Gå til innhold

Hvorfor går kristne med korset?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Jeg vet at korset symboliserer henrettelsen av Jesus Kristus i første århundre. det jeg lurer på hvorfor går kristne med korset?

 

La oss si en person blir drept, familien til denne personen sier vedkomende er i himmelen og familien plukker opp drapsvåpenet og sikter i lufta og sier vi elsker deg. Er ikke det galt? trur dere offret vil huske sin død og drapsvåpenet. Det er det samme som å sikte på en død person og si vi elsker deg.

 

Det andre jeg lurer på hvorfor kaller man skaperen for gud eller allah. en far kan gi ungen sin navn men ungen kan aldri sette navn på sin far. det er synd å kalle skaperen for gud eller allah.

 

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fisken er vel ikke et symbol for Jesus, men det blir i nyere tid brukt som et symbol på kristendom i sin helhet, tror jeg. Fiskens opprinnelse stammer fra Jesu tid (eller i alle fall veldig lenge siden), og ble brukt for å fortelle fremmede at man var kristen uten å avsløre for ikke-kristne at man var kristen. Èn person tegnet en krum strek i sanden, og en annen kunne tegne en lik strek, speilvendt og oppå den forrige, slik at det ble en fisk. Slik unngikk man å bli drept/havne i fengsel for troen sin, og man kunne "komme ut av skapet" på en trygg måte.

 

Dette er i alle fall det jeg har blitt fortalt av en kristen. "Trikset" har veldig mange logiske brister da, som f.eks.: Hvor "lærer" alle kristne om dette symbolet? Hvor ble det bestemt at det var slik? Hva hindret ikke-kristne fra å lære det samme trikset og deretter avsløre det? Og kan det ikke tenkes at noen (pga sin ekstremt kreative hjerne) fullførte fisketegningen uten å være kristen? Det krever jo ikke akkurat en IQ på 150 for å tegne en strek oppå en annen strek i sanden.

 

Ellers er førstepost svært interessant. Korset blir vel brukt som et symbol for kristendom, og et symbol på hva Jesus gjorde. Det du sier om å gi navn til sin far er jeg enig med, det gir ikke helt mening. Men det er vel ikke helt uvanlig at kjente/viktige individer gjennom historien har fått "tilnavn" og kallenavn fra sine "undersåtter"/tilhengere, f.eks. "Augustus"-navnet i det romerske imperiet. F.eks. "Der Fuhrer" er det vel ikke sikkert det var Hitler selv som kom opp med, selv om han tydeligvis ikke hadde så mye imot det.

Lenke til kommentar

The Encyclopedia Americana sier «i gammel tid ble korset brukt av både hinduene og buddhistene i India og Kina og av perserne, assyrerne og babylonerne». Chambers’s Encyclopaedia (1969-utgaven) sier i tråd med dette at korset «var et symbol som var knyttet til religion og mystikk lenge før den kristne æra».

 

Det finnes i virkeligheten ingen beviser for at de første kristne brukte korset i tilbedelsen. I den første kristne tid var det de hedenske romerne som brukte korset. The Companion Bible sier: «Disse korsene ble brukt som symboler på den babylonske solguden . . . og de blir først sett på en mynt som ble laget av Julius Cæsar, 100—44 f.Kr., og deretter på en mynt som ble preget av Cæsars arving (Augustus), 20 f.Kr.» Den romerske naturguden Bacchus ble enkelte ganger fremstilt med et hodebånd som var dekorert med en rekke kors.

 

Hvordan ble så korset kristenhetens symbol?

I 312 e.Kr. drog Konstantin, som da hersket over et område som i dag omfatter Frankrike og Storbritannia, ut i krig mot sin italienske svoger, Maxentius. Underveis fikk Konstantin etter sigende et syn av et kors med innskriften «Hoc vince», «i dette tegn skal du seire». Etter at han hadde seiret, gjorde han korset til et felttegn for hæren sin. Da kristendommen senere ble gjort til statsreligion i det romerske rike, ble korset kirkens symbol.

 

Men fikk Konstantin virkelig et slikt syn? Beretningene om denne legenden er full av uoverensstemmelser og i beste fall annenhånds. Det ville ærlig talt være vanskelig å finne en person som det er mindre sannsynlig at Gud åpenbarte seg for. Da denne hendelsen skal ha funnet sted, var Konstantin en ivrig tilbeder av solguden. Han viet blant annet søndagen til soltilbedelse.

