Gå til innhold

Gratis antivirus for bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@trådstarter eller dem som har satt seg inn i ting:

Hva er kvaliteten på dette programmet da?

 

Hvilke sikkerhetsaspekter dekker programmet for?

 

 

@pstub:

Er det noe spesiellt du ikke liker med andre sikkerhetsprodukter som du kunne nevne, siden du sier du var lei av de andre sikkerhetsløsningene du var bortom og sjekket ut?

Endret av G
Lenke til kommentar

@trådstarter eller dem som har satt seg inn i ting:

Hva er kvaliteten på dette programmet da?

 

Hvilke sikkerhetsaspekter dekker programmet for?

 

 

@pstub:

Er det noe spesiellt du ikke liker med andre sikkerhetsprodukter som du kunne nevne, siden du sier du var lei av de andre sikkerhetsløsningene du var bortom og sjekket ut?

 

 

Tipper du finner svar på dette ved å søke litt andre steder også...

 

Men en ganske så viktig erfaring har jeg gjort med programmet i ver 2.x - den lar seg installere på Win server, både 2003 og 2008(R2). Riktignok som beta, så dette kan endre seg ved lansering. Men hvis det holder seg, er vel det et av de får server baserte antivirus løsningene som er gratis?!

Lenke til kommentar

Jeg har brukt NOD32 i flere år, men kanskje ikke helt på måten det skal brukes på (uten å gå nærmere inn på det her... :blush:) Ble mer "kronglete" etter oppgradering til 4.0

 

Har såvidt vært borti et par andre, som jeg har merket at har brukt en hel del ressurser og generelt gjort maskinen tregere. Det ene var Kaspersky, mener å huske at det andre var Norman.

Lenke til kommentar

Hva mener du, pstub? Jeg har også brukt NOD32 i flere år, og nylig oppgradert fra 3.etellerannet til 4.2. Synes det ikke er mye forskjell, men noe ny funksjonalitet er det jo. Det eneste jeg har å utsette er at jeg ikke får melding når det kommer ny programversjon( f.eks. 3.x til 4.2).

 

Når det gjelder Microsoft Security Essentials, så tror jeg nok at jeg heller kommer til å installere det enn AVG free edition på andre maskiner. Særlig nå som det lovlig kan installeres i mindre bedrifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Var lei av andre løsninger, og dette ser ut til å fungere meget bra!

Hvordan vet men egentlig det med antivirus software? En ting er at de ikke er plagsomme (UI, false positives, etc), men en helt annen ting er hvor godt de faktisk oppfatter trusler.

 

Jeg har pleid å bruke Avast! hos småbedrifter. To servere og 10 pc'er i tre år for kr 3000,- er slett ikke så ille, men seff. er gratis slett ikke dyrt heller. En får følge litt med på hva MS gjør ut av dette, kanskje det blir en del av OS'et etterhvert.

Lenke til kommentar

Var først skeptisk til MSE (husker MS sine tidligere forsøk på AV program), men du verden for en positiv overraskelse! Liker Microsoft Security Essentials veldig godt. Raskt, effektivt søk, utrolig bra detection rate, egen virus DB som oppdateres hver dag og bra GUI. Kommer ikke til å se meg tilbake til andre virusprogrammer nå. Har en gammel test PC som jeg testet litt virus og fanteri på også, og MSE klarte seg best. Har prøvd de fleste gratis AVs. Noen har plagsomme pop-ups (AVAST), andre dårlig ytelse\søkehastighet, eller rett og slett elendig detection rate av skadelige filer\programmer (AVG).

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Noen som har uavhengige tester som kan bekrefte at MSE faktisk er verdt kb'ene den tar på disken ?

Alt jeg har sett tyder på at MSE har en lav detectionrate og enda dårligere på removal.

 

Tja, det kan du finne lett på google.. Her er litt:

 

http://lifehacker.com/5433229/microsoft-security-essentials-ranks-as-best+performing-free-antivirus

 

http://lifehacker.com/5559102/microsoft-security-essentials-finds-unknown-malware-but-avoids-false-positives

Lenke til kommentar

Tja, det kan du finne lett på google.. Her er litt:

Jo takk jeg kan bruke google, som også er grunnen til at jeg spør da en majoritet av tester funnet tyder på at MSE gjør en dårlig jobb, mens noen sier det motsatte. Kan forsåvidt også nevne en test utført med crypt/packers hvor MSE klarte det fantastiske antall 0/40, derfor er jeg veldig skeptisk :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Noen som veit når det kommer på norsk?

