Gå til innhold

Et par spørsmål om nytten av spikes


Anbefalte innlegg

Har vel liten erfaring med hjemmekinoanlegg, men lurer på hva spikes gjør for en høytaler kontra å bare sette høytaleren på gulvet (evt stativ)?

 

Noen som kan opplyse meg om dette?

 

Antar at de er laget for å ikke forplante lyden i gulvet (kjedelig for naboen under meg), men vil ikke spikes'ene lage merker når man plasserer 54 kg tunge høytalere oppå? :ermm: Har ganske "mykt" gulv som lett får merker, så har ikke lyst til å utsette det for for mye belastning. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teorien er vel at lyden ikke skal gå i gulvet, men i rommet. Tanken er vel mer å øke lydkvaliteten for deg enn å skåne naboen, selv om det gjerne er en kjekk bieffekt.

 

Spikesene vil bore seg god ned i gulvet ditt. Dette er det meningen de skal gjøre og man må se seg villig til å ofre parkettgulvet for bedre lyd.

 

Eller vent, det var kødd.

Det finnes små brikker ol. som man setter dem på. Selv har jeg en steinplate av typen man finner på tak liggende under hver høyttaler. Man kan bruke typen mynter med filtknotter under, men jeg trives best med en hel plate, som sagt er gulvet ødelagt om man skulle være uheldig og sette spiksene rett på treet.

 

Her er en løsning:

Dayton-Audio_Spike_Speaker_Feet_web.jpg

Endret av Ekko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da kommer jo det store spørsmålet:

Hvis hensikten med spikes er å "låse" høytaleren fast til underlaget ved å la spikes borre seg ned i gulvet, vil ikke da hensikten forsvinne hvis man setter spikes på plater som står løst på gulvet?

Eller ligger det "magiske" i den tynne kontaktflaten mellom tuppen av spiken og underlaget?

 

Hifi-folk har så mange rare teorier de er så hellig overbevist om at jeg blir gal, og det er umulig å få et skikkelig svar.

 

Har også prøvd å få et fornuftig svar om bi-wire, der jeg ikke klarer å se hensikten med å splitte en kabel i to. Signalene er de samme i alle 4 ender, hvorfor skal man splitte dem? Var en som sa noe om at lavfrekvente signaler gikk til de nedre høytalerkontaktene, og de høyfrekvente øverst, noe jeg finner pussig umulig ved bi-wire. Bi-amping derimot, der er jeg enig.

Var forøvrig en kraftig avsporing dette...

Lenke til kommentar

Effekten av spikes merkes vel mest i bassområdet da det er vanskelig for lave frekvenser med mye energi å forplante seg gjennom 3/4 små spisser. Dette gir i mange tilfeller en hørbar forbedring i lydkvaliteten, og anbefales å teste ut.

 

Når det gjelder bi-wiring så ser jeg kun et område der dette kan gi merkabare forskjeller, og det er når det benyttes ulike kabler til diskant/bass. Man benytter en kabel med gode egenskaper i diskantområdet og en annen med gode egenskaper i bassområdet. Men så er man jo inne på kabelproblematikken og hvorvidt dette har noe for seg... En ting er nok sikkert i mange tilfeller, og det er at høytalere med bi-wiring mulighet har et mere påkostet/bedre delefilter.

Lenke til kommentar
Når det gjelder bi-wiring så ser jeg kun et område der dette kan gi merkabare forskjeller, og det er når det benyttes ulike kabler til diskant/bass. Man benytter en kabel med gode egenskaper i diskantområdet og en annen med gode egenskaper i bassområdet. Men så er man jo inne på kabelproblematikken og hvorvidt dette har noe for seg... En ting er nok sikkert i mange tilfeller, og det er at høytalere med bi-wiring mulighet har et mere påkostet/bedre delefilter.

Eg ser at du muligens betviler utsagnet noe(noe eg håper du gjør). Men vet du hva det er med en kabel som gir den "gode egenskaper i bassområdet" kontra "gode egenskaper i diskantområdet"? Siden du nevnte det så mener eg det er greit å belyse temaet ettersom Hifi-verden er tuftet på slike intetsigende påstander, og det er best å komme de til livs først som sist.

Lenke til kommentar

Samme hva teoriene sier så mener jeg blindtester er eneste måten å overbevise på. Man bør kunne sette seg ned med øynene igjen og høre en forskjell. Hvis ikke er det ingen reel forskjell.

 

Som oftest er det også slik med hifiutstyr at man bruker eksponentielt mer penger jo nærmere man kommer et perfekt anlegg/en perfekt lyd.

 

Om man har et anlegg til 50 000 som spiller 95% "perfekt" så må man antakeligvis bruke like mye penger for å komme seg videre til 97% perfekt osv. Jeg hører forskjell på et crappy anlegg, et godt anlegg og kanskje under de rette omstendigheter et veldig godt anlegg. Men jeg er personlig ikke villig til å bruke store penger på små prosenter som jeg mesteparten av tiden bare tror jeg hører fordi jeg vet de er der.