 

Hans atferd etter den såkalte omvendelsen vitnet heller ikke om at han hadde begynt å følge rette prinsipper. Han gjorde seg skyldig i mord og intriger og hadde politiske ambisjoner. Det ser ut som om kristendommen for Konstantin bare var et politisk middel til å forene et splittet rike.

 

Det finnes heller ikke beviser for at det korset Konstantin «så», virkelig representerte det redskap som ble brukt i forbindelse med Jesu henrettelse. På mange av de myntene som Konstantin senere lot prege, kan en se bokstaven P trykt over et X-formet kors.

 

An Expository Dictionary of New Testament Words av W. E. Vine sier: «Den Chi eller X som Konstantin hevdet at han så i et syn, og som ledet ham til å kjempe for den kristne tro, var den første bokstaven i ordet ’Kristus’ [på gresk] og hadde ikke noe med ’korset’ å gjøre», det vil si korset som et henrettelsesredskap. Kors av denne typen er i virkeligheten nesten identisk med det hedenske symbolet for solen.

 

Hvorfor fikk korset så lett innpass hos såkalte kristne?

Vines ordbok sier: «Ved midten av det tredje århundre etter Kristus hadde kirkesamfunnene enten avveket fra eller forvrengt visse læresetninger i den kristne religion. For at de frafalne kirkesystemer skulle oppnå større prestisje, ble hedninger opptatt i kirkesamfunnene uten at de måtte bli gjenfødt ved tro, og de fikk lov til å beholde en stor del av sine hedenske tegn og symboler. På denne måten ble Tau eller T i sin vanligste form, med tverrstykket senket, antatt som noe som representerte Kristi kors.»

 

Korsets utvikling

Var det kjærlighet til Kristus som etter hvert fikk mange til å betrakte korset med ærbødighet? Encyclopaedia of Religion and Ethics sier: «I det fjerde århundre begynte en slags overtro å få et fastere grep innen kirken.» Man mente at det å gjøre korsets tegn var «det sikreste forsvar mot demoner, og et middel mot alle sykdommer». Også i vår tid er korset knyttet til overtro.

 

I tidens løp er det blitt utviklet omkring 400 forskjellige former for kors. Til å begynne med var ikke Kristus avbildet på korset. I stedet fremstilte man en ungdom som holdt et juvelbelagt kors. Senere ble et lam avbildet på korset. I 691 e.Kr. «offentliggjorde» konsilet i Trullo et kors hvor lammet var erstattet med overkroppen til en ung mann. Med tiden ble dette til et krusifiks — en fremstilling av Kristi legeme på et kors.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bra redegjørelse TheaLinnea.

 

Stemmer det forsåvidt ikke at nyere forskning peker på at Jesus slettes ikke ble korsfestet, men snarere pålefestet? Mener du hadde et innlegg hvor du utdypet det litt, men klarer ikke finne det nå.

 

Uansett, enig i at det er morbid å bruke et torturedskap som symbol på en religion som forfekter nestekjærlighet.

 

Om Jesus hadde blitt henrettet for 20 år siden ville jo det betydd at alle kristne hadde gått rundt med en liten elektrisk stol eller en giftsprøyte rindt halsen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra redegjørelse TheaLinnea.

 

Stemmer det forsåvidt ikke at nyere forskning peker på at Jesus slettes ikke ble korsfestet, men snarere pålefestet? Mener du hadde et innlegg hvor du utdypet det litt, men klarer ikke finne det nå.

 

Uansett, enig i at det er morbid å bruke et torturedskap som symbol på en religion som forfekter nestekjærlighet.

 

Om Jesus hadde blitt henrettet for 20 år siden ville jo det betydd at alle kristne hadde gått rundt med en liten elektrisk stol eller en giftsprøyte rindt halsen..

Det har du helt rett i soulless. De fleste bibeloversettelser sier at Jesus ble «korsfestet», ikke «pælfestet». Det skyldes den alminnelige oppfatning at det torturredskapet som Jesus ble hengt på, var et «kors» laget av to trestokker og ikke en enkelt pæl eller stokk.

 

Tradisjonen, ikke Bibelen, sier dessuten at den dødsdømte kun bar tverrstokken, som blir kalt patibulum eller antenna, og ikke begge trestokkene. På den måten forsøker man å komme utenom det problem at det ville være for tungt for én mann å dra eller bære begge trestokkene til Golgata.

