Gå til innhold

Test: Opera 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det vi imidlertid reagerer litt på er at for at stabling i det hele tatt skal fungere, må vi først trykke på selve fanen, holde musepekeren nede, for deretter å bevege musepekeren under fanelinjen (det vil si ikke på selve linjen), og opp igjen for å legge fanen oppå en annen fane. Dersom vi holder musepekeren på selve fanelinjen hele tiden, kunne ikke fanene stables. Dette er likevel ikke verre enn at det er noe man blir vant til.

 

Hø? Det fungerer da helt fint å dra faner direkte høyre/venstre for å stable.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det vi imidlertid reagerer litt på er at for at stabling i det hele tatt skal fungere, må vi først trykke på selve fanen, holde musepekeren nede, for deretter å bevege musepekeren under fanelinjen (det vil si ikke på selve linjen), og opp igjen for å legge fanen oppå en annen fane. Dersom vi holder musepekeren på selve fanelinjen hele tiden, kunne ikke fanene stables. Dette er likevel ikke verre enn at det er noe man blir vant til.

 

Hø? Det fungerer da helt fint å dra faner direkte høyre/venstre for å stable.

Dette fungerer også utmerket fint for meg (Engelsk versjon av Opera 11)

 

Stabling er ellers ganske brukervennlig. Det er bare å dobbeltklikke på en aktuelle gruppe for å avstable gruppen, og dobbeltklikke igjen for å stable igjen. Høyreklikk på en gruppe gir oss flere kontrollmuligheter – her kan vi blant annet lukke alle fanene samtidig. En annen liten detalj som Opera kanskje bør legge til, og det er mulighet til å lukke enkeltgrupper med faner. Det er kun mulig å lukke enkeltfaner, eventuelt lukke absolutt alle faner.

Men det som jeg ikke fikk til var det som står om at man skal kunne dobbelklikke for og velge om fanene skal være stablet eller ikke.

Muligens dette har noe med instillingene at jeg har valgt og minimere fanene ved og klikke på dem?

 

[Edit]

Instillingen på og minimere ved klikk på fanen hadde ingen efekt på stack/unstack.

Ved dobelklikking når denne instillingen var av så åpnet imidlertid en stack seg. Når jeg tenker meg om så er det muligens dette forfatteren mener. Det og åpne og skjule en stablet gruppe og ikke det og faktisk avstable den?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar

HTML5 støtten i Opera er dårlig?

 

HTML5 testen som kjøres dekker kun en minimal del av hele HTML5 spesifikasjonen, og dessuten tester funksjoner som ikke er den del av HTML5.

 

For eksempel støtter Opera ikke H.264 eller MPEG-4 for <video>-taggen da disse inneholder patentert teknologi. Disse er derfor heller ikke en del av HTML5 standarden, men likevel inkludert i denne testen. Google har betalt for å lovmessig inkludere teknologien og "passerer" testen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HTML5 støtten i Opera er dårlig?

 

HTML5 testen som kjøres dekker kun en minimal del av hele HTML5 spesifikasjonen, og dessuten tester funksjoner som ikke er den del av HTML5.

 

For eksempel støtter Opera ikke H.264 eller MPEG-4 for <video>-taggen da disse inneholder patentert teknologi. Disse er derfor heller ikke en del av HTML5 standarden, men likevel inkludert i denne testen. Google har betalt for å lovmessig inkludere teknologien og "passerer" testen.

Skulle til å poengtere det samme :)

 

I tillegg reagerer jeg på at det blir sagt at "minnehåndteringen til Opera ikke imponerer". Jeg antar artikkelforfatteren har minst 2, sannsynligvis 4 gb eller mer ram på maskinen. Hva er så vitsen med å ikke benytte seg av ledig ram for å øke ytelsen? I tillegg har Opera en ganske aggressiv cache-funksjon som gjør at navigering bakover i sider blant annet går betydelig fortere enn i for eksempel Firefox.

 

Prøv de samme nettleserne på en maskin med 512 eller kanskje 256mb ram og se hvordan den oppfører seg nå sammenlignet med de andre ;)

 

Og hvordan man har fått Opera 11 til å få dårligere resultat på Sunspider-testen klarer ikke jeg helt å forstå. Tror artikkelforfatter er ganske alene om et sånt resultat hvis man skal tolke vibbene på nettet. Selv har jeg testet med Peacekeeper på min maskin og Opera gikk fra 2166 med 10.63 til 3507 med 11. Til sammenligning har Chrome 7 og 8 henholdsvis 3347 og 4029. Firefox 4 beta 7 1972 (har ikke testet beta 8 eller 3.6.11). Dog er ikke disse testene 100% nøyaktige fra gang til gang grunnet forskjellig bruk av maskinen ved testing. Ikke har de nødvendigvis noe særlig å si for faktisk opplevd ytelse.

