Gå til innhold

DIY DSLR Rig


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

som sikkert mange andre amatør-dslr-filmskapere, sikler jeg etter en rigg til kameraet mitt. Ser det er flere tråder her inne om de forskjellige leverandørene som redrock, dfocus og deres produkter, men en fattig student har ikke råd til dyre leketøy. Jeg lurer derfor på om noen av dere har laget deres egen dslr rig, follow focus eller matte box? ja, jeg vet at man får opp 1500 videoer dersom man søker etter diy dslr rig eller follow focus på youtube, men langtfra alle ser proffe ut, og mange av delene aner jeg ikke hvor man får tak i i Norge.

Håper noen har tips!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om trådstarter alt har bestilt, så fant jeg noen potensielt interessante linker i dag.

 

The Cine City i India har en del rimelige saker - særlig en svært rimelig skulderrig. Tenkte jeg skulle bestille Gliders 3 grey. for å prøve.

 

Skal man bruke få objektiver kan man kombinere den med D|Focus, D|Gear og D|Mount så klarer man å få skulderrigg med følgefokus til litt over 3 000 kr. D|Mount kan erstatte "rail system" på dSLR. Tror ikke man klare å bygge noe særlig billigere selv heller.

 

Edit: Også indiSYSTEM kan være verdt en kikk. De har også relativt prisgunstige produkter, 150 USD for følgefokus, "rail system" for det samme og 100 USD for girsett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

mulig jeg får lite creds her nå men jeg bruker en deal-extreme gorillapod-kopi av stor størrelse og klemmer til føttene for best mulig grep og skulderstøtte.

 

$10.

 

Holder ikke det når man skal ha på følgefokus og "matteboks". Dog er det utrolig mange lure og rimelige løsninger for å få mer stabile opptak.

Lenke til kommentar

The Cine City i India har en del rimelige saker - særlig en svært rimelig skulderrig. Tenkte jeg skulle bestille Gliders 3 grey. for å prøve.

Her er en enda billigere India-versjon - men fyren som demonstrerer den, ser klin lik ut smile.gif:

http://stores.ebay.com/Cam-filters/Shoulder-Support-Pad-/_i.html?_fsub=14&_sid=102776708&_trksid=p4634.c0.m322

 

(Kjøpte noe objektivverktøy fra dem for et års tid siden, og merket meg da rig-greiene deres, husker at jeg tenkte at "er ikke sånt stæsj var mye dyrere, da?". Kom på det igjen da jeg så denne tråden, og gikk tilbake i eBay-feedbacken min. Ser ut som de har sluttet helt med spesielt verktøy, synd...)

Lenke til kommentar

The Cine City i India har en del rimelige saker - særlig en svært rimelig skulderrig. Tenkte jeg skulle bestille Gliders 3 grey. for å prøve.

 

Det er faktisk The Cine City jeg har bestilt fra! riktig nok bestilte jeg via ebay, men det viser seg at The Cine City har mange kontoer på ebay de selger varene sine fra. Bestilte denne her , så er virkelig spent på hvordan kvaliteten er! (bildene skal visst nok være gamle, så produktet avviker litt kosmetisk sett)

Skal lage shoulder-mount og "cage" selv.

FedEx pakken har kommet seg til gardermoen, så jeg har den forhåpentligvis om et par dager :)

kommer en omfattende vurdering da!

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

FotoVideo forhandler Proaim: http://fotovideo.no/...h.aspx?q=proaim

Har såvidt klådd på en slik rigg, men ikke nok til at jeg fikk dannet meg et ordentlig intrykk.

 

Jeg pleier å bruke trebensstativet mitt som skulderstativ.

Har et av bena over skulderen og de to andre støttet mot beltet, med hånda på grepet som holder kameraet fast mot kroppen har jeg en hånd ledig til fokus.

Dette fungerer ganske bra, men ikke over lang tid da jeg får en litt uheldig vinkel på nakken når jeg ser i søkeren.

Lenke til kommentar

Blir en dag eller to til den fulle versjonen kommer, har eksamen i morgen skjønner dere :)

Deler gjerne førsteinntrykket:

 

1. Forsendelsen var pakket GODT inn, alt lå i en utskåret skumgummi-sak som jeg faktisk sterkt vurderer å ha "inni" en koffert for transport.

 

2. Det virker å være av god byggekvalitet, og det var fryktelig lett å sette sammen.

 

3. Følgefokusen smatt lett på railsene, og det fulgte med 6 justerbare tannhjul for objektiv. 55-65mm, 65-75mm, 75-85mm,85-95mm, 90-100mm og 100-110mm.

 

4. Matteboksen og "flagggene" passer helt fint, og det virker som en stødig konstruksjon!

 

Dere får vente til i morgen kveld eller torsdag for resten av historien, men så langt er jeg mektig imponert av hva man får for den nette sum av 3500,- all inclusive ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått montert og testet riggen!!

 

Jeg hadde i grunn tenkt å skrive en lengre avhandling om riggen, men jeg ser ikke helt grunn til å skrive så veldig mye.

Har stort sett ingenting å utsette på dette produktet.

Greit, man får sikkert en litt annen byggekvalitet om man kjøper en rig fra anerkjente produsenter som RedRockMicro, men da må man også ut med en HELT annen sum.

jeg er fornøyd med kvaliteten på samtlige deler så langt, og vil nok holde dere oppdatert om den meningen skulle endre seg.

I steden for å skrive side opp og side ned om riggen kan jeg heller svare på spørsmål om det skulle være noen. Har også lagt ved noen bilder så dere kan sikle :D:dribble:

post-29024-0-18714000-1290116139_thumb.jpg

post-29024-0-52634700-1290116147_thumb.jpg

post-29024-0-21872800-1290116154_thumb.jpg

post-29024-0-13013300-1290116162_thumb.jpg

post-29024-0-83181500-1290116170_thumb.jpg

post-29024-0-85920900-1290116181_thumb.jpg

post-29024-0-67752200-1290116193_thumb.jpg

post-29024-0-58321100-1290116205_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ordinær pris er vel et sted mellom 5.000 og 6.000 inkl mva og toll.

Jeg klarte å krangle meg til en del lavere pris hos produsenten, så endte vel opp med ca 4.500,- om jeg ikke husker helt feil.

Greit, det er dyrt for et par metallstenger og noe plast, men en tilsvarende rig fra redrockmicro koster ca 15.000 uten frakt og toll/mva. Så jeg anser dette som billig :)

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...