 

Men hva sa bibelskribentene selv om dette?

De brukte det greske substantivet staurọs 27 ganger og verbet staurọo 46 ganger, synstaurọo (forstavelsen syn betyr «[sammen] med») fem ganger og anastaurọo (anạ betyr «på nytt») én gang. De brukte også det greske ordet ksỵlon, som betyr «tre; ved», fem ganger for å beskrive det torturredskapet som Jesus ble naglet til.

 

Verken i klassisk gresk eller i koiné overbringer staurọs tanken om et «kors» laget av to stokker. Ordet betegner rett og slett en opprettstående stake, pæl eller påle som kunne brukes når man skulle lage et gjerde, et pæleverk eller en palisade.

 

Douglas’ New Bible Dictionary fra 1985 sier under «Kors» på side 253: «Det gr. ordet for ’kors’ (stauros; verb: stauroo . . . ) har som første betydning en opprettstående stake eller stokk, og som andre betydning en stake som blir brukt som et redskap for avstraffelse og henrettelse.»

 

Det at Lukas, Peter og Paulus brukte ksỵlon som et synonym til staurọs, styrker den oppfatning at Jesus ble pælfestet på en opprettstående stake uten tverrstokk, for det er dette som er betydningen av ksỵlon i denne sammenhengen. (Apg 5: 30; 10: 39; 13: 29; Ga 3: 13; 1Pe 2: 24) Ksỵlon forekommer også i Esra 6: 11 i den greske oversettelsen Septuaginta, og der betegner det en enkelt bjelke eller stokk som en overtreder skulle pælfestes på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
De trenger å bli minnet på at de skal føle synd og skam for at Jesus måtte lide.

:roll:

 

Som terry jones sa, at kristene opphøyer en brutal henrettelse og bøyser seg foran korset er ganske sykt(som i sick)

De opphøyer ikke henrettelsen, men offeret.

 

Hadde det ikke vært bedre at kristene bøyet seg foran den store steinen som ble flyttet av jesus når han sto opp.

Det er faktisk helt sant, for hvor viktig korsfestelsen enn var, er det enda viktigere (helt essensielt, iflg. Paulus) at Jesus sto opp fra de døde. Selv mener jeg at altfor mange kristne har "stoppet opp" ved korset, ved døden og lidelsen, og ikke gått videre til livet og oppstandelsen.

 

Uansett, enig i at det er morbid å bruke et torturedskap som symbol på en religion som forfekter nestekjærlighet.

Ja, bortsett fra at man ikke opphøyer korset som et redskap man ønsker å pine folk på, og at det symboliserer Jesu kjærlighet heller enn romernes brutalitet, så...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort applaus til TheaLinnea for svært gode innlegg.

Dette har jeg observert over tid, og nå synes jeg det var på tide å kommentere det. :)

 

Nå skriver TheaLinnea sjeldent eller aldri sine innlegg selv, i det minste ikke som originaler på dette forumet. Jeg kan bare gjenta mine oppfordringer om å henvise til kilder og ikke bare droppe innlegg eller ferdige tekster fra Jehovas Vitner.

 

Spørsmålet om kors eller staur er et av flere sentrale punkt i Jehovas Vitners lære for å distansere seg fra kirken. Derfor er det og produsert mye materiale på dette.

 

Tolkningen er langt fra så entydig som Jehovas Vitner hevder. Et par lenker: Wikipedia og en site som tar opp JVs standpunkt til diskusjon - i dette tilfelle betydningen av "stauros".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet at korset symboliserer henrettelsen av Jesus Kristus i første århundre. det jeg lurer på hvorfor går kristne med korset?

 

La oss si en person blir drept, familien til denne personen sier vedkomende er i himmelen og familien plukker opp drapsvåpenet og sikter i lufta og sier vi elsker deg. Er ikke det galt? trur dere offret vil huske sin død og drapsvåpenet. Det er det samme som å sikte på en død person og si vi elsker deg.

«A lot of Christians wear crosses around their necks. Nice sentiment, but do you really think when Jesus comes back, he ever wants to see a fucking cross?» - Bill Hicks

 

Korset har blitt et symbol på kristendommen, og mange kristne bærer symbolet for å ære sin tro. Jeg ser ironien, men i en verden hvor t-skjorter med bilde av Che Guevara har blitt mote kan man vel nesten ikke forvente annet.