 

Ellers en helt grei test, men hadde ikke skadet noen å skrive litt mer utfyllende. For eksempel om den nye installasjonsprosessen som er mange ganger så rask som før :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er veldig nøgd med 11 og fanestabling. Det som irriterer meg mest er at Ctrl+Shift+V ikkje fungerer som den skal. Åpner ny fane i staden for å lime inn og kjøre i den aktive.

 

Det kan du vel endre, har du prøvd:

 

Ctrl + F12 -> Advenced tabben -> shortcuts, og edit keyboard setup

 

søk etter "v" og finn ctrl shift v, endre til det du vil?

:)

Lenke til kommentar
Det vi imidlertid reagerer litt på er at for at stabling i det hele tatt skal fungere, må vi først trykke på selve fanen, holde musepekeren nede, for deretter å bevege musepekeren under fanelinjen (det vil si ikke på selve linjen), og opp igjen for å legge fanen oppå en annen fane. Dersom vi holder musepekeren på selve fanelinjen hele tiden, kunne ikke fanene stables.

 

Tror jeg skal komme med et "hø?" og. Dette fungerer helt fint hos meg. Begge metoder fungerer faktisk smertefritt, eller kanskje skal jeg si at den metoden med å dra fanen vekk først er litt smertefull da den medfører en lengre musebevegelse :p

 

Og når jeg var inne på musebevegelser, kunne det ikke vært greit å nevne at man kan tilpasse musebevegelsene til de funksjonene man selv vil ha? Har man fram- og tilbake-knapp på musen så trenger man ikke det i musebevegelsen også, da kan den heller byttes ut med en mer nyttig funksjon.

 

Høyreklikk på en gruppe gir oss flere kontrollmuligheter – her kan vi blant annet lukke alle fanene samtidig. En annen liten detalj som Opera kanskje bør legge til, og det er mulighet til å lukke enkeltgrupper med faner. Det er kun mulig å lukke enkeltfaner, eventuelt lukke absolutt alle faner.

 

Er det Høyreklikk->Fanegruppe->Lukk fanegruppe som Opera skal legge til? :)

 

Få utvidelser og mye minnebruk er vel diskutable negative sider. Er det et stort behov for utvidelser som ikke eksisterer, og bruker Opera mye RAM når det er lite tilgjengelig? Jeg har i hvert fall sett at Opera spiser mye minne når det er mye ledig, men åpner jeg noe annet minnekrevende så frigjør Opera RAM ved å skrive til harddisken. Nå vet jeg ikke hvordan de andre nettleserne oppfører seg, så det kan godt tenkes Opera krever mer minne enn Firefox som er innehaver av førsteplassen, men føler at testen ikke sier nok om dette. For i mine øyne er det bedre å ha masse data liggende lett tilgjengelig i RAM skulle man trenge den, enn om den må leses fra HDD :)

 

Ellers en grei test :)

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar
Det vi imidlertid reagerer litt på er at for at stabling i det hele tatt skal fungere, må vi først trykke på selve fanen, holde musepekeren nede, for deretter å bevege musepekeren under fanelinjen (det vil si ikke på selve linjen), og opp igjen for å legge fanen oppå en annen fane. Dersom vi holder musepekeren på selve fanelinjen hele tiden, kunne ikke fanene stables. Dette er likevel ikke verre enn at det er noe man blir vant til.

Får føye meg inn i rekken av de hvor dette fungerte fint, testet med Opera på Fedora 13. Du må dra fanen ca 1/3 over den andre, slik at den (på "bunn") blir litt mørkere, før du slipper.

Lenke til kommentar

Det kan du vel endre, har du prøvd:

 

Ctrl + F12 -> Advenced tabben -> shortcuts, og edit keyboard setup

 

søk etter "v" og finn ctrl shift v, endre til det du vil?

:)

Problemet er at funksjonen ikkje fungerer som den skal. Funksjonen heiter "Paste and go", men fungerer som "Paste and go in new tab".

Lenke til kommentar

Har flere problemer med lydfiler, type .m3u ??

Gå inn på www.amazon.com og prøv å forhåndslytt til musikken der..

Opera vil "bare" åpne de i eksternt program, hva har jeg gjort feil? Bortsett fra det funker Opera 11 veldig bra syns jeg, med unntak av at den "tenker" i 1-2 sekunder før den vil åpne youtube.

Googe Chrome er motsatt, superrask på tube, alt annet =1 sek pause.

Lenke til kommentar

Det kan du vel endre, har du prøvd:

 

Ctrl + F12 -> Advenced tabben -> shortcuts, og edit keyboard setup

 

søk etter "v" og finn ctrl shift v, endre til det du vil?

:)

Problemet er at funksjonen ikkje fungerer som den skal. Funksjonen heiter "Paste and go", men fungerer som "Paste and go in new tab".

Prøvde du å forandre den? Problemet ligger nok i at den bruker Shift tasten (selv om det burde fungert). Forandre snarveien til Ctrl+B eller no og det funker som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...