Gå til innhold

Olympus slipper etterlengtet oppfølger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg det virker som en ganske liten oppgradering i forhold til e-pl1. Er spent på E-P3 dog.

 

Elelrs lurer jeg på hva fotofolket mener om disse konverterene? Når det kom nyheter om disse på 43rumours ble det endel nerdrage over at olympus lanserte slike leketøysprodukter og at de burde bruke tid på objektiver osv. Er det så grusom kvalitet på slikt? Telekonvertere er jo ikke så uvanlig? Synd om de bare passer på den nye kitten dog, kunne kanskje vært gøy med feks en fisheye-konverter, det er såpass sjeldent man bruker sånn, så et helt eget objektiv virker noe overkill.

 

AtW

Lenke til kommentar

Elelrs lurer jeg på hva fotofolket mener om disse konverterene?

 

Jeg er ikke spesielt glad i konvertere, men de kan være helt OK. Spesielt med tanke på å lage et system som er veldig kompakt ser jeg logikken i det. Det gjenstår å se hvor bra (eller dårlige) og ikke minst billige de er, men noen erstatning for et dedikert høykvalitetsobjektiv er de sikkert ikke (men makroforsatsen kan nok være ganske brukbar). Hvis man ser det som alternativ til ikke å få tatt et bilde så har de sin misjon.

Lenke til kommentar

Disse konverterene er jo en rimelig inngangsport til fish-eye, vidvinkel og makroverdenen. Men neppe noe jeg hadde kjøpt selv. Dvs. fish-eyen kunne vært artig å lekt litt med (har ingen planer om å kjøpe en ordentlig en ...)

 

Men det to-øyde makro-lyset skulle vært interessant å prøvd.

Lenke til kommentar

Elelrs lurer jeg på hva fotofolket mener om disse konverterene?

 

Jeg er ikke spesielt glad i konvertere, men de kan være helt OK. Spesielt med tanke på å lage et system som er veldig kompakt ser jeg logikken i det. Det gjenstår å se hvor bra (eller dårlige) og ikke minst billige de er, men noen erstatning for et dedikert høykvalitetsobjektiv er de sikkert ikke (men makroforsatsen kan nok være ganske brukbar). Hvis man ser det som alternativ til ikke å få tatt et bilde så har de sin misjon.

 

Hva pleier å være ulempene? Har feks følelse av at distorsjon er et mindre problem i disse digitale dager enn før, da man kan korrigere det uten enorme kvalitetstap. Kan man feks få en overgang (annen størrelse på kit-objektivet) og feste vidvinkelkonverteren på et annet objektiv? (feks 9-18mm, hadde vært artig å ha enda mer vidvinkel).

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva pleier å være ulempene?

 

Ulempene er normalt dårligere optiske egenskaper enn et eget objektiv med samme brennvidde. Som du sier kan en del optiske feil fikses digitalt, men det påvirker også kvaliteten og dårlig skarphet er det ikke så mye å gjøre med. Det blir interesant å se om E-PL2 har profiler for disse konverterene slik at JPGer automatisk korrigeres i kameraet.

 

Noe annet er at forsatsene skrus på og det er litt mer omstendelig enn å bytte et objektiv.

Lenke til kommentar

Hva pleier å være ulempene?

 

Ulempene er normalt dårligere optiske egenskaper enn et eget objektiv med samme brennvidde. Som du sier kan en del optiske feil fikses digitalt, men det påvirker også kvaliteten og dårlig skarphet er det ikke så mye å gjøre med. Det blir interesant å se om E-PL2 har profiler for disse konverterene slik at JPGer automatisk korrigeres i kameraet.

 

Noe annet er at forsatsene skrus på og det er litt mer omstendelig enn å bytte et objektiv.

 

Hva med lys? Kommer det mindre lys inn? Og er det snakk om mye dårlige kvalitet vanligvis? Jeg vet det er endel mas på meg, men er faktisk litt interessert i dette. Min erfaring med min nåværende objektivpark er at det primært står på meg selv, og etter det, så kommer hvor står blender og hva slags zoom-område som dekkes, føler sjeldent den optiske kvaliteten i seg selv er noen hemsko. Påvirker det fokushastighet og slikt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med lys? Kommer det mindre lys inn? Og er det snakk om mye dårlige kvalitet vanligvis? Jeg vet det er endel mas på meg, men er faktisk litt interessert i dette. Min erfaring med min nåværende objektivpark er at det primært står på meg selv, og etter det, så kommer hvor står blender og hva slags zoom-område som dekkes, føler sjeldent den optiske kvaliteten i seg selv er noen hemsko. Påvirker det fokushastighet og slikt?