 

Det andre jeg lurer på hvorfor kaller man skaperen for gud eller allah. en far kan gi ungen sin navn men ungen kan aldri sette navn på sin far. det er synd å kalle skaperen for gud eller allah.

Ordet gud er kun en kollektiv beskrivelse av overnaturlige entiteter mennesket tilber. Hvorfor kristendommen, jødedommen, og islam skriver ordet med stor forbokstav er vel for å heve begrepet over andre substantiver.

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

Jeg vet at korset symboliserer henrettelsen av Jesus Kristus i første århundre. det jeg lurer på hvorfor går kristne med korset?

 

La oss si en person blir drept, familien til denne personen sier vedkomende er i himmelen og familien plukker opp drapsvåpenet og sikter i lufta og sier vi elsker deg. Er ikke det galt? trur dere offret vil huske sin død og drapsvåpenet. Det er det samme som å sikte på en død person og si vi elsker deg.

«A lot of Christians wear crosses around their necks. Nice sentiment, but do you really think when Jesus comes back, he ever wants to see a fucking cross?» - Bill Hicks

 

Korset har blitt et symbol på kristendommen, og mange kristne bærer symbolet for å ære sin tro. Jeg ser ironien, men i en verden hvor t-skjorter med bilde av Che Guevara har blitt mote kan man vel nesten ikke forvente annet.

 

Det andre jeg lurer på hvorfor kaller man skaperen for gud eller allah. en far kan gi ungen sin navn men ungen kan aldri sette navn på sin far. det er synd å kalle skaperen for gud eller allah.

Ordet gud er kun en kollektiv beskrivelse av overnaturlige entiteter mennesket tilber. Hvorfor kristendommen, jødedommen, og islam skriver ordet med stor forbokstav er vel for å heve begrepet over andre substantiver.

 

 

Che Guevara sa han var komunist borsett fra når det kom til salg av t-skjorter, så han ville sikkert ikke hatt noe problem med det, men hettegensere DET ER NOE HELT ANNET!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest alt her, men vil bare si at fisk er brukt i lang, lang tid. På den tiden hvor kristne måtte holde seg i skjul, og hvor det var forbudt å i det hele tatt nevne Jesus, brukte kristne fisken som et symbol på at de kunne snakke sammen.

Når de traff andre tegnet de den ene dele av fisken (tegnet en bue), og den andre personen tegnet den andre delen av fisken. På den måten kunne de være sikre på at den de snakket med var en kristen, da de var de eneste som visste om dette.

 

 

Det andre var korset. Det går man ikke med for å hedre hans død eller noe, men for å minnes at han døde for våre synder. At Gud elsket oss så høyt at han sendte sin sønn for å dø for våre synder.

 

 

For de som velger å være kristne er det sistnevnte svært symbolsk.

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

 

Jeg vet at korset symboliserer henrettelsen av Jesus Kristus i første århundre. det jeg lurer på hvorfor går kristne med korset?

 

La oss si en person blir drept, familien til denne personen sier vedkomende er i himmelen og familien plukker opp drapsvåpenet og sikter i lufta og sier vi elsker deg. Er ikke det galt? trur dere offret vil huske sin dd og drapsvåpenet. Det er det samme som å sikte på en død person og si vi elsker deg.

Korsfestelsen er høydepunktet i Jesu Kristi verk. Her viser Han hvor høyt Han elsker verden, han gir sitt liv for verdens liv.

Lenke til kommentar

Kort applaus til TheaLinnea for svært gode innlegg.

Dette har jeg observert over tid, og nå synes jeg det var på tide å kommentere det. :)

Nå skriver TheaLinnea sjeldent eller aldri sine innlegg selv, i det minste ikke som originaler på dette forumet. Jeg kan bare gjenta mine oppfordringer om å henvise til kilder og ikke bare droppe innlegg eller ferdige tekster fra Jehovas Vitner.

 

Spørsmålet om kors eller staur er et av flere sentrale punkt i Jehovas Vitners lære for å distansere seg fra kirken. Derfor er det og produsert mye materiale på dette.

For å distansere seg fra korset, som alle andre djevler. De har også seanser hvor de distansierer seg fra brødet og vinen. Bak det hele ligger en dyp forakt for Jesus Kristus, som de på alle tenkelige vis søker å degradere.

 

vanhelsingdracula2.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...