Ser det går å velge norsk på lista når man skal laste ned, men får den engelske fila, testa et par andre språk for moroskyld, og da var det ei anna fil, ut ifra navnet på nedlastninga i hvertfall.

 

Og veit noen om det vil funke på server utgaver når den nevnte pakka kommer ut?

 

Har selv kjørt MSE i noen mnd nå, og syns det virker greit :)

Hadde Avast før, men syns det var noe plagsomt med lyder og pop-ups hver gang det var noe

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilke tester du har lest, men alle tester jeg har lest tyder på det stikk motsatte av dine observasjoner.

 

Les test her: http://www.hardware.no/artikler/microsoft_security_essentials/72347/4

 

Og her: http://www.techsupportalert.com/best-free-anti-virus-software.htm

 

Samt her: http://www.buzzle.com/articles/microsoft-security-essentials-review.html

 

Har forøvrig prøvd Avast, AVG og Kapersky på nåværende pc. Likevel er det MSE som er installert på mine maskiner. Er MSE best ? Aner ikke, men jeg er i hvert fall særdeles fornøyd med brukeropplevelsen og maskinens allmenntilstand.

Lenke til kommentar

Jeg har også gått helt over til MSE. Har vært borti Norman, Norton, Nod32 av betalprogrammer, i tillegg til AVG, Avast og Avira Antivir av gratisalternativer. MSE er det beste jeg har vært borti til nå. Du merker ikke at det er der, men det snapper opp alt som måtte være. Så slipper du også plagsomme popups som kommer med noen av gratisalternativene. Det er også veldig lite resurskrevende.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilke tester du har lest, men alle tester jeg har lest tyder på det stikk motsatte av dine observasjoner.

Utfra de linkene der: MSE er god på malware, dog her er visse andre gratis-programmer vesentlig bedre da de faktisk fjerner det meste av filer som blir igjen etter en runde MSE. Den er god på rootkits, det er et pluss. Elendig på crypters/packers(Som nevnt lenger opp, 0/40 etter en rask test med kjente trojans), dårlig på fjerning ved at den legger igjen en del filer samt failer i fjerning av en del virus, og har dårlig heu/dynamic. Så nei, det du har lest tyder ikke på det stikk motsatte.

For all del bedre enn ingen AV, men det meste jeg har lest tyder på at dette ikke er det beste valget.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Fin side for uavhengige tester av antivirusprogrammer.

 

Såvidt jeg kan se av det jeg skummet gjennom nå så er min (gamle) favoritt Avira fortsatt helt i toppen. Bruker det ikke nå lenger grunnet OS bytte, men Avira var kjapp og lett uten å plage meg i tillegg til å gi meg følelsen av beskyttelse. Den tok de tingene jeg kastet på den som jeg visste var infisert og det ga meg også trygghet om at den tok det som eventuelt kom gjennom min egen kritiske sans :)

 

MS skal ha kodus for deres nye antivirus som etter hva jeg har fått med meg har fått mye skryt!

Lenke til kommentar

Hvordan står det til med bruk av flere antivirus programmer samtidig, når ett av disse er Microsofts produkt?

 

Jeg regner nesten med at de fleste Antivirusprogramleverandører er nødt å designe sitt produkt for å være kompatibelt med Microsofts produkter. Noe annet ville vel være å skyte seg i foten kanskje?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan står det til med bruk av flere antivirus programmer samtidig,

Det står ikke bra til. En bør absolutt ikke benytte flere antivirusprogram samtidig, da de kan ende med å angripe hverandre.

Men det er jo eksempler der ute på at det kan gå. Det hele kommer vel an på hvilke produktet en blander.

 

Men, ja du har rett i at antivirus er av det vanskelige slaget å mikse. Spesiellt siden begge variantene du velger har påslått aktiv søk etter virus på maskinen din (hele tiden). Om en slår av det på den ene varianten du velger, så kan de vel leve i sammen.

 

Men, det jeg er mest interessert i er hvilke kombinasjoner som fint skal fungere sammen? Jeg vet om faren med 2 antivirusprogrammer, og det er fint at dere advarer andre folk som ikke vet sånt mot å prøve det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...