 

AtW

Det er mulig at makroen vil stjele noe lys; men det er en bieffekt at man taper lys når man nærmer seg 1:1(mener jeg å ha hørt).

 

Fokushastigheten - tror gjerne den er like grei/ugrei som før.

Lenke til kommentar

Det blir interesant å se om E-PL2 har profiler for disse konverterene slik at JPGer automatisk korrigeres i kameraet.

Var visst noen nye Art-filtre Scene modes på E-PL2 som kunne nyttes sammen med forsatsene - det skulle ikke forundre meg at det ligger noen ekstra korringer i dem. Det er så vidt jeg kan skjønne eneste muligheten for at kameraet kan få vite at forsatser er påmontert objektivet.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg kan skjønne eneste muligheten for at kameraet kan få vite at forsatser er påmontert objektivet.

 

Mange kompaktkameraer/superzoomer som kan bruke vidvinkel og/eller telekonverter har et menyvalg for å fortelle kameraet at konverter er i bruk. Jeg tror det gjøres for at bildestabilisatoren skal vite reell brennvidde, og det er ikke noe i veien for at Olympus skulle kunne implementere tilsvarende for E-PL2. Jeg vet ikke imidlertid ikke om de har gjort det.

Lenke til kommentar

Jeg har både TCON-17 og WCON-08 som er Olympus sine tidligere teleconvertere og vidvinkelconvertere. En makroconverter er jo kun et forstørrelsesglass som kan skrus frempå et objektiv.

 

Utenom 1:1 og større makro som Tomsi er innepå (vet ikke om det stemmer en gang), gir ikke konverterene noe lystap (kontra teleconvertere en setter mellom objektiv og kamerahus).

 

TCON-17 gir 1,7x forstørrelse, så f.eks 100mm blir 170mm. Den har 55mm filtergjenger, og ble egentlig brukt med min Olympus C-750UZ, men jeg har også brukt den på min 40-150mm og min 50mm f/2. Med 50mm f/2 + TCON-17 + 2x crop ... blir det meget lyssterke 170mm f/2 effektivt. Jeg gjorde en skarphetstest av dette, og det var ikke helt pari med 50mm f/2 alene (som jo er EKSTREMT skarp), men det var absolutt dugende. En måtte virkelig være ganske så perfeksjonist for å avvise det som god kvalitet. Det var uansett bedre enn på alle kompaktkameraer jeg har sett. (Edit; Når jeg tenker meg om, har jeg noen bilder på flickr som er tatt med komboen 50mm f/2 og TCON-17; se her!.)

 

Min erfaring, er at konverterene til Olympus holder meget høy kvalitet optisk. De har fått skryt fra andre hold også.

 

Husk at en kan bruke konvertere så lenge en får filtergjengene til å passe..., og dersom de ikke passer, kan en bruke step-up og step-down ringer. Disse fås jo for et par $ på ebay.

 

Det finnes en del konverter linser andre steder (f.eks e-bay) også, men disse holder stort sett ikke samme kvalitet som Olympus sine, men de er absolutt morsomme å leke med.

 

Jeg sier thumbs up olympus. Dette er morrotilbehør.., dog gjerne noe dyrt, men det finnes alltid billige alternativ på e-bay som folk kan leke med. Dersom de stiller høye krav til kvaliteten, er det bare å kjøpe Olympus sine.

 

btw; Sist jeg sjekka, ligger det en TCON-17 på bruktmarkedet til Foto.no.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Ok, så slike step-up-ringer de påvirker ikke selve konverteren? (annen avstand fra objektivet osv)? Håper nesten de lanserer modeller som passer med de "vanlige" objektiene også, samt frimware som passer, det hadde vært ganske kult å prøve. (elelrs så kan jeg som du sier bare bruke slike ringer).

 

AtW

Lenke til kommentar

Bare kjør på med mellomringer.Det er uansett bare snakk om maks et par millimeter. Litt avstand blir det alltid.

En kan også bruke step-down ringer... f.eks så har min 40-150mm f/3.5-4.5 58mm filtergjenger..., har derfor en 58-55mm step-down for å bruke TCON-17. Den er ubrukelig på noen av de kortere brennviddene, men når en får zoomet inn, forsvinner vignetteringen, og det blir morro... 510mm f/4.5 effektivt.

Det er mulig at disse "nye" adapterene er litt vel små for å bruke på objektiver med 58mm gjenger.., men en finner jo de gamle ennå. TCON og WCON.

 

Synes på generell basis at folk er alt for skeptiske til å eksperimentere med foto. Det er jo bare å prøve. Mye "diverse" som er billig på e-bay...., og når en eksperimenterer, så lærer en ofte en god del.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...