oppsettet. du kan gå for hx serien til corsair, og du klarer deg lenge med en 650w. Da få du en rimeligere strømforsyning. Eller så kan jeg anbefale en Fractal design newton 650w. Den fikk veldig gode skussmål på sweclokcers for en tid tilbake, så den er absolutt å anbefale, rimelig er den og.

 

edit: leif

Endret av ManheiM
Lenke til kommentar

Det er en komponent, om jeg skal kalle det komponent da som stort sett alltid blir undervudert i en PC og det er nettopp PSU eller strømforsyningen. Dette har jeg lært av erfaring.

 

Okay, la oss si at Trelle kjøper en PSU på 650 W til et LGA1156 oppsett. Men så finner han plutselig ut at han har lyst på et LGA2011 oppsett om ca 8 måneder med, la oss si 2 x GTX 580 kort, og en bra 2011 CPU. Duger da en 650 W PSU? Nei, den vil nok ikke det. Så da må han kjøpe en ny PSU.

 

Jeg har det oppsettet som finnes i signaturen min, husker ikke i farten om den sier noe om PSU, men jeg har en Antec 1000 W PSU, og den vil nok kunne dra 2 x GTX 580 kort hvis jeg vil ha det.

Så Trelle, gjør deg selv den tjenesten å kjøpe en PSU på min 850 W og av GOD kvalitet. Du vil ikke angre på det.

Lenke til kommentar

Det er en komponent, om jeg skal kalle det komponent da som stort sett alltid blir undervudert i en PC og det er nettopp PSU eller strømforsyningen. Dette har jeg lært av erfaring.

 

Okay, la oss si at Trelle kjøper en PSU på 650 W til et LGA1156 oppsett. Men så finner han plutselig ut at han har lyst på et LGA2011 oppsett om ca 8 måneder med, la oss si 2 x GTX 580 kort, og en bra 2011 CPU. Duger da en 650 W PSU? Nei, den vil nok ikke det. Så da må han kjøpe en ny PSU.

 

Jeg har det oppsettet som finnes i signaturen min, husker ikke i farten om den sier noe om PSU, men jeg har en Antec 1000 W PSU, og den vil nok kunne dra 2 x GTX 580 kort hvis jeg vil ha det.

Så Trelle, gjør deg selv den tjenesten å kjøpe en PSU på min 850 W og av GOD kvalitet. Du vil ikke angre på det.

 

Men hvis du hadde lest litt nærmere hva han skrev, så lurte han på om han kunne bytte psu for å få et rimeligere oppsett. Tviler på at han da om 8 måneder skal gå for et lga2011 oppsett og sli osv. Han skriver ingenting om at han skal kjøpe det, så jo en 650w vil holde fint nå. Er jo selvfølgelig enig med deg om at hvis hensikten er å kjøre sli/crossfire i nær fremtid, så vil nok ikke 650 være nok, men får ikke intrykk av at dette vil være tilfelle. Så en fractal design newton 650w, er en god og rimelig psu, modulær er den og. Du kan forresten lese testen på sweclockers Her

 

Pluss at den også matcher kabinettet hvis du går fractal desgin r3, har det selv, og er konge:)

Lenke til kommentar

Mulig å velge rimeligere PSU feks 550W. Corsair AX 750W er valgt fordi at det er en god PSU og for at man ikke skal komme til kort ved fremtidige oppgraderinger.

 

Det er mulig å velge Corsair CX 600W for ca 500 kr.

 

Vurderer å lage en budsjettutgave av oppsettet med rimeligere komponenter / besparelser for de som ikke kan strekke seg til drøye 10 lapper.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har lagt til en budsjettutgave av Spill-PC LGA1156. Denne har rimeligere PSU og et noe svakere skjermkort i tillegg til at både lydkort og SSD er tatt bort. Komponentene skal koste ca 6300 kr dersom jeg har regnet riktig. SSD er kjekt, men det kan kjøpes til.

 

Den største utfordringen er for øyeblikket varer som ikke ligger i prisguiden og varer som plutselig forsvinner ut av prisguiden. Hovedkoret i LGA1156 oppsettet var der i går, men i dag forsvant det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...