Lenke til kommentar

Du må huske én ting når profesjonelle tester hifi-utstyr, så er det etpar momenter som er viktige... Det første er: Får jeg lov til å beholde utstyret jeg tester? Er svaret "ja"så blir det en fantastisk review. Er svaret "nei" - ikke fullt så bra

Punkt to er prisen. Er det dyrt og koster ufyselig mye? For bra utstyr (spesielt kabler) er mye bedre enn billige. Gjelder spesielt HDMI-kabler. Her kommer også punkt 1 inn igjen.

 

Men for å være litt seriøs, så koster bra utstyr mye, men noen ganger virker det som det bikker over for enkelte. Som én meter strømkabler til etpar tusen kroner, HDMI-kabler til flere tusen - selv om den bare er én meter lang. Finnes tilogmed en Cat.5 bredbåndskabel på 1 meter som de solgte på Soundgarden til noen tusenlapper. Husker ikke hva den het, men det var helt absurd hvor bra den var. Også kom den med RJ45-terminering!

 

Men spikes kan være greit å ha, og der tror jeg ikke kvalitet spiller særlig rolle, så lenge alle er like store. Jeg kjøpte mine på Ebay for rundt 100-lappen for 8stk, og da fikk jeg med sånne små parkettbeskyttere, alt pakket inn i en meget fin plastboks med hard skumplast. Som var formet til spike'ne

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Innbiller meg selv at høytalere med spikes er bedre enn høytalere uten spikes, men tror ikke lyden blir noe særlig bedre hvis man kjøper dyre spikes i forhold til billige.

Man får sikker kjøpt spikes med titanlegerte diamantspisser og gulvbeskyttere laget av skallet til utrydningstruede skilpadder som vil ta ethvert anlegg til neste nivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hele ideen med spikes, plater, puter osv. er ikke at høyttaleren står mer stødig, eller om lave frekvenser har vanskelig for å gå gjennom små punkt.

 

Nei, hele ideen er at høyttaleren skal stå på hjørnene sine da de beveger seg minst.

Bunnplaten derimot vibrerer på de fleste høyttalere, og vil overføre vibrasjoner til underlaget den står på.

 

Sett derfor spikes/puter/plater så langt ut mot hjørnene som mulig.

 

Spikes på undersiden av f.eks høyttalerstativ hjelper riktignok stativet med å stå stødig på teppegulv, men har ingenting med lyden å gjøre.

Lenke til kommentar

Har også prøvd å få et fornuftig svar om bi-wire, der jeg ikke klarer å se hensikten med å splitte en kabel i to. Signalene er de samme i alle 4 ender, hvorfor skal man splitte dem? Var en som sa noe om at lavfrekvente signaler gikk til de nedre høytalerkontaktene, og de høyfrekvente øverst, noe jeg finner pussig umulig ved bi-wire. Bi-amping derimot, der er jeg enig.

Var forøvrig en kraftig avsporing dette...

 

Mer hensiken med Bi-wiring er nok å komme unna lasken som kommer med høytalleren vil jeg tro. Kjører selv dette. Men skal ikke hevde jeg merket noe stor forskjell. Ikke at jeg fin lyttet etter det heller.

 

Men tilbake til topic.

 

Med spikes så blir oftere bassen litt strammere. En god løsning på dette problemet, samt forplantning, var som en annen sa. Bruke en steinplate mellom høytaller of gulv. Men da med noe imellom steinen og gulvet. Har man ett gammelt liggeunderlag, så er dette en meget god løsning.

 

Selv så bruker jeg noen spesialplater som er tilpasset formålet. Merket stor forskjell i forplantningen i gulvet med og uten. Kan ses på bildene i hjemmekino linken min i signaturen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder bi-wiring så ser jeg kun et område der dette kan gi merkabare forskjeller, og det er når det benyttes ulike kabler til diskant/bass. Man benytter en kabel med gode egenskaper i diskantområdet og en annen med gode egenskaper i bassområdet. Men så er man jo inne på kabelproblematikken og hvorvidt dette har noe for seg... En ting er nok sikkert i mange tilfeller, og det er at høytalere med bi-wiring mulighet har et mere påkostet/bedre delefilter.

Eg ser at du muligens betviler utsagnet noe(noe eg håper du gjør). Men vet du hva det er med en kabel som gir den "gode egenskaper i bassområdet" kontra "gode egenskaper i diskantområdet"? Siden du nevnte det så mener eg det er greit å belyse temaet ettersom Hifi-verden er tuftet på slike intetsigende påstander, og det er best å komme de til livs først som sist.

 

Ja, jeg betviler den store effekten av dyre kabler. Vet det er forskjell på kabler, men det er ikke alltid at det dyreste er det beste. Selv bruker jeg kabler til +-100 kr/meter, og har ikke tenkt å invistere i noe dyrere. Hadde lenge planer om å flette meg DIY-kabler av god cat5 kabel (mistet linken), men vanskelig å finne anbefalt kabel i norge (mener det var en spesiell Belden-kabel som ble benyttet).

 

Når det gjelder hvilke kabler som har gode egenskaper i diskant/bass området er jeg på tynn is, men mener at feks sølvkabler generelt er bedre enn kobber. Man kan da benytte tynne sølvkabler til diskant og tykkere kobberkabler til